Skip to content

Tuetaan kansalaisjärjestöjen elinvoimaa uudistamalla avustusjärjestelmä ja keventämällä sääntelyä

Vahva ja vapaa kansalaisyhteiskunta on demokratian, sosiaalisen pääoman syntymisen ja yhteiskuntarauhan edellytys. Kansalaisyhteiskuntaa voidaan vahvistaa keventämällä tarpeetonta normiohjausta ja uudistamalla avustusjärjestelmä.

Artikkeli

Vahva ja vapaa kansalaisyhteiskunta on demokratian edellytys

Vahva ja vapaa kansalaisyhteiskunta on demokratian, sosiaalisen pääoman luomisen ja yhteiskuntarauhan edellytys. Järjestöissä on kuitenkin herännyt huoli, onko julkisen vallan suhtautuminen kansalaisyhteiskuntaan muuttumassa: usein järjestöt kokevat joutuvansa sopeutumaan yritys- tai julkisen sektorin pelisääntöihin, vaikka kolmas sektori on oma autonominen osansa yhteiskuntaa. Tämä näkyy uutta avustusjärjestelmää rakennettaessa. Siihen pitää saada sellaisia pelisääntöjä, jotka turvaavat kansalaisyhteiskunnan autonomiaa […]

Artikkeli

Järjestöjen autonomia uudessa avustusjärjestelmässä

Nykyisessä valtionavustusjärjestelmässä rahat tulevat yhdestä ja samasta peliyhtiöstä ja niiden jakamista ohjaa samaa valtionavustuslaki, mutta silti eri ministeriöiden välillä avustusmenettelyt ovat erilaiset. Tämä asettaa järjestöt keskenään eriarvoiseen asemaan. Uuden yhtenäisen avustusjärjestelmän on perustuttava valtion vahvan ohjauksen sijaan järjestöjen autonomian ideologialle. Kun kansalainen pelaa Suomessa rahapelejä, pelien tuotot päätyvät takaisin hänen vapaaseen kansalaistoimintaansa. Tämä rahapelituotoista jaettava […]

Artikkeli

Autonominen järjestötoiminta tuottaa eniten tuloksia

SOSTEn suositukset: Suomeen valmistellaan eri hallinnonaloja ohjaava kansalaisjärjestöstrategia, joka turvaa järjestöjen autonomian ja vahvistaa kansalaistoiminnan toimintaedellytyksiä Vuonna 2007 tehtiin valtioneuvoston periaatepäätös kansalaisjärjestöjen toimintaedellytysten edistämisestä. Yli vuosikymmenen jälkeen se on syytä päivittää. Myös eri ministeriöiden järjestöstrategiat tarvitsevat päivitystä. Kansalaisjärjestöstrategia auttaa säilyttämään kirkkaana julkisen vastuun ja kansalaisyhteiskunnan roolin. Strategia tiivistäisi järjestötoiminnan muista yhteiskunnan sektoreista erottuvan luonteen: järjestöjen […]

Artikkeli

Yhdistystoiminnan sääntely

Voiko yhdistyksen hallitukseen valita henkilön, joka ei ole yhdistyksen jäsen? Voiko vapaaehtoiselle syntyä verotettavaa tuloa osallistumisesta talkoisiin? Voidaanko vuosia jatkunut kurssitoiminta katsoa ensi vuonna elinkeinotoiminnaksi? Pitääkö yhdistyksen uusi verkkopalvelu kilpailuttaa julkisena hankintana? Voiko yhdistys järjestää tapahtuman puistossa ja soittaa siellä musiikkia spotifysta? Pitääkö yhdistyksen hakea rahankeräyslupa? Saako potilasyhdistys kysyä jäseneksi hakevan diagnoositietoja? Saako alaikäinen osallistua yhdistyksen toimintaan ja luovuttaa […]

Ajankohtaiset

Blogi
pääsihteeri

5.2.2019 10:26

Voittoa tavoitellen vai tarkoitusta toteuttaen?

