fi | sv | eng

Koskesta köngäs kerrallaan - somesumusta strategiaan

04.09.2013, 10:18

Laura Kouri, viestinnän asiantuntija

Kun kanootin edessä virtaa vuolaana nelosluokan koski. Koskiluokituksen mukaan edessä on "Erittäin vaikea - Reitillä pysyminen tuottaa vaikeuksia. Runsaasti hankalia esteitä, stoppareista ja könkäistä melominen vaatii taitoa. Voimakkaita pyörteitä."

Myötävirtaan on syytä lähteä ja meloa kannattaa, sillä muuten kanootti kääntyy sivuttain, muuttuu ohjauskelvottomaksi ja kaatuu. SOSTEn puolentoista vuoden some-seikkailu on parhaimmillaan ollut villiä koskenlaskua ja reippaita ohjausliikkeitä. SOSTEn some-kanavien hahmotus aloitettiin talvella 2012, heti toiminnan aloittamisen jälkeen. Mutta miten rakentaa viestinnän kanavia, kun ei ihan vielä ole täysin selvää kenelle, mitä ja miksi SOSTE ylipäänsä haluaa kertoa?

Tarvitaan tekoja ja rohkeutta heittäytyä

On lohdullista, että koskessakaan ei tarvitse meloa kovaa, vain hiukan virtaa rivakampi vauhti riittää. Lohduttauduin Facebook -tutkimuksesta  nousevalla tiedolla, joka osoitti, että menestys some-kanavissa ei välttämättä riipu loistavasta some-strategiasta, vaan ratkaisevaa on oma aktiivisuus, innokas mieli ja villi luovuus. Leikkiin täytyy lähteä siis pienin askelin ja hoitaa koski köngäs kerrallaan. Tarvittiin rohkeutta heittäytyä.

Some -kanavat vaativat asiantuntijalta uudenlaista vuorovaikutusta. Keskustelemaan on mentävä sinne, missä ihmiset valmiiksi jo liikkuvat. Organisaation sivuilta ei sisältöjä tulla hakemaan vaan itseä kiinnostavaa aineistoa tilataan omaan virtaan. Vaikuttaminen some-kanavissa ei voi olla yksisuuntaista huutelua vaan se tarjoaa mahdollisuuden kehittyä yhteisessä prosessissa, jossa tieto parhaimmillaan muokkautuu, jalostuu ja kiteytyy. Esimerkiksi Otakantaa.fi ja Avoin ministeriö ovat palveluita, joissa yhteisessä kirjoitusprosessissa muokataan lainsäädäntöä paremmin palvelevaksi. Nämä ovat loistavia mahdollisuuksia järjestöille vaikuttaa sisällöllisesti, mutta myös esimerkkejä yhteisestä tuottamisesta.

Miten olla kiinnostava? Järjestön ilmeettömän profiilin takaa hoidettu tili ei koskaan voikaan olla yhtä kiinnostava, kun vaikuttava ja innostava asiantuntijapersoona. Miten siis kannustaa huippuasiantuntijoista myös verkossa keskeneräisestä työstään kertoviksi valovoimaisiksi viestijöiksi? Asiantuntija joutuu kohtaamaan monta haastetta: "uskallanko lähteä aitoon dialogiin? Jos sanon tämän asian, pitää puhua myös tästä ja tuosta asiasta. Miten kiteytän sanomani? Puhunko ymmärrettävällä kielellä? Mitä minä voin sanoa ja edustaako se organisaatiota?"

Some-haltuun artikkelissa, jossa työelämän näkökulmasta todetaan, että jokaisen työtätekevän tulisi hallita sosiaalinen media. Puolentoista vuoden some-seikkailun jälkeen alan allekirjoittaa tuon vahvan väitteen. Sosiaalinen media tulee nousemaan entistä vahvempaan asemaan sen nopeuden ja vuorovaikutteisuuden vuoksi. Kysymys ei ole enää pitääkö some –kanavissa olla mukana, nyt kysytään mitä siellä on tarkoitus tehdä?

Sumusta strategiaan

Someen, kuten koskenlaskuunkin, liittyy valtavasti epävarmuustekijöitä. Some-koskea ei ole voinut tarkastaa rannalta käsin ja valita reittiä. Ja vaikka reittisuunnitelma olisikin olemassa, saattaa yksi akanvirta heittää täysin toiseen laitaan, josta on vain kovalla työllä on melottava keskelle virtaa. Epävarmuutta on siedettävä ja epäonnistuakin täytyy. Uskon, että somessa tarvitaan tekoja ja joku ajatus suunnasta, korjausliikkeitä voi tehdä matkan varrella, mutta lopputulos ei välttämättä ole tiedossa.

Nyt sumuisesta koskesta on selvitty leppoisampaan nivaan:

  • SOSTE kasvattaa seuraajajoukkoaan twitterissä asiantuntijoilla ja vaikuttajilla. Keskustelu hyvinvoinnista on ajoittain hyvinkin vilkasta.
  • Facebookissa läsnä on paljon erityiseti järjestöjen asiantuntijoita ja keskustelua tullaan suuntaamaan  elinvoimaisten järjestöjen -painoalueen suuntaan. Kanavaan tullaan tuottamaan yhä enemmän juuri kanavaan sopivaa sisältöä, kuten sote-johtajien kokemukset -kuva ja Olisiko tähän varaa  -kuva.
  • SOSTEblogissa  asiantuntijat syventävät hyvinvointikeskustelua eri teemoista. Tätä halutaan rakentaa yhä keskustelevammaksi ja syventää monipuolisemmaksi sisältökanavaksi.
  • SOSTE haluaa some-kanavissa rikastuttaa hyvinvointikeskustelua erilaisilla mielipiteillä. Dialogia kaivataan!

 

Seuraa SOSTEa:

facebook.com: SOSTE10
youtube.com: SOSTEkanava
twitter.com: soste10
issuu.com: soste

Miten teidän järjestössänne on rakennettu some-näkyvyyttä?

Kerro kompastuskivistä tai menestystarinoista!

Kommentointi

Otsikko:
Nimi:
Kommentti:
 

SOSTEblogi

Keskustele ja kehitä järjestötyötä sekä hyvinvointia yhdessä!

Teemoissa keskustellaan SOSTElle tärkeistä aiheista. Kirjoittajina oman talon asiantuntijoita ja vierailijoita kentältämme.