fi | sv | eng

Terveydenhuolto on potilaita varten

11.03.2016, 09:00

Panu Laturi, johtaja 

Kestävän terveydenhuollon hanke, jossa SOSTE on mukana yhdessä lääkäriliiton, Tehyn, Sitran, YTHS:n, Finanssialan keskusliiton sekä Abbvien kanssa, julkaisi tänään potilasjärjestöjen pitkäaikaissairaille jäsenille tehdyn selvityksen. Selvityksessä paljon palveluja käyttävät kertovat, miten nykyinen terveydenhuolto toimii ja miten sitä pitää kehittää.

Minulle selvityksen suurin yllätys oli hyvin positiivinen kyselytulos: 75 prosenttia vastaajista oli joko tyytyväinen tai hyvin tyytyväinen elämäänsä. Pitkäaikaissairaus ei lähtökohtaisesti romahduta elämänlaatua, vaikka näin voisi päätellä, julkisuudessa esiin nostetuista kauhutarinoista pitkäaikaissairaiden elämästä ja hoidosta. Tulos on merkittävä tieto niille, jotka ovat juuri saaneet diagnoosin sairaudesta, joka tulee välttämättä muuttamaan heidän elämäänsä. Ei tarvitse ajatella, että koko elämä menee sairauden mukana. 

Pitkäaikaissairaudet ovat useimmille sekä henkinen että fyysinen muutos. Järjestöt ovat jo pitkään tehneet erittäin merkittävää työtä tarjoamalla sairastuneille vertaistukea. Vertaisilta sairastuneet kuulevat siitä, miten muut ovat selvinneet sairaudestaan tai oppineet elämään sen kanssa. Vertaiselta saa tietoja, joita ei voi saada terveydenhuollon ammattilaiselta tai omalta lähipiiriltä.

Pysyvä hoitosuhde tärkeämpi kuin rakenne

Potilaiden asema ja kokemuksen huomioiminen hoidon ja terveydenhuollon kehittämisessä vaatii työtä. On hämmentävää, miten kyselyn kymmenet vastaajat kiittävät erikseen siitä, että edes joku on kiinnostunut heidän mielipiteistään. On valitettavaa, että terveydenhuoltoa kehitetään järjestelmä edellä. Näin jää käyttämättä sekä kokemustieto että asiantuntemus, joka sairastuneilla on. On muistettava, että terveydenhuolto on potilaita varten – ei päinvastoin. Pysyvä hoitosuhde on tärkeämpi kuin hallinnollinen rakenne.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoon on tulossa suurin murros vuosikymmeniin. Uudistusta on valmisteltu rakenne- ja hallintolähtöisesti. Asiat, jotka ovat käyttäjien kannalta tärkeitä, jäävät liian helposti sivuseikoiksi. Järjestöt on otettava voimakkaasti mukaan uudistuksen valmisteluun, kokemustiedon käyttöä on lisättävä ja palvelujen käyttäjien mielipiteitä on kysyttävä.

Lue lisää

Kommentointi

Otsikko:
Nimi:
Kommentti: