Skip to content

Asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti valinnanvapauden välineinä

Sote-uudistus
ValinnanvapausAsiakasseteliSote-uudistus

Yksilön valinnanvapautta halutaan sote-uudistuksessa vahvistaa asiakassetelillä ja henkilökohtaisella budjetilla. Välineiden tavoitteena on lisätä asiakkaan mahdollisuuksia valita palvelun tuottaja sekä helpottaa palveluun pääsyä.

Tuoko seteli lisää valinnanvapautta?

SOSTE arvioi, että asiakassetelit ja henkilökohtainen budjetti voivat parhaimmillaan lisätä ihmisen vaikutusmahdollisuuksia ja itsemääräämisoikeutta omiin palveluihinsa. Asiakassetelien käyttö voi myös tapauskohtaisesti nopeuttaa hoitoon pääsyä.

Asiakassetelien onnistuminen ratkeaa käytännön tasolla. Asiakasseteleitä täytyy aktiivisesti tarjota ihmisten käyttöön, niiden todellisen arvon tulee todella vastata palveluntarvetta ja niille täytyy löytää todelliset markkinat, kuten harvaan asutut alueet. Ihmisillä täytyy myös ylipäätään olla kyky hyödyntää seteleitä. Muutoin asiakassetelijärjestelmä tuo vain näennäistä valinnanvapautta, eikä edistä sote-uudistuksen tavoitteita.

Esimerkiksi vammaisten henkilöiden kannalta on tärkeää, että asuminen ja pitkäkestoinen, jokapäiväinen hoiva ja tuki tulevat henkilökohtaisen budjetin ja asiakasseteleiden piiriin mahdollisimman laajasti. Varsinkin henkilökohtainen budjetti mahdollistaa sen, että asiakas voi yksilöllisesti räätälöidä palvelukokonaisuutensa. Näin yksilön itsemääräämisoikeus vahvistuu. Mitä enemmän palveluja toteutetaan asiakasvalintajärjestelmien kautta, sitä vähemmän tarvitaan julkisia hankintoja. Tämä on sote-järjestöjen vahva tahtotila.

Asiakassetelien käyttöönottoon tarvitaan vaiheistusta

SOSTE korostaa, että asiakassetelit eivät saa olla minkään palvelun kohdalla maakuntia velvoittavia. Maakuntien pitäisi itse saada päättää setelien käytöstä ja myöntämisesti niin, että ne voivat huomioida alueen erityispiirteet. Näin turvataan hoidon ja hoivan saatavuus, laatu sekä turvallisuus parhaalla mahdollisella tavalla.

Asiakassetelien käyttöönotossa tarvitaan riittävän pitkät siirtymäajat – eli asiakohtaista ja ajallista vaiheistusta joka tapauksessa. Setelien käyttö tulee aloittaa yksinkertaisista ja selkeistä palveluista ja niin, että kokemuksista opitaan jatkuvasti. Esimerkiksi sosiaalihuollossa asiakasseteli sopii palveluihin, joista on olemassa vakiintuneet toimintamallit. Tällainen on esimerkiksi kotihoito.

Ei asiakasseteliä sosiaaliseen kuntoutukseen

Sosiaalisen kuntoutuksen asiakasseteleissä piilee suuri riski järjestötoiminnalle, jota rahoitetaan veikkausvoittovaroin eli käytännössä STEA:n avustuksilla.

Nykyinen esitys velvoittaa maakuntaa antamaan asiakassetelin palveluihin, joita myös sote-järjestöt ovat mahdollistaneet tai tarjonneet avustusten turvin. Esimerkiksi ryhmätoiminta ja tuki sosiaalisiin vuorovaikutuksiin ovat tällaista toimintaa. Vuodelle 2018 sosiaaliseen kuntoutukseen myönnettiin avustuksia noin 142 miljoonaa euroa ja avustuskohteita oli peräti 950.

Jos asiakasseteli tulee osaksi tätä toimintaa, ei STEA voi enää myöntää järjestöille avustuksia siihen. Tämä johtuu siitä, että toiminta rinnastettaisiin palvelutuotantoon.

Seurauksena olisi se, että kyseiset palvelut voisivat pahimmillaan loppua. Ennen järjestölähtöisten toimintojen korvaaminen julkisesti tuotettuina palveluina tulisi puolestaan kalliiksi. On myös aiheellista kysyä, löytyykö yksityiseltä sektorilta osaamista tältä alueelta.

Mikä on asiakasseteli? Entä henkilökohtainen budjetti?

Lain mukaan maakunnan liikelaitoksen olisi myönnettävä asiakasseteleitä tietyissä palveluissa palvelutarpeen arvioinnin jälkeen. Asiakas käyttäisi asiakassetelin yksittäisen palvelun hankkimiseen toiselta palveluntuottajalta. Asiakasseteliä pitäisi tarjota esimerkiksi kotihoidossa, asumispalveluissa ja lääkinnällisessä kuntoutuksessa. Lisäksi asiakasseteli olisi myönnettävä, jos terveydenhuollon hoitotakuun aikarajat ylittyvät. Maakunta voisi käyttää halutessaan asiakasseteliä laajemminkin, mutta sillä ehdolla, että se ei haittaa palvelujen toimivuutta.

