fi | sv | eng

Monipuolisuus on vahvuus

Stefan Mutanen
toimitusjohtaja, Samfundet Folkhälsan
hallituksen puheenjohtaja Folkhälsan Välfärd Ab

Folkhälsan on lähes sadan yhdistyksen ja yli 18 000 jäsenen kansalaistoimintaa, noin kahden sadan tutkijan tutkimustoimintaa ja yli tuhannen työntekijän palvelutuotantoa. Palvelut yhtiöitettiin yli 15 vuotta sitten. Se selkeytti toimintaamme.

Yhtiöissämme ei tavoitella voittoa eivätkä omistajat nosta osinkoja. Jos voittoa tulisi, se menisi toiminnan kehittämiseen.

Jokin aika sitten yhdistimme kaksi alueellista yhtiötä Folkhälsan Välfärd Ab:ksi, jotta saisimme vähemmän haavoittuvan, tehokkaamman ja kilpailussa vahvemman yhtiön. Viime vuonna toinen sen edeltäjistä, Folkhälsan Syd Ab osallistui 74 kilpailutukseen ja voitti niistä useimmat. Suurin osa koski vanhusten ryhmäasumista.

Yleensä palvelut kilpailutetaan kolmen vuoden välein. Etenkin suuret kaupungit ottavat niissä huomioon myös palveluiden laadun. Toisilla vain hinta ratkaisee. Ostajan pitäisi myös seurata, mitä se oikeasti saa: onko perjantaina kello 15.30 paikalla tarjouksessa luvattu henkilökunta.

Jatkuva epävarmuus on yksi kilpailuttamisen raskas puoli. Ihmisten hoidossa jatkuvuus on äärettömän tärkeää. Olemme nähneet, kuinka vanhuksia siirretään vastentahtoisesti kodiksi muodostuneesta asumisyksiköstä toiseen, kilpailun voittaneeseen yksikköön.

Folkhälsan Välfärdillä on kaikille ikäryhmille monenlaista toimintaa ja palvelua. Se on vahvuutemme, mutta myös heikkoutemme volyymiajatteluun perustuvassa maailmassa. Emme haluaisi lähteä tuottamaan yhtä ja samaa ”tuotetta” mahdollisimman monille suurissa yksiköissä. Niissä kärsii laatu ja ihmisestä tulee numero.


"Jatkuva epävarmuus on yksi kilpailuttamisen raskas puoli. Ihmisten hoidossa jatkuvuus on äärettömän tärkeää."


Valinnanvapauden lisääminen on järjestöille plussaa. Järjestöillä on hyvä maine. Kun esimerkiksi Folkhälsan tunnetaan oikeasti ruotsinkielisenä toimijana, asiakkaat valitsevat äidinkieliset palvelut.

Valinnanvapaustilanteessa järjestöt ja yritykset elävät paljolti brändinsä varassa. Sitä rakentavat monenlaiset asiat, meillä vaikkapa Lucia-juhla. Myös kansalaistoiminta yhdistyksissä luo myönteistä brändiä. Järjestöjen pitää ennen kaikkea varmistaa palveluidensa korkea laatu. Se vahvistaa brändiä, mutta yksin se ei riitä vaan hyvästä työstä pitää osata kertoa, myös kaikissa sähköisissä kanavissa. Digi ja sote ovat pinnalla meidänkin järjestössä.