Järjestöjen ja kuntalaisten tulee päästä osallistumaan kunnan päätöksentekoon

26.08.2014, 16:45

Yksi kuntalakiuudistuksen kantava teema on vuorovaikutuksen määrän ja laadun parantaminen kunnan hallinnon sekä kuntalaisten ja palvelujen käyttäjien välillä. Perusteluissa on paljon esimerkkejä siitä, kuinka uusi laki luonnoksen mukaan antaa mahdollisuuksia yksittäisille kuntalaisille vaikuttaa suoraan tai sosiaali- ja terveysjärjestöjen tai muiden yhteisöjen kautta. Järjestöjen asema on tärkeä yhtäältä monen tyyppisten ihmisryhmien osallisuuden ja oikeuksien takaajina, toisaalta vapaan kansalaistoiminnan ja kansalaisyhteiskunnan keskeisenä osatekijänä.

SOSTE pitää hyvin myönteisenä, että lakiluonnoksen valmistelussa on varsin pitkälle noudatettu kuntalaisen osallisuutta sekä kunnan ja asukkaan vuorovaikutusta edistäviä periaatteita. Järjestöjen asema ei kuitenkaan hahmotu riittävän selkeänä ja johdonmukaisena.  SOSTE katsoo myös, että kuntien järjestöyhteistyön tulee pohjautua strategiseen suunnitteluun, jonka valmisteluun järjestöt pääsevät osallistumaan.

Palvelujen järjestämisen ja tuotantotapojen muutokset sekä kuntakonsernikehitys merkitsevät sitä, että kuntalaisten ja järjestöjen tulee voida vaikuttaa ja osallistua ei vain peruskunnan, vaan laajemmin kunnan toimintaa koskevaan päätöksentekoon. Lisäksi on huomioitava, että sosiaali- ja terveysjärjestöt tuottavat palveluita erityisryhmille, joiden tarpeet järjestöissä usein parhaiten tunnetaan. Osassa näitä sosiaalipalveluita järjestöt ovat lähes ainoita palveluntuottajia, niissä yhdistyy usein vankka ammatillinen ja vertaisosaaminen.