Viime viikkoina on keskusteltu paljon yksityisen tuotannon soveltuvuudesta hyvinvointipalveluihin. Usein keskustelijat ovat niputtaneet kevyellä otteella kaikki ei-julkiset toimijat samaan laariin. Itse pidän hyvin olennaisena erona sitä, millä motivaatiolla palveluja tuotetaan. Pisin hyvinvointipalvelujen historia Suomessa on voittoa tavoittelemattomilla järjestöillä ja säätiöillä. Niiden historia saattaa olla jopa pidempi kuin julkisen toimijan, kuten kunnan. Myöhemmin osa palveluista on saatettu ottaa kunnan […]

Koulutus
18.2.2019 0.00 - 23.59

Haku vaikuttavuuden vertaissparraukseen

SOSTE, Helsinki

Vertaissparraus perustuu vertaisuuteen, jokaisen omaan aktiivisuuteen sekä toisten työn tukemiseen. Vertaissparrauksessa jokainen osallistuja työstää omaa toimintaansa.

Uutinen

1.2.2019 12:25

Yleishyödyllisten kohteiden rahoitus on vaarassa – Veikkauksen rahapelien markkinaosuutta vahvistettava

Puolueet näyttävät jakavan tavoitteen rahapelien yksinoikeusjärjestelmän säilyttämisestä. Tämä käy ilmi Allianssin, Olympiakomitean ja Sosten tällä viikolla tekemästä kyselystä eduskuntapuolueille. Kysely lähetettiin kaikille eduskuntapuolueille, ja kahdeksan näistä vastasi. Vastanneet puolueet ovat keskusta, kokoomus, kristillisdemokraatit, RKP, sininen tulevaisuus, sosialidemokraatit, vasemmistoliitto ja vihreät. – Yksinoikeusjärjestelmän kannatus on vankkaa. Tämä kertoo vahvasta tuesta järjestelmälle, jossa peliyhtiö pystyy hillitsemään rahapelihaittoja […]

Koulutus
20.5.2019 9.30 - 15.00

Vaikuttavuuskoulutus järjestöille

SOSTE, Helsinki

Koulutuksessa käydään läpi vaikutusketjun eri osia. Tule mukaan kuulemaan, keskustelemaan ja pohtimaan omaa toimintaasi.

Maksuton
Blogi
erityisasiantuntija

25.1.2019 19:32

Rahapelikoneet pois kaupoista? Visainen kysymys vaatii tätä laajempaa keskustelua

”Meni kansanterveydelle,” sanoo suomalainen, kun lottokuponki, raaputusarpa tai pelikoneeseen laitettu euro ei tuo voittoa. Jos pelaamiseen on mennyt koko varallisuus, ehkä jo talo ja puolisonkin, on kansanterveydelle mennyt potti kuitenkin kohtuuton yksittäisen pelaajan näkökulmasta. Ajatus yhteisestä hyvästä tuntuu falskilta, jos se tapahtuu peliongelmaisen kustannuksella. Pitäisikö peliautomaatit poistaa kauppojen eteisistä? Mitä lisääntyvälle nettipelaamiselle pitäisi tehdä? Miksi […]

Uutinen

8.1.2019 13:14

Avustusten raportointi kuormittaa, työ niiden parissa kasvaa – SOSTE ja STEA analysoivat minigallupin tuloksia

SOSTE selvitti sosiaali- ja terveysjärjestöjen näkemyksiä STEA-avustuksiin liittyvistä hallinnollisista prosesseista ja niiden toimivuudesta lokakuussa 2018. Minigallupissa selvisi, että valtaosa järjestöistä (81 prosenttia vastaajista) näkee avustusten hakemiseen, raportointiin ja valvontaan tarvittavan työpanoksen kasvaneen. Vain 15 prosenttia arvioi, että työpanos on pysynyt samana ja 4 prosenttia, että työpanos on vähentynyt. Voit lukea selvityksen tuloksista tarkemmin lataamalla esitykset […]

Lausunnot

19.2.2019

Sote-keskusten korvausmallit

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen erillisvalmistelun johtoryhmä ja valmisteluryhmät: Kommenttipyyntö - Ohjeistus suoran valinnan sosiaali- ja terveyskeskusten korvausmalleihin, STM-3421-2017
Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö
10.1.2019

Arpajaislaki, rahanpesu ja terrorismi

HE 213/2018 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arpajaislain sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain 1 luvun 3 §:n muuttamisesta
Vastaanottaja: Hallintovaliokunta
14.11.2018

Asiakas- ja potilaslaki

asiakas-ja-potilaslaki-stm-074-00-2018
Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö
8.11.2018

Valtion talousarvio 2019

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2019, HE 123/2018 vp
Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysvaliokunta