fi | sv | eng

Järjestöbrändäyksellä lisää toimijoita?

17.10.2013, 13:19

Elina Pajula, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry, toiminnanjohtaja

Savon Sanomien päätoimittaja moitti 3.9 Sosten järjestämässä järjestöfoorumissa sosiaali- ja terveysalan järjestöjä tylsiksi ja ikäviksi. Kolmas sektori ei käsitteenä kiinnosta ketään eikä muutoinkaan järjestötoiminta vakuuta tämän päivän ihmistä, ainakaan mediaa.

Tietysti mukana oli paljon provosointia, mutta pitkän linjan järjestöhenkilö miettii tässä kohden: pitääkö järjestötoiminta brändätä niin kuin päätoimittaja esittää ja voisiko se tarkoittaa muutakin kuin hienoja värejä ja sisällöntuotantoa kalllista mainostoimistoista, Some sykähtelyä ja sataa twiittiä vuorokaudessa?

Järjestökentällä on paljon mielenkiintoista tehtävää ja tarpeita riittää. On paljon ihmisiä, jotka toivoisivat löytävänsä elämäänsä sisältöä ja nämä ihmiset tekisivät mielellään asioita; omilla käsillään, taidoillaan, ajallaan ja myös omilla ehdoillaan. Järjestökenttä kaipaa uusia ihmisiä toimintaan, sillä aktiivisinkin väsyy, jos tekemistä on liikaa.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen kentällä tehdään paljon vapaaehtoistoimintaa. Toimitaan ystävinä ja tukihenkilöinä, organisoidaan tilaisuuksia, osallistutaan ensiapuryhmien toimintaan, luetaan näkövammaisille, toimitaan kaverina kehitysvammaiselle nuorelle ja pidetään vaikkapa jumppaa senioreille. Mahdollisuuksia on rajattomasti. Suuri osa toiminnasta tapahtuu ihmisten välillä ja on monella tavalla palkitsevaa.

Miten tästä tehdään aidosti kiinnostavaa?

Aiemmin SOSTEblogissa

Kommentointi

Otsikko:
Nimi:
Kommentti:
 

"Jos se on noin pieni homma, niin kyllä minä sitten..."

Nimi:

Sosiaali- ja terveysjärjestöillä on jo käsissään kiinnostavia vapaaehtoistehtävä, joissa voi saada elämälleen suurempaa merkitystä auttamalla muita. Jopa isoissa yrityksissäkin aletaan huomata, että ihmisillä on halu tehdä elämässään jotain merkityksellistä elämässään.

Vapaaehtoisille on helpompi aloittaa treffeistä kuin naimisiinmenosta järjestön kanssa. Treffit tarkoittaa, että tehtävällä on selkeä alku ja loppu eikä siihen tarvitse sitoutua loppuelämäksi. Toiminnasta pääsee pois, jos se ei miellytä. Jos taas treffit onnistuu, niin saattaa päätyä naimisiin järjestön kanssa loppuelämäkseen.

Juttelin juuri erään vapaaehtoiskoordinaattorin kanssa, joka kertoi miten heille alkoi virrata vapaaehtoisia kun tehtävät määriteltiin selkeästi. Siis ensin treffeille. Ja kun treffeille mennään niin mietitään vähän mitä pistetään päälle ja siistiydytään. Sama tehtävissä: kirjoitetaan houkutteleva kuvaus, määritellään tehtävät ja tuetaan osallistumista. Tämä on se kohta, jossa viestinnän osaamisesta on hyötyä. Ja brändin sekä viestinnän on perustuttava tosiasioihin.

Tässä pari vinkkiä innostavista tehtäväkuvauksista:
http://www.karreinen.org/2013/03/innostava-tehtava-napataan-viisi.html

Lari Karreinen

22.10.2013, 09:56