fi | sv | eng

Alkoholiasenteista syntyi keskustelua

ma 29. lokakuuta 2012 14.00.00

Soste julkisti pari viikkoa sitten tuoreen tutkimuksen suomalaisten asenteista alkoholiin ja alkoholipolitiikkaan. Lyhyesti voi summata, että asenteet ovat tiukat: suuren enemmistön mukaan viinaa juodaan maassa liikaa ja humalajuomiseen suhtaudutaan liian löperösti. Enemmistö on myös kannattamassa tiukempaa säätelyä vaikkapa mainontaan ja rattijuopumukseen.

Käyty keskustelu oli vilkasta. Erilaiset mediat tekivät lukuisia juttuja ja keskustelu jatkui pääkirjoituksissa, kolumneissa ja erityisesti sähköisissä kanavissa. Osin keskustelu osoitti, että alkoholista ei edelleenkään ole mahdollista käydä järkiperäistä keskustelua.

Maassamme on äänekäs väestönosa, joka leimaa holhoukseksi kaiken alkoholiin liittyvän sääntelyn ja samaan hengenvetoon toteaa, että eihän holhous tähänkään mennessä ole auttanut, kun aina vaan juodaan enemmän. Toinen vakioargumentti on, ettei kaikkia pidä rajoituksilla kiusata, koska kyllä juopot aina viinansa hankittua saavat.

Ajatus siitä, että kulutus ja haitat vähenisivät sillä, että rajoitukset poistetaan on yhtä älykäs kuin logiikka, jonka mukaan liikenneonnettumuudet vähenisivät sillä, että nopeusrajoituksen poistetaan, kun kerran matka sujuu nopeammin ja näin jää onnettomuuksille vähemmän aikaa osua kohdalle. Alkoholiin pätee sama kuin liikenteeseen - koskaan ei voi tietää, kenen kohdalle onnettomuus osuu ja suurin osa onnettomuuksista sattuu kohtuullisesti juoville ja autoileville. Siksi kaikkien pitää käyttää turvavyötä ja käydä Alkossa maitokaupan sijaan, jos haluaa ostaa viiniä.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Jatketaan puhumista

Alkoholi on työikäisten suomalaisten suurin tappaja eli jatketaan puhumista vakavasta aiheesta.

- ma 29. lokakuuta 2012 15.07.15

Maassamme on äänekäs väestönosa....

Liekö luvallista puhua tieteellisestä tutkimukseta, niin kirkkaasti loistaa asenne kirjoituksistanne. Kysymykset oli laadittu tarkoitustanne palveleviksi, eikä suinkaan todellisen asenteen selvittämiseksi. Kyllä/en osaa sanoa/ei - kysymykset voidaan helposti laatia siten ,että ne voidaan tulkita "niin kuin me haluamme". Onko määritelty esimerkiksi se, mitä mielikuvamainonta on ? Onko "tuote ja hintatietoihin" lupa kertoa oluen/viinin ominaisuuksista, onko mainoksessa lupa olla esimerkiksi tuotteen etiketti ? Otsikointi tiedotteessanne johdatteleva ja vastakkaista mielipidettä vähättelevä. Halpoja propakandistisia sanakäänteiä. Mutta pitää muistaa, että ei kansa ole tyhmää. Se osaa jopa lukea ja ajatella ihan itse. Mutta ennen kaikkea kohtuus kaikessa, myös kielloissa ja rajoituksissa. Objektiivistä tietoa odetelessa. JK
p.s.

- ke 31. lokakuuta 2012 15.34.57

alkoholiasenteet

Toki juopot ovat vastenmielisiä ja heikkoja, siitäpä tiukka paheksuva suhtautuminen. Ne harvat jotka pystyvät käyttämään alkoholia tulematta riippuvaisiksi tai saamatta käytöshäiriöiksi luokiteltavia oireita, eivät pidä holhoamisesta. Tässä toki on yksi harha, viisaana pitää turhan moni itseään. Viinahan on viisasten juoma. Riippuvuus on heikkoutta ja koska se on sitä selityksiä ja tarinoita on moninaisia.

- pe 2. marraskuuta 2012 18.54.20

Hyvinvoivat ihmiset

SOSTEssa työskennellään sen hyväksi, että

Palvelut ovat ihmislähtöisiä, yhdevertaisia ja perustuvat julkiseen vastuuseen.

Työ- ja toimintamahdollisuudet sekä riittävä toimeentulo kuuluvat kaikille.

Terveyserot, eriarvoisuus ja huono-osaisuus vähenevät.


 SOSTEblogissa:

SOSTEtalk!-blogi: Kokeilut työkaluna – ratkaisuja vaikeisiin haasteisiin?

Auttaa voi aina

Suomessa oleskelee paperittomia ihmisiä, mutta ihmisinä he eivät ole laittomia. Kaikilla on oikeus ihmisyyteen riippumatta oikeudellisesta asemasta. Avun antaminen tai saaminen ei voi olla riippuvaista etnisestä taustasta, uskonnosta tai oikeudellisesta asemasta. Tämä pitää muistaa keskustelussa, jossa vaaditaan paperittomien ihmisten auttamisen kriminalisointia.

Odottavalla sote-kannalla