Riitta Kittilä
Johdan järjestöjen toimintaedellytyksiin, järjestöille tuotettavaan tukeen ja koulutukseen sekä järjestöverkostoihin liittyvää työtä SOSTEssa. Järjestöt tekevät yhteiskunnasta ehjemmän ja rakentavat siltoja kuilujen yli. Siksi järjestöjä tarvitaan.
Kielitaito: englanti, ruotsi
Edustukseni
- Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä
- Innokylän strateginen toimeenpanoryhmä, STM
- Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE, OM
Uusimmat kirjoitukset
Kuunteleeko valtionhallinto järjestöjä?
Kansalaisyhteiskunta Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE selvitti, miten järjestöt kokevat yhteistyön sujuvan julkisen hallinnon kanssa. Järjestöt olivat melko tyytyväisiä mahdollisuuteensa vaikuttaa ja osallistua. Järjestö- ja vapaaehtoistoiminnan arvostus on myös korkealla. Sen sijaan julkisten avustamiskäytäntöjen koetaan tiukentuneen eikä toiminnan arvostus näy resursseissa. Vastaajat kokevat, että yhteiskunta odottaa heiltä yhä enemmän palveluita, mutta ne pitäisi tuottaa vapaaehtoisvoimin. Tärkein vaikutuskanava ovat […]
Järjestöt tarvitsevat yhteiset ohjeet toiminnan avaamiseen
Järjestöille Sosiaali- ja terveysjärjestöt tarvitsevat ohjeet siihen, mitä toiminnan hallittu käynnistäminen tarkoittaa käytännössä. Ministeriöiden tulee laatia ohjeistukset yhteistyössä kattojärjestöjen ja järjestökentän kanssa. Järjestöillä on käytännön ymmärrystä siitä, mitä asioita ohjeistuksessa pitää ottaa huomioon, kun puhutaan esimerkiksi matalan kynnyksen kohtaamispaikan, järjestöjen vertaistapaamisten tai toimintakeskuksen avaamisesta. Vaarana ristiriitaiset ja epäselvät ohjeet Ohjeistusvastuu on aluehallintovirastoilla, jotka puolestaan saavat ohjausta […]
Millaista järjestötoimintaa voidaan avata kesäkuussa?
Järjestöille Keskeisin järjestötoimintaan vaikuttava purkutoimenpide on kokoontumisrajoituksen väljentäminen siten, että 50 henkilön kokoontumiset ovat kesäkuun alusta mahdollisia. Rajoituksen väljentäminen mahdollistaa esimerkiksi erilaiset vertais- ja ryhmätapaamiset sekä kohtaamispaikkojen ja toimintakeskusten avaamisen. Tämä väljennys voi auttaa esimerkiksi mielenterveys- ja päihdekuntoutujien arkipäivän sujumista koronasta huolimatta. Hallituksen päätös mahdollistaa myös työkeskusten ja kuntouttavan työtoiminnan avaamisen. Monet järjestöt ovat jo ehtineet […]
Miten opiskelija Minna löysi sosiaali- ja terveysalan järjestöt?
Järjestöille Opiskelija, etsitkö harjoittelupaikkaa sosiaali- ja terveysalan järjestöstä, mutta järjestöviidakko tuntuu liian suurelta haasteelta? Kuvitellaan esimerkkihenkilö sosionomiopiskelija Minna. Hän on aloittamassa ensimmäistä harjoittelua korkeakouluopinnoissaan. Harjoittelupaikan löytäminen on Minnalle haaste, vaikka hän on kiinnostunut järjestökentästä, ei hän tunne sitä riittävän hyvin. Hänelle herää kysymys, miten löytää järjestöt tai missä harjoittelupaikoista ilmoitetaan. Ei hätää, JärjesTöihin-projekti on käynnistetty tarjoamaan […]
Mikä ihmeen Tuudo?
