Skip to content

Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa

Sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus

Sosiaali- ja terveysministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen suuntaviivat, valmistelee lainsäädännön ja ohjaa uudistusten toteuttamista. Palvelujen järjestämisvastuu on tällä hetkellä kunnilla. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa (voimaan 1.1.2021) tämä järjestämisvastuu siirtyy uusille, itsehallinnollisille maakunnille.

Julkisen vallan velvoite edistää kansalaisten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta juontaa perustuslaista. Perustuslain mukaan jokaisella on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon, jos hän ei itse kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa. Jokaisella on perustuslain mukaan oikeus riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Sosiaali- ja terveyspalveluista säädetään eri laeilla. Esimerkiksi sosiaalihuoltolaissa säädetään, miten ja mitä sosiaalipalveluja kunnan on tuotettava. Terveydenhuollon palveluista säädetään terveydenhuoltolaissa.

Suomalaisten hyvinvoinnin ja terveyden tila

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suomalaisten yleinen hyvinvoinnin ja terveyden taso on jatkuvasti kohentunut, mutta hyvinvoinnin ja terveyden jakautuminen väestössä on yhä eriarvoisempaa. Eriarvoisuus ilmenee sosioekonomisten ryhmien välillä lähes kaikilla hyvinvoinnin ja terveyden ulottuvuuksilla.

Palvelujen saatavuudessa, saavutettavuudessa ja niiden saamisessa on ongelmia ja kehittämistarpeita. SOSTE on omassa vaikuttamistoiminnassaan tuonut esille, että sosiaali- ja terveysjärjestöjen edustamat ihmisryhmät ovat usein erityisessä syrjäytymisriskissä, eikä heidän asemaansa ja erityiseen elämäntilanteeseensa ole kiinnitetty riittävästi huomiota päätöksenteossa.

SOSTE on lainsäädäntövaikuttamisessaan nostanut pitkäjänteisesti esiin sote-järjestöjen edustamien ihmisryhmien tilannetta ja heidän haasteitaan. Keskeisinä näkökulmina ovat olleet palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä sairastamisen hinta. Näitä tulokulmia on painotettu niin sote-uudistukseen liittyvässä lainsäädäntövalmistelussa, kuten valinnanvapaus, kuin esimerkiksi toimeentuloon, kuten asiakasmaksut, liittyvissä kysymyksissä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä

Sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän perusta on valtion tuella toteutettu kunnallinen sosiaali- ja terveydenhuolto. Julkisen vallan rooli korostuu ennen kaikkea palvelujen yhdenvertaisuuden varmistajana. Asiakasohjaus, neuvonta ja valvonta ovat kiinteä osa palvelujen järjestämistä.

Julkisen sektorin ohella palveluja tuotetaan yksityisissä yrityksissä. Suomessa toimii myös laaja sosiaali- ja terveysjärjestöjen kenttä, joka tuottaa sekä maksullisia että maksuttomia palveluja. Suomessa on noin 1000 palveluntuottajajärjestöä, joista noin 80 prosenttia tuottaa sosiaalipalveluja ja 20 prosenttia terveyspalveluja.

SOSTE on korostanut, että julkisen palvelutuotannon rinnalle tarvitaan järjestösektorin ja yksityisten yritysten tuottamia palveluita. Kansallisesti ja tulevissa maakunnissa on huolehdittava siitä, ettei sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotanto yksipuolistu. SOSTEn mielestä on tärkeää, että lähipalvelut turvataan ja että päätökset palveluiden tuotantotavoista tehdään lähellä niiden käyttäjiä.

Kommentit

  1. Fanny sanoo:

    mikä Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ja niiden järjestäminen ?

    Sosiaali- ja terveydenhuollon etuudet?

    Miten potilas/asiakas pääsee ko. palvelujen piiriin?

    Kuka valvoo ja miten palvelujen saannin toteutumista?

    Miten ohjaat asiakasta sähköisten palvelujen käyttöön?

    Miten lähihoitajana osallistut potilaan hoidon jatkuvuuden turvaamiseen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Muut teeman artikkelit

Uutinen

8.4.2020 10:00

SOSTEn ja EAPN-Finin varjosuositukset Suomelle: Haavoittuvimmassa asemassa oleville tukea poikkeusoloissa ja myös akuutin kriisin jälkeen

Euroopan komissio antaa jäsenmaille maakohtaiset suositukset keväällä. Suosituksissa EU-maille annetaan räätälöityjä ohjeita siitä, miten ne voivat edistää kasvua ja työllisyyttä ja samalla turvata julkisen talouden vakauden. SOSTE ja Suomen köyhyyden vastainen verkosto EAPN-FIN ovat laatineet omat varjosuosituksensa, joissa ne vaativat huomioimaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat. SUOSITUS 1: Koronavirusepidemian aikana ja sen jälkeen on turvattava kaikkein […]

Artikkeli

Julkiset palvelut koronavirusepidemian aikana

Koronaviruksen leviämisen vastaiset poikkeustoimet vaikuttavat erityisesti niiden ihmisten arkeen, jotka ovat tavalla tai toisella riippuvaisia erilaisista palveluista. Koronavirustilanne aiheuttaa monenlaisia muutoksia sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä työllisyyspalveluihin. Välttämätön terveyden- ja sairaanhoito, toimeentulo ja huolenpito on varmistettava poikkeusoloista huolimatta.   Alle on koottu linkkejä eri viranomaistahojen ohjeistuksiin, jotka vaikuttavat sote- ja työllisyyspalveluihin. Sosiaali- ja terveysministeriön palveluita ja ohjeita kansalaisille Chatti-neuvonta avattu uudesta koronaviruksesta  Kansalaisille suunnattu koronavirustietoa sisältävä digipalvelu Omaolo.fi on avattu […]

Uutinen

10.3.2020 15:44

SOSTEn jäsenistä 74 prosenttia kannattaa yhden hankkeen mallia

SOSTE tiedusteli kyselyllä maaliskuun alussa jäsenjärjestöjensä kantaa siihen, millä hankemallilla järjestöjä voitaisiin parhaiten tukea, jotta varmistetaan sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteys ja tehokas vaikuttaminen kunta- ja maakuntarakenteisiin vuodesta 2021 lähtien. SOSTEn jäsenet ovat valtakunnallisia sosiaali- ja terveysjärjestöjä, lukuun ottamatta maakunnallisia sosiaali- ja terveysyhdistyksiä. Valtaosalla jäsenjärjestöistä on tiivis kytkentä alue- ja paikallistasolle omien jäsenyhdistysten tai aluetyöntekijöiden kautta. […]