fi | sv | eng

Mihin unohtui asiakkaiden tasa-arvo?

04.09.2014, 13:04

Anne Knaapi, johtaja

Savon Sanomat uutisoi tänään VR:n päätöksestä lopettaa liikuntarajoitteisten asiakkaidensa avustaminen niillä 11 asemalla, joilla lipunmyynti lopetettiin elokuun alussa.

Listasta huomaa, ettei kyse ole vain syrjäisistä ja hiljaisista asemista: Pori, Salo, Pieksämäki, Kajaani, Kupittaa, Kerava, Kirkkonummi, Imatra, Ylivieska, Kolari ja Kemi. Päätös vaikeuttaa olennaisesti liikuntavammaisten ja -rajoitteisten ihmisten matkustamista. Heitä on kaikenikäisiä opiskelijoista ikäihmisiin.

Päätös on tyrmistyttävä askel taaksepäin nykyaikana, kun yhteiskunnan ja asiakaspalvelun esteettömyyttä pitäisi päinvastoin kaikin voimin edistää. Minkä muun asiakasryhmän voisi yhtäkkiä jättää vaille olennaista palvelua? Konduktöörit ja kanssamatkustajat toki auttavat, jos ehtivät ja huomaavat. Kokonaisen ihmisryhmän asiakaspalvelua ei kuitenkaan voi jättää muun henkilöstön ehtimisen tai kanssamatkustajien huomaavaisuuden varaan.

Näyttää siltä, että tähän asti on juututtu etsimään vastuuta pykälien pohjalta sen perusteella, kuka asemat ja asemalaiturit omistaa ja kuka ei. VR:n mukaan auttamispalvelu kuuluu Liikennevirastolle, joka puolestaan on kieltäytynyt vastuusta.

Liikuntarajoitteisten ihmisten palvelulla ei voi pallotella loputtomiin, vaan heidän on voitava luottaa mahdollisuuksiinsa matkustaa junalla jatkossakin riippumatta siitä, missä päin Suomea he ovat junaan nousemassa tai siitä poistumassa. Auttamispalvelu on palautettava asemille tavalla tai toisella. Ellei vanha tapa enää toimi, on kehitettävä uusia. Se lienee kuitenkin pääasiassa tahdon asia.

Kommentointi

Otsikko:
Nimi:
Kommentti:
 

SOSTEblogi

Keskustele ja kehitä järjestötyötä sekä hyvinvointia yhdessä!

Teemoissa keskustellaan SOSTElle tärkeistä aiheista. Kirjoittajina oman talon asiantuntijoita ja vierailijoita kentältämme.