Kannattaa kysyä

31.03.2014, 13:32

Jari-Pekka Jouppi, markkinointi- ja myyntijohtaja, bisnesmuotoilija, Creamentors Oy

Päivän uutiset olivat taas täynnä leikkaus- ja supistustoimenpiteitä. Tämän hetken vihatuin sana taitaa olla ”sopeutus”, kun asioita rahan vähyyden takia ”sopeutetaan”. Kuulostaa paremmalta kuin leikkaaminen, irtisanominen tai vähentäminen. Rahan vähyys heijastuu koko taantuman parissa kouristelevaan yhteiskuntaamme ja siitä huolimatta asioita pitäisi kehittää, edistää ja tehdä paremmin. Siihen taas raha tunnetusti on oiva väline.

Sanotaan, että raha ei kasva puussa ja rahan hankkiminen on kovaa työtä. Tämä pitää todellakin paikkaansa, erityisesti jos tekee töitä sellaisella aloilla, jossa rahan hankkiminen perustuu hankalasti määriteltävien, myyntivaiheessa ehkä jopa epäselvien tai epävarmojen vastineiden syntymiseen. Puhutaan siis sponsoroinnista, jota moni nimittää myös yritysyhteistyöksi. Noiden kahden termin välinen ero on lähinnä tulkintakysymys. Samaa hommaa niissä kuitenkin tehdään, kun annetaan vastine yrityksen tekemälle panostukselle. Vastine taas tarkoittaa sitä, että kumpikin osapuoli joutuu panostamaan asiaan ja silloin tekemisestä syntyy yhteinen hyöty.

Erilaista tässä ajassa on se, että yhteiskunnalliset kohteet ja yhteiskuntavastuun osoittaminen sponsoroimalla on noussut sponsoribarometreissä ja puheissa paljon aiempaa isompaan rooliin. Yritysten halutaan ohjaavan markkinoinnin sponsorointirahojaan entistä vahvemmin muualle kuin tavanomaisesti urheiluun ja kulttuuriin. Suuntaus on kasvussa ja uudet toimialat ovat lähteneet hakemaan itselleen osuutta maan n. 170 miljoonan euron vuosittaisesta sponsorirahakakusta.

Tähän suuntaukseen ovat viime aikoina liittyneet myös sellaiset toimiajat, esim. järjestöt (poislukien liikuntajärjestöt) ja kaupungit, joita perinteisesti ei ole katsottu olevan sponsorointikohteita. Ne eivät ole ikään kuin kuuluneet samaan porukkaan. Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi eivät kuuluisi? Kaupunki, joka hankkii sponsoreita tukemaan vaikkapa kaupunkitapahtumaa, käyttää samalla vähemmän veronmaksajien euroja tapahtuman tuottamiseen tai järjestö, joka hakee sponsoreita tukemaan omaa toimintaansa, saa lisää resursseja toimintansa tukemisen. Mitäpä väärää siinä voisi olla, jos joku on yhteistyöstä valmis maksamaan, vastinetta vastaan?

Oma asiansa tietysti on se, että millä ammattitaidolla tai uskalluksella sponsorihankintaa tehdään. Pieni perehtyminen alan tapoihin ja hinnoitteluihin olisi paikoillaan, jotta osataan puhua oikeaa kieltä yritysten kanssa. Eräs tutkimus tiesi kertoa, että suomalaisissa tapahtumissa vain 2 % asiaa hoitavasta henkilökunnasta oli saanut koulutusta tai omasi aiempaa kokemusta sponsoroinnin hoitamisesta. Vertailun vuoksi, veisitkö autosi huoltoon korjaamolle, jossa sadasta asentajasta kaksi olisi saanut asianmukaisen koulutuksen? Aika harva veisi, mutta toisaalta, jostain pitää aloittaa.

Tärkeintä onkin siis se, että uskalletaan aloittaa ja tehdä yritysten kontaktointia. Turun Kauppakorkeakoulussa teki eräs opiskelija muutama vuosi sitten gradun, jossa tutkittiin yritysten syytä lähteä sponsoroimaan. Tällä kertaa kysymystä ei asetettu maan 500 suurimmalle firmalle tai tunnetusti suurimmille sponsoreille. Nyt kysyttiin satunnaisotannalla yrityksiltä eri puolilta maata, ”miksi sponsoroitte”. Suurin vastausprosentti tuli vastaukselle, ”kun joku kysyi”. Tämä olkoon kannustuksena kaikille niille, jotka ovat alkaneet miettiä, voisimmeko mekin hankkia sponsoreita toimintamme tueksi? Jos kysyy, voi saada positiivisen vastauksen! Jos ei kysy, niin melko todennäköisesti ei tule sponsoreitakaan.

Puolestaan kysymykseen, kuka voi sponsoreita toiminnalleen hakea, lienee vain yksi vastaus. Kuka tahansa voi hakea ja aika monen olisikin syytä tehdä niin. Monille järjestöille sponsorirahan etsiminen voi olla aivan uusi rahoituskeino ja se avata täysin uusia mahdollisuuksia oman toiminnan tai palveluiden laajentamiseen tai syventämiseen. Se voi tuoda samalla myös piristysruiskeen kaikkeen tekemiseen.

Suosittelen lämpimästi kokeilemista eli kannattaa kysyä. Saatatte hämmästyä lopputulosta.

Lue lisää

Kommentointi

Otsikko:
Nimi:
Kommentti:
 

SOSTEblogi

Keskustele ja kehitä järjestötyötä sekä hyvinvointia yhdessä!

Teemoissa keskustellaan SOSTElle tärkeistä aiheista. Kirjoittajina oman talon asiantuntijoita ja vierailijoita kentältämme.