fi | sv | eng

Järjestökuninkaallisista järjestöjen museokorttiin

ke 3. elokuuta 2016 14.47.00

Mervi Aalto-Kallio, erityisasiantuntija

Miltä kuulostaisi, jos jokin TV-kanava lähettäisi järjestöuutisia tai tosi-tv sarjaa järjestöelämästä. Entä kiinnostaisiko ohjelma järjestötoiminnan kuninkaallisista? saisiko teatteriproduktio järjestöistä katsojia, Järjestötoiminta I, II ja III? Villejä ideoita syntyi järjestöjen kokeilemalla kehittämisen työpajalla.

Sanoista tekoihin kokeilemalla

Kokeilemalla kehittäminen on systemaattista ideoiden ja mahdollisuuksien etsimistä sekä nopeaa siirtymistä ideoista kokeiluihin. Tarkoitus on ryhtyä sanoista tekoihin, kokeilla ja saada arvioinnin avulla näyttöä kehitystyön viemiseksi oikeaan suuntaan.

Kokeilemalla kehittäminen vaatii asioiden katsomista ns. laatikon ulkopuolelta sekä heittäytymistä lennokkaaseen ideointiin. Tarvitaan rohkeutta hulluihinkin ideoihin, joista voidaan valita jalostettavat ja kokeiltavat.

Kun tehdään pienesti ja helposti, kokeillen, myös rahalliset ja ajalliset investoinnit pysyvät aisoissa; ei suunnitella ja toteuteta kerralla kehittämistyötä valmiiksi - sehän ei välttämättä toimi lainkaan - vaan kokeillaan arvioinnin työvälineet kainalossa jatkuvasti kehittäen.

Järjestötyöpajasta lennokkaita ideoita

Loppuvuodesta 2015 SOSTEn neljän hengen ns. KoKo-solu, kokeilemalla kehittämisen solu, osallistui kahden kuukauden intensiiviselle Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmän  sparrausjaksolle omaksumaan kokeilemalla kehittämisen oppeja ja tekemään kokeiluja. Näitä oppeja vietiin keväällä eteenpäin järjestöväelle.

Järjestöjen arviointi- ja kehittämisverkosto Kompassille pidettiin kokeilemalla kehittämisen minityöpaja, jonka lopputuloksena syntyi hurja määrä ideoita; niin perinteisempiä kuin lennokkaampia ja radikaaleja. Tässä blogissa ripaus niistä.

Ideoinnin pohjana oli kaksi kysymystä: Miten ”tuotteistamme” järjestötoiminnan näkyvämmäksi koko yhteiskunnassa? Miten teemme järjestöjäsenyydestä vetovoimaisen tuotteen ja kasvatamme tai ylläpidämme jäsenkenttää?

Mitä jos järjestöt menisivät lakkoon?

Työpajalta saatiin alkuideoita järjestötoiminnan tuotteistamiseksi. Liekö rahapelifuusio kirvoittanut ideat järjestölotosta tai -raveista. Tai mitä, jos järjestöt menisivätkin lakkoon; mitä tapahtuisi kun ei tehdä järjestötyötä. Tai jos pidetään lausuntolakko. Tapahtuisiko mitään ihmeellistä? Pitäisikö perustaa puhtaasti järjestöistä koostuva lobbausverkosto tai nimetä kansanedustajista järjestöille kummit?

Valtakunnallinen järjestöpäiväkin voisi tuoda näkyvyyttä. Ehkä joka vuosi voisi palkita Vuoden järjestöaktiivin samaan tapaan kuin Vuoden pakolaisnaisen. Tai jos valjastetaankin jäsenet lähettiläiksi. Miten se tehdään? Tai miten tehdään ihmisketju, joka vie järjestöviestiä eteenpäin.

Uudenlaisia jäsenyyksiä

Jotta järjestöjäsenyydestä saataisiin entistä vetovoimaisempaa, jäsenyyttä kannattaa segmentoida erilaisten jäsenyyksien tunnistamiseksi. Voisiko kummijäsenyys toimia? Tai kevytjäsenyys? Mitä on jäsenyys ilman jäsenyyttä?

Voisiko erikseen olla päätöksenteko- tai palvelujäsenyys tai jäsenyys vain jonkin teeman kautta? Pelkkä verkkojäsenyyskin riittäisi, etenkin jos tulevaisuus on myös ”pelkissä” nettiyhdistyksissä. Ja pääasia on, että järjestöön olisi helppo liittyä ja siitä helppo erota.

Tutustumistarjouksia ja oheistuotteita

Miltä kuulostaisivat jäsenyyden tutustumistarjoukset: ”Tule ja tutustu ryhmäämme, ei heti liittymispakkoa.” Tai voisiko kuukausijäsenyyden antaa lahjaksi? Toimisivatko liittymisessä ”oheistuotteet”. Kokeilumielessä.

Käännetäänpä päälaelleen koko ajatus: maksetaan jäsenyydestä uudelle jäsennelle, haetaan sponsori, joka maksaa vuoden jäsenyyden jäsenen puolesta. Tai voiko terveydenhuollon valjastaa jäsenrekrytointiin tai jäsenyyden sitoa jopa suoraan yhteiskunnan palveluihin?

Luodaan jäsenkortti, joka kerää bonusta. Tai voiko pienistä yhdistyksen hyväksi tehdyistä toimista kerätä pisteitä, joilla saa alennusta esimerkiksi osallistumismaksuista.

Mielenkiintoisia uusia ideoita voisi syntyä, jos lähdetään luomaan mielikuvaa sellaisesta järjestöstä, jossa jäsenyys on niin houkuttelevaa, että kaikki halukkaat eivät mahdu mukaan. Jäsenyys on niin houkutteleva brändi, että jokainen haluaa olla jäsen. Tai voidaanko luoda mahdollisuus yhteisöjäsennyyksiin erilaisten yhdistysten välillä, esimerkiksi Potilasjärjestöjen museokortti.

Ota koppi ideoista ja jalosta niitä eteenpäin

Jos tietoisuutta miesten suurimmista terveysongelmista on onnistuttu kampanjoimaan viiksillä, kaikki on mahdollista. Jos joku alkuideoista herätti kiinnostuksesi, ota koppi, jatkojalosta ideaa, kokeile ja kehitä. Kerro sitten meillekin, miten meni?

Mervi Aalto-Kallio

Kirjoittaja työskentelee SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:ssä erityisasiantuntijana

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Elinvoimaiset järjestöt

SOSTEssa työskennellään sen hyväksi, että

Kansalais- ja vapaaehtoistoiminta luo hyvinvointia

Järjestöt vastaavat tulevaisuuden haasteisiin

Järjestöillä on vahva rooli palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa


 

SOSTEblogissa:

SOSTEtalk!-blogi: Yhteistyöosaamisesta järjestön menestystekijä – neljä kysymystä yhteistyöstä

Kunnan kehittämisen valtti: kunta-järjestö-yhteistyö

Illusionernas organisation