Järjestöille Aloitin vuoden 2017 alussa sosionomiopintoni. Aluksi hankaluuksia tuntui tuottavan joka ikinen asia, mutta eniten harmaita hiuksia toivat kaikki erilaiset sähköiset alustat, joita meille opiskelijoille yritettiin opettaa. Eri alustoilta piti kaivaa esille lukujärjestys ja kaikki opintoja koskevat tiedot. Ryhdyin lähes heti etsimään itselleni harjoittelupaikkaa seuraavalle syksylle. Se olisi ensimmäiseni kolmesta harjoittelusta ja kestäisi 10 viikkoa. En […]
Laurean ProjektiTorilla tavoittaa opiskelijan
Järjestöille Mistä löytäisin opiskelijan järjestöni tarjoamiin työtehtäviin? Jos olet miettinyt vastausta tähän kysymykseen, voi osallistuminen Laurea-ammattikorkeakoulun ProjektiTorille olla yksi ratkaisu. ProjektiTori on opiskelijoiden ja työelämän kohtaamispaikka, joka järjestetään useasti vuodessa esimerkiksi Laurea Tikkurilan kampuksella. ProjektiTorilla järjestöt voivat esitellä Laurean opiskelijoille projekteja, vapaaehtoistyöpaikkoja, opinnäytetyöaiheita ja harjoittelupaikkoja. ProjektiTori kohtaamispaikkana SOSTElla oli oma esittelypiste viimeksi järjestetyllä ProjektiTorilla, jossa olimme […]
Opiskelijat entistä vahvemmin järjestöihin
Järjestöille Osana SOSTEn harjoitteluani tein selvityksen, monellako SOSTEn jäsenjärjestöllä on opiskelijoille suunnattu sivu omilla nettisivuillaan. Seitsemän prosenttia 233 jäsenjärjestöstä oli huomioinut opiskelijat tekemällä heille oman infosivun. Osa järjestöistä oli muistanut opiskelijoita ilman varsinaista opiskelija-sivua, mutta silloin tiedot olivat haastavampi löytää. Kiitosta järjestöt saavat siitä, että lähes jokaisella järjestöllä oli helposti löydettävää perustietoa oman järjestönsä toiminnankuvasta. Yhä […]
JärjesTöihin – työharjoitteluni järjestömaailmassa
Järjestöille Opiskelen sosionomiksi Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulussa, ja aloitin kymmenviikkoisen työharjoitteluni SOSTEssa tammikuun alkupuolella. Sen myötä käynnistyi myös SOSTEn ja Laurean yhteistyöprojekti JärjesTöihin, joka tähtää siihen, että Laurean henkilökunta ja sosionomiopiskelijat löytäisivät sekä vapaaehtoistyötä että tutkimisen ja kehittämisen mahdollisuuksia sote-järjestöistä. Lisäksi tavoitteena on lisätä SOSTEen ja sote-järjestöihin liittyvää tietoutta Laurean sosionomiopintoihin. Laurean viidellä sosionomiopintoja tarjoavalla kampuksella opiskelee tuhatkunta […]
SOSTE ja Metropolia sopivat yhteistyöstä
Järjestöille SOSTEn jäseninä on 234 valtakunnallista sosiaali- ja terveysjärjestöä. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä työskentelee 50 000 palkattua työntekijää ja toimii 500 000 vapaaehtoista. SOSTEn visiona on yhdessä tehty hyvä elämä kaikille. SOSTEn arvoja ovat avoimuus, oikeudenmukaisuus, väkevyys ja edelläkävijyys. Metropolia-ammattikorkeakoulu tarjoaa 65 tutkinto-ohjelmaa neljällä koulutusalla. Niissä opiskelee 16 400 opiskelijaa, ja heitä opettaa päätoimisesti 570 opettajaa. Metropolian tavoitteena on olla […]
Uusi Järjestöhommissa-blogi tukee järjestötyötä
Järjestöille Oppimisen ja kehittymisen 70:20:10-mallin mukaan aikuinen oppii työelämässä ennen kaikkea tekemällä työtä ja ratkaisemalla siihen liittyviä ongelmia. Näin tapahtuu 70 % työelämässä tarvittavasta oppimisesta. 20 % oppimisesta tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa esimerkiksi antamalla ja saamalla palautetta tai jakamalla omia kokemuksia ja haasteita muiden kanssa. Tiimityö, työparityöskentely, verkostot ja yhteiset kehittämisprojektit ovat huomaamaton tapa päivittää omaa […]