Henkilöt, joilla on laaja ja pitkäaikainen avuntarve, voisivat saada käyttöönsä henkilökohtaisen budjetin. Henkilökohtaisen budjetin avulla asiakas voisi valita yksilölliseen tilanteeseen sopivia palveluja, kuten esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan. Katso lisää valinnanvapaudesta alueuudistus.fi-sivulta.

Lue lisää SOSTEn kantoja sosiaali- ja terveysvaliokunnalle annetusta lausunnosta (linkki)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Muut teeman artikkelit

Artikkeli

Riksdagsval teser: jämlikt främjande av social välfärd och hälsa i alla landskap

Landskapen bör ha tillräckliga befogenheter för att säkerställa hög kvalitet och besluta om genomförandet av valfriheten inom sitt område. Vid införande av klientsedlar måste landskapen tillåtas göra egna bedömningar och tidtabeller. Fördelarna och nackdelarna med landskapens beskattningsrätt måste klargöras. Landskapen besitter en nyckelroll i främjandet av välfärd och hälsa. Av denna anledning måste statens hälso- […]

Artikkeli

Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa

Sosiaali- ja terveysministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen suuntaviivat, valmistelee lainsäädännön ja ohjaa uudistusten toteuttamista. Palvelujen järjestämisvastuu on tällä hetkellä kunnilla. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa (voimaan 1.1.2021) tämä järjestämisvastuu siirtyy uusille, itsehallinnollisille maakunnille. Julkisen vallan velvoite edistää kansalaisten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta juontaa perustuslaista. Perustuslain mukaan jokaisella on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon, jos hän […]

Artikkeli

Järjestöjen rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen käsitteitä käytetään monesti parina. Tällä halutaan viestiä, että toiminta on laaja-alaista, kaikkia hallinnonoloja koskevaa vaikuttamista. Terveyden edistämisen politiikkaan kuuluu terveellisen yhteiskuntapolitiikan kehittäminen, terveellisen ympäristön aikaansaaminen, yhteisön toiminnan tehostaminen, terveysosaamisen lisääminen sekä terveyspalvelujen uudistaminen. Järjestöllä on oma roolinsa näillä kaikilla toiminta-alueilla. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tarkoituksena on terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja […]

Valinnanvapaus

Artikkeli

Valinnanvapaus ja sote-järjestöt

Sote- ja maakuntauudistus on historiallisen suuri toimintaympäristön muutos myös sote-järjestöille sekä heidän edustamilleen ihmisryhmille. Järjestöjen on tunnistettava, muuttaako uudistus järjestön oman toiminnan luonnetta ja sen mukaisesti asemoitava itsensä tulevaan palvelurakenteeseen. Järjestöillä on merkittävä asema kansalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, eriarvoisuuden vähentämisessä sekä asukkaiden osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistamisessa. Monilla järjestöillä on myös tärkeä tehtävä: edustaa heikommassa […]

Artikkeli

Asiakas keskiöön valinnanvapausuudistuksessa

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on pääministeri Juha Sipilän hallituksen tärkeimpiä reformeja. Sen tavoitteena on ennen kaikkea peruspalveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen sekä kustannusten hillintä. Osana uudistusta laajennetaan asiakkaan valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ajatuksena on nopeuttaa hoitoon ja hoivaan pääsyä sekä vahvistaa asiakkaiden itsemääräämisoikeutta.  Vastuun palvelujen järjestämisestä siirtyy uusille maakunnille 1.1.2021. Valinnanvapaus tulee voimaan vaiheittain. Valinnanvapaus […]

Uutinen

18.4.2018 12:29 / Valinnanvapaus

Sosiaalibarometri 2018: Valinnanvapaus heikentää heikoimmassa asemassa olevien palveluja

Heikompiosaisten suomalaisten hoitoon pääsy vaikeutuu ja sosiaali- ja terveyspalvelut pirstaloituvat, jos valinnanvapautta lisätään – näin arvioivat vastaajat Sosiaalibarometrissa ennakkotulosten mukaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt Sosiaalibarometrissa sosiaali- ja terveysjohtajien sekä sote-järjestöjohtajien näkemyksiä muun muassa hallituksen valinnanvapausesityksestä. Ihmisille tukea valintojen tekemiseen Kolme viidestä järjestöjohtajasta ja puolet sote-johtajista katsoo, että heikompiosaisten pääsy palveluihin heikkenee […]

Uutinen

8.3.2018 14:08 / Valinnanvapaus

SOSTE: Maakunnille riittävästi aikaa valmistautua muutokseen

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry toivoo ratkaisua sote- ja maakuntauudistukseen kevään eduskuntakäsittelyssä. Nykyinen pirstaleinen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ei turvaa perustuslain mukaisia riittäviä sote-palveluita asuinpaikasta riippumatta. SOSTEn mielestä uudistus on tärkeä saada aikaan – mutta ei hinnalla millä hyvänsä. ”Eduskunnan on huolellisesti arvioitava, toteuttaako sote-lakikokonaisuus valinnanvapauksineen uudistukselle asetetut tavoitteet hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisesta, palvelujen saatavuuden […]