Skip to content

Uuden arpajaislain tehtävänä on pelihaittojen vähentäminen

20.1.2021 11.09

Avustusjärjestelmä
RahapelitAvustusjärjestelmäKansalaisyhteiskuntaSote-järjestöt

Hallituksen esitys arpajaislain muuttamisesta sisältää konkreettisia toimia pelihaittojen vähentämiseen. Esitys tarjoaa viranomaisille ja Veikkaus Oy:lle entistä paremmat mahdollisuudet puuttua epäkohtiin sekä mahdollistaa pelihaittojen vähentämisen sekä riskipelaajien auttamisen.

Arpajaislakiin on tulossa säännökset pakollisesta tunnistautumisesta. Vasta tunnistautumisen jälkeen Veikkaus Oy:n rahapelien pelaaminen on mahdollista. Tunnistautuminen tulee tulevaisuudessa kattamaan kaikki yhtiön rahapelit raaputusarvat mukaan lukien. Tunnistautumisen tarkoituksena on vähentää haitallista pelaamista sekä auttaa pelaajia hallitsemaan omaa pelaamistaan nykyistä paremmin. Laki tarjoaa sisäasiaministeriölle mahdollisuuden säädellä tappiorajoja asetuksilla. Pelihaittojen syvenemisen kannalta tappiorajat tulisi olla mahdollisimman pieniä.

Poliisihallitukselle, Sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle taataan laaja tiedonsaanti oikeus syntyneeseen pelaajadataan. Tiedon on tarkoitus palvella rahapelipolitiikkaan liittyvää päätöksentekoa ja pelihaittojen syntymisen ehkäisyä.

Rahapelaamisen markkinointia on myös tarkoitus säädellä jatkossa tiukemmin. Uutta laissa on markkinointikieltojen ja kieltojen rikkomisesta kohdistuvien seuraamusten laajentaminen myös luonnollisiin henkilöihin, vaikka he eivät harjoittaisi markkinointia elinkeinotoimintana. Säännöksen ei ole tarkoitus rajoittaa luonnollisen henkilön elinkeino- tai sanavapautta, kuin siltä osin, kun välttämättömästi se liittyy arpajaislain tavoitteisiin.

Laki tulee esityksen mukaan sisältämään sääntelyn maksuliikenne-estoihin, jolla on tarkoitus ehkäistä Suomessa laitonta rahapelaamista vaikeuttamalla pelien tarjontaa. Rahasiirtojen estojen tekninen toteutus sisältää paljon ratkaistavia yksityiskohtia. Kielto tulisi koskemaan kaikkia maksujen toteuttamisen ja välittämisen muotoja, kuten tilisiirtoa tai maksukorttia tai muuta maksuvälinettä. Kielto tulee koskemaan kaikkia Manner-Suomessa palveluita tarjoavia toimijoita, esimerkiksi luotto- ja maksulaitoksia riippumatta siitä, sijaitsevatko ne Suomessa tai jossain toisessa valtiossa.

Uusi arpajaislaki mahdollistaa Veikkaus Oy:lle rahapeliautomaattien valvotun hajasijoittelun. Hajasijoittelun säilymistä on kritisoitu pelihaittojen parissa toimivien järjestöjen taholta. Pakollisen tunnistautumisen, sijoitteluun liittyvän omavalvonnan ja pelaajadatan nähdään vaikuttavan peliongelmien vähentymiseksi. Vuodenvaihteessa käyttöön tulleen rahapeliautomaattien pakollisen tunnistautumisen vaikutuksia ei osata vielä arvioida, koska koronapandemia on pitänyt automaatteja kiinni monessa maakunnassa.

