Skip to content

Asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti valinnanvapauden välineinä

Sote-uudistus
AsiakasseteliSosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus

Yksilön valinnanvapautta halutaan sote-uudistuksessa vahvistaa asiakassetelillä ja henkilökohtaisella budjetilla. Välineiden tavoitteena on lisätä asiakkaan mahdollisuuksia valita palvelun tuottaja sekä helpottaa palveluun pääsyä.

Tuoko seteli lisää valinnanvapautta?

SOSTE arvioi, että asiakassetelit ja henkilökohtainen budjetti voivat parhaimmillaan lisätä ihmisen vaikutusmahdollisuuksia ja itsemääräämisoikeutta omiin palveluihinsa. Asiakassetelien käyttö voi myös tapauskohtaisesti nopeuttaa hoitoon pääsyä.

Asiakassetelien onnistuminen ratkeaa käytännön tasolla. Asiakasseteleitä täytyy aktiivisesti tarjota ihmisten käyttöön, niiden todellisen arvon tulee todella vastata palveluntarvetta ja niille täytyy löytää todelliset markkinat, kuten harvaan asutut alueet. Ihmisillä täytyy myös ylipäätään olla kyky hyödyntää seteleitä. Muutoin asiakassetelijärjestelmä tuo vain näennäistä valinnanvapautta, eikä edistä sote-uudistuksen tavoitteita.

Esimerkiksi vammaisten henkilöiden kannalta on tärkeää, että asuminen ja pitkäkestoinen, jokapäiväinen hoiva ja tuki tulevat henkilökohtaisen budjetin ja asiakasseteleiden piiriin mahdollisimman laajasti. Varsinkin henkilökohtainen budjetti mahdollistaa sen, että asiakas voi yksilöllisesti räätälöidä palvelukokonaisuutensa. Näin yksilön itsemääräämisoikeus vahvistuu. Mitä enemmän palveluja toteutetaan asiakasvalintajärjestelmien kautta, sitä vähemmän tarvitaan julkisia hankintoja. Tämä on sote-järjestöjen vahva tahtotila.

Asiakassetelien käyttöönottoon tarvitaan vaiheistusta

SOSTE korostaa, että asiakassetelit eivät saa olla minkään palvelun kohdalla maakuntia velvoittavia. Maakuntien pitäisi itse saada päättää setelien käytöstä ja myöntämisesti niin, että ne voivat huomioida alueen erityispiirteet. Näin turvataan hoidon ja hoivan saatavuus, laatu sekä turvallisuus parhaalla mahdollisella tavalla.

Asiakassetelien käyttöönotossa tarvitaan riittävän pitkät siirtymäajat – eli asiakohtaista ja ajallista vaiheistusta joka tapauksessa. Setelien käyttö tulee aloittaa yksinkertaisista ja selkeistä palveluista ja niin, että kokemuksista opitaan jatkuvasti. Esimerkiksi sosiaalihuollossa asiakasseteli sopii palveluihin, joista on olemassa vakiintuneet toimintamallit. Tällainen on esimerkiksi kotihoito.

Ei asiakasseteliä sosiaaliseen kuntoutukseen

Sosiaalisen kuntoutuksen asiakasseteleissä piilee suuri riski järjestötoiminnalle, jota rahoitetaan veikkausvoittovaroin eli käytännössä STEA:n avustuksilla.

Nykyinen esitys velvoittaa maakuntaa antamaan asiakassetelin palveluihin, joita myös sote-järjestöt ovat mahdollistaneet tai tarjonneet avustusten turvin. Esimerkiksi ryhmätoiminta ja tuki sosiaalisiin vuorovaikutuksiin ovat tällaista toimintaa. Vuodelle 2018 sosiaaliseen kuntoutukseen myönnettiin avustuksia noin 142 miljoonaa euroa ja avustuskohteita oli peräti 950.

Jos asiakasseteli tulee osaksi tätä toimintaa, ei STEA voi enää myöntää järjestöille avustuksia siihen. Tämä johtuu siitä, että toiminta rinnastettaisiin palvelutuotantoon.

