fi | sv | eng

Speaker's Corner: Toimivaa taksipalveluako

to 18. syyskuuta 2014 09.31.00

Antti Alajääski, Radio ValoAntti Alajääski

Kirjoitus on osa Speaker's Corner –blogisarjaa. Speaker's Corner on virtuaalinen puhujapönttö, johon Innokylä nostaa asiakkaiden ja palvelujen käyttäjien puheenvuoroja.

Olen Radio Valon toimittaja Antti Alajääski ja liikun pyörätuolissa. Minulla on cp-vamma ja näkövamma, joka vaikeuttaa hahmottamista. Siitä johtuen tarvitsen erityisapua. Tykkään käydä teatterissa, elokuvissa, konserteissa ja lätkämatseissa. Niihin kuljen taksilla.

Olen joutunut vaihtamaan taksifirmoja jo kolmeen kertaan erilaisten ongelmien takia. Ongelmia on ollut muun muassa asiakaspalvelussa ja myöhästelyissä, joita on selitetty erehdyksillä ja unohduksilla. Niitä on tapahtunut liian paljon. Kun olimme Kaapelitehtaalla, taksi tuli ajoissa, mutta meillä oli vielä kierros kesken. Ilmoitimme kuskille, että olemme hississä ja juuri tulossa, mutta hän oli ehtinyt lähteä jo pois. Olimme kaksi minuuttia myöhässä.

Kuka saa mokata?

Ensimmäisen taksifirman omistaja oli ollut pitkään alalla ja mukava tyyppi, mutta kun hänen poikansa siirtyi johtoon, asiakaspalvelu muuttui nuivaksi ja kireäksi. Kun myöhästyin hieman, uusi omistaja oli vihainen ja ajoi minusta liian lujaa ja hurjasti. Vaikka äitini valitti asiasta ja vaihdoin toiseen yhtiöön, sama meno on jatkunut yhdelle kaverilleni. Tällä kertaa omistaja kuitenkin edes yrittää esittää hyvää tyyppiä hänelle. Minusta omistaja ei sovi alalle.

Seuraavakaan taksifirma ei ollut hyvä. Kerran olimme Punavuoressa tekemässä Radio Helsinkiin suoraa lähetystä. Lähetys loppui ja menimme ulos odottamaan taksia, mutta sitä ei kuulunut. Odotimme vähän aikaa ja sitten soitin taksille. Kuski sanoi, että on ottanut välikeikan Pakilaan ja tulee sen jälkeen. Minun mielestäni hän teki törkeästi, sillä hän ei olisi millään ehtinyt Punavuoreen ajoissa. Tällä kertaa jouduin odottamaan taksia 50 minuuttia.

Toinen tapaus sattui eräässä Radio Helsingin palaverissa. Olin tilannut taksin paikalle kello kahdeksitoista, mutta kuski rupesi soittelemaan perääni jo 20 vaille 12. En pystynyt vastaamaan, vaan painoin punaista luuria. Taksikuski soitteli vielä sen jälkeen useaan otteeseen ennen sovittua aikaa, joka oli minusta outoa, sillä yritin keskittyä palaveriin.
Yhdessä tapauksessa olin tilannut taksin Konalaan ja menossa tapaamaan ulkomaisia vieraita Radio Helsingin tiloihin. Taksia ei taaskaan näkynyt missään, joten soitin sille jälleen kerran. Taksikuski sanoi olevansa Lauttasaaressa, jossa silloin asuin. Hän oli vahingossa mennyt sinne, vaikka heillä oli tieto siitä, että olen päivät Konalassa. Oli noloa sitten soitella vieraille, että olemme myöhässä taksin takia.

Nykyään olen kirjoilla Helsingissä, minkä vuoksi joudun käyttämään Helsingin Matkapalvelua. Se on iso keskus, jossa on paljon takseja ja ne valitaan summanmutikassa. Minun täytyy aina muistaa sanoa, että tarvitsen inva-auton. Siellä on myös sääntö, jonka mukaan taksi voi odottaa myöhästynyttä asiakasta vain viisi minuuttia. Minusta tämä sääntö on väärin, sillä onhan kyse vammaisista ihmisistä, jotka eivät välttämättä liiku niin nopeasti. Sen sijaan, jos kuski on myöhässä, siitä ei ilmoiteta, eikä sitä juuri edes pyydellä anteeksi.

Taksikuskit eivät saisi pompotella vammaisia, koska heidän on vaikea pitää omia puoliaan. Heidän pitää olla tasa-arvoisia kaikkia kohtaan ja ottaa vammaisuus huomioon. Kotipaikkakunnallani Raumalla minua kuljettaa ”luottotaksi”, joka on kuljettanut minua jo neljä-viisivuotiaasta asti. Tunnen heidät hyvin ja siksi matkustaminen siellä on mukavaa ja kuljetukset hoituvat ajallaan. Haluan Helsinkiin parempaa taksipalvelua!

Antti Alajääski on Radio Valon toimittaja. Radio Valo tuottaa ja julkaisee ohjelmia, joita tekevät kehitysvammaiset, vammaiset ja muut tukea tarvitsevat ihmiset. www.innokyla.fi


Speaker's Corner -sarjassa aiemmin ilmestynyt:

Innokylä

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Hyvinvoivat ihmiset

SOSTEssa työskennellään sen hyväksi, että

Palvelut ovat ihmislähtöisiä, yhdevertaisia ja perustuvat julkiseen vastuuseen.

Työ- ja toimintamahdollisuudet sekä riittävä toimeentulo kuuluvat kaikille.

Terveyserot, eriarvoisuus ja huono-osaisuus vähenevät.


 SOSTEblogissa:

Ministeri Saarikko: viisas kunta katsoo rooliaan hyvinvoinnin edistämisen kautta

Minister Saarikko: en vis kommun ser sin roll genom främjandet av välmående

En ny lag om klienters självbestämmanderätt inom socialvården