Esitys pitää sisällään myös säännökset Veikkaus Oy:n liiketoiminnan mahdollistamiseksi yritysten väliseen liiketoimintaan. Säädökset mahdollistaa Veikkaus Oy:lle tytäryhtiön perustamisen ja sitä kautta osaamisen myynnin ulkomaisille pelialan toimijoille. Uusi tytäryhtiö on erillinen toimija, eikä siihen liittyvä taloudellinen riski kohdistu nykyiseen Veikkaus Oy:n. Veikkaus Oy:llä on myös mahdollisuus myydä omaa vastuullisuusosaamistaan uuden tytäryhtiön kautta.

SOSTE kannattaa hallituksen esitystä arpajaislain muuttamiseksi.

  • Uudistus mahdollistaa valvonta- ja vastuullisuustoimia, joilla voidaan ehkäistä ja vähentää aikaisempaa tehokkaammin peli- ja terveyshaittojen syntymistä.
  • Valvonta-, markkinointi- ja tunnistautumistoimien vaikutuksia tulee kuitenkin tarkastella kriittisesti ja tehdä tarvittavia tarkistuksia viivyttelemättä, mikäli rahapelihaittoja ei saada vähenemään.
  • Tutustu SOSTEn sisäasiainministeriölle 20.1.2021 jättämään lausuntoon.

Lisätietoja antaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Muut teeman artikkelit

Uutinen

26.2.2021 13:48

SOSTE: Järjestöjen toiminnan turvaaminen vaatii pitkäjänteisen suunnitelman

Avustusjärjestelmä Perjantaina 26.2. julkaistu Liikasen työryhmän raportti esittelee neljä eri vaihtoehtoa rahapelitoiminnan tuottojen uudistamiseksi. SOSTE pitää uudistusta tarpeellisena, jotta järjestöjen tekemä työ turvataan, vaikka Veikkauksen tuotot ovat pienentyneet. SOSTE pitää osittaisuudistusta (vaihtoehto 4) esitetyistä vaihtoehdoista kannatettavimpana ja suoraa siirtymää budjettirahoitukseen mahdottomana (vaihtoehto 2). Välitön siirtymä budjettirahoitukseen olisi riski erityisesti kansalaisjärjestötoimijoille, joiden rahoittamiseen ei ole lainsäädännöllistä velvoitetta. […]

Uutinen

16.2.2021 12:29

Työryhmä esittää uutta toimintaryhmälakia sekä muutoksia yhdistyslakiin – voit lausua mietinnöstä 14.4. mennessä

Kansalaisyhteiskunta Oikeusministeriön maaliskuussa 2019 asettama Yhteisöllinen kansalaistoiminta 2020-luvulla -työryhmä julkaisi mietintönsä 15.2. Mietintö sisältää työryhmän ehdotukset yhdistyslain muuttamiseksi. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että erityisesti tilapäisen ja pienimuotoisen kansalaistoiminnan organisoimisen helpottamiseksi säädettäisiin uudenlaisesta vaihtoehtoisesta yhteisömuodosta. Uusi yhteisömuoto olisi nimeltään toimintaryhmä, ja siitä säädettäisiin erillisessä toimintaryhmälaissa. Työryhmän keskeisimmät muutosehdotukset yhdistyslakiin koskevat sääntömääräykseen perustuvan toimitusjohtajatoimielimen sallimista, kahden tai useamman yhdistyksen […]

Uutinen

3.2.2021 09:00

SOSTEn verkostojen hyöty punnittiin

Sote-järjestöt SOSTEn verkostot kokoavat vuosittain reilut 600 sosiaali- ja terveysjärjestöjen ammattilaista yhteisten teemojen ääreen. Jäsenmäärältään laajimpia ja toimintamuodoiltaan vakiintuneimpia verkostoja ovat Kuntoutusverkosto (KUVE) ja Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen verkosto (POTKA). Verkostorakenne elää jonkin verran vuosittain. Vuonna 2020 käynnistyi uutena verkostona Terveyden edistämisen verkosto. Verkostopuntari-kyselyllä selvitettiin verkostojen tavoitteellisuutta, hyödyllisyyttä, tuloksia ja toimivuutta. Palautteen avulla kehitetään verkostojen toimintaa. Verkostopuntari-kysely […]