Seurauksena olisi se, että kyseiset palvelut voisivat pahimmillaan loppua. Ennen järjestölähtöisten toimintojen korvaaminen julkisesti tuotettuina palveluina tulisi puolestaan kalliiksi. On myös aiheellista kysyä, löytyykö yksityiseltä sektorilta osaamista tältä alueelta.

Mikä on asiakasseteli? Entä henkilökohtainen budjetti?

Lain mukaan maakunnan liikelaitoksen olisi myönnettävä asiakasseteleitä tietyissä palveluissa palvelutarpeen arvioinnin jälkeen. Asiakas käyttäisi asiakassetelin yksittäisen palvelun hankkimiseen toiselta palveluntuottajalta. Asiakasseteliä pitäisi tarjota esimerkiksi kotihoidossa, asumispalveluissa ja lääkinnällisessä kuntoutuksessa. Lisäksi asiakasseteli olisi myönnettävä, jos terveydenhuollon hoitotakuun aikarajat ylittyvät. Maakunta voisi käyttää halutessaan asiakasseteliä laajemminkin, mutta sillä ehdolla, että se ei haittaa palvelujen toimivuutta.

Henkilöt, joilla on laaja ja pitkäaikainen avuntarve, voisivat saada käyttöönsä henkilökohtaisen budjetin. Henkilökohtaisen budjetin avulla asiakas voisi valita yksilölliseen tilanteeseen sopivia palveluja, kuten esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan. Katso lisää valinnanvapaudesta alueuudistus.fi-sivulta.

Lue lisää SOSTEn kantoja sosiaali- ja terveysvaliokunnalle annetusta lausunnosta (linkki)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Muut teeman artikkelit

Uutinen

19.9.2022 09:00

Kuntoutus kehittyy vuoropuhelussa Kelan, SOSTEn ja järjestöjen kanssa

Sosiaali- ja terveyspalvelut SOSTEn loppuvuodesta 2021 toteuttama kysely Kelan toiminnan kehittämisestä poiki järjestöiltä paljon havaintoja ja kehittämisajatuksia. Järjestöjen ehdotuksia on käyty läpi Kelan edustajien kanssa useissa tapaamisissa ja Kela on toimittanut kirjalliset vastaukset esitettyihin huomioihin. Kuntoutusta koskevia ehdotuksia nousi kyselyssä esille runsaasti, jonka vuoksi päädyttiin pidempään vuoropuhelun tiivistämiseen Kelan ja SOSTEn sekä potilas- ja vammaisjärjestöjen kanssa. Tuoreita tuloksia […]

Uutinen

15.9.2022 16:13

Apuvälineistä saa apua arkeen vain, jos palvelut toimivat

Sosiaali- ja terveyspalvelut Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti 30.8. kuulemistilaisuuden, jossa työryhmä kuuli järjestöjen näkemyksiä apuvälinepalveluista ja apuvälineiden luovuttamista säätelevän apuvälineasetuksen muutostarpeista. Taustana kuulemiselle on sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2021 asettama lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteiden kehittämis- ja koordinointiryhmä. Ryhmän yhtenä tehtävänä on selvittää apuvälineasetuksen mahdollisia muutostarpeita. Tehtävää varten koordinaatioryhmä on perustanut erillisen alatyöryhmän, joka järjesti tilaisuuden kuullakseen apuvälineiden käyttäjien […]

Uutinen

15.9.2022 09:56

Yhteiskunnalla on oltava kaikissa tilanteissa riittävät keinot turvata henkeä ja terveyttä

Hyvinvointi ja terveys SOSTE on jättänyt lausunnon hallituksen esitykseen, jolla turvattaisiin välttämättömän terveydenhuolto ja kotihoito käynnissä olevan työtaistelun aikana. SOSTE toteaa, että paras potilasturvallisuuden tae on ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö, jolla on hyvät edellytykset suoriutua työstään laadukkaasti. Näihin hyviin edellytyksiin kuuluu riittävä henkilöstön määrä, hyvä johtaminen, laadukkaat työvälineet ja vastaavasti motivaatioon vaikuttavat edellä mainittujen lisäksi myös työstä saatava […]