Veikkaukselle välivettä


Etusivu / Blogi / Veikkaukselle välivettä

Veikkaus nosti “käden pystyyn virheen merkiksi”, sillä Toton eli ravituloksista vedon lyömisen markkinointi ylitti hyvän maun rajan. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kesän aikana, kun Veikkauksen markkinointi aiheuttaa kummeksuntaa. Kesäkuussa Veikkauksen sosiaalisen median mainoksissa Kenoa kuvattiin osaksi päivärutiineja, sellaiseksi kuten kahvinjuonti. Lopulta rahapeliyhtiö päätti laittaa maksetun mainontansa tauolle. 

Molemmissa markkinointikampanjoissa on epäonnistuttu vastuullisuudessa ja itseasiassa Veikkauksen perustehtävässä. Yksinoikeusjärjestelmä on olemassa, jotta rahapelaaminen Suomessa ei ruokkisi väärinkäytöksiä tai rikollisuutta ja siihen liittyvät taloudelliset, sosiaaliset sekä terveydelliset haitat olisivat mahdollisimman pieniä. Veikkauksen tehtävä ei ole helppo. Miten ehkäistä rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja, mutta olla kuitenkin viihdepelaajille varteenotettava vaihtoehto, kun löysemmin säädellyillä kansainvälisillä markkinoilla toimii jos jonkinmoista nettikasinoa ja vedonlyöntipuljua? 

Nyt Veikkauksen markkinointi vaikuttaa keskittyvän niin tarmokkaasti kilpailuun suomalaisten sydämistä, että on unohtanut mitä paikkaa yhtiö on siellä alun perin pitänyt. Väittäisin, että hyvä imago ei ole johtunut tarjotuista andrenaliinipurskeista, vaan luottamuksestaVeikkauksen markkinointiviestinnän vastuullisuusperiaatteissa listataan, että yhtiö ei ihannoi pelaamista ja välttää siihen yllyttävää mainontaa.  Arpajaislain mukaan Veikkauksen mainonta ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti. Kesän kohumainoksia tarkastellessa vaikuttaa, että lain ja periaatteiden linjauksia tulkitaan markkinoinnissa enemmän kierrettävinä rajoituksina, kuin toiminnan tarkoituksena ja ytimenä. 

Veikkauksen markkinointiviestinnälle suosittelisin välivettä. Se on se säännöllinen lasillinen kraanavettä juhlimisen lomassa, jotta bileet ei lähde lapasesta ja seuraavana päivänä ei olisi päänsärkyä. Välivesi on myös valtion toisen monopoliyhtiö Alkon uusi tuote, joka tuli osaksi Alkon valikoimaa kesäkuun alussa. Tuotteella Alko muistuttaa vedenjuonnin tärkeydestä. “Myös silloin, kun käytetään alkoholia: ota vettä väliin.” Välivesi on herättänyt positiivista huomiota, eikä syyttä. Se on kampanjana ja tuotteena vastuullinen, hyvää juomakulttuuria edistävä ja silti hauska. Tempaus ei kiellä ilonpitoa, mutta muistuttaa rajoista. 

Välivettä hörppiessä Veikkauksen olisi hyvä laskea kierroksia ja palata perustehtävänsä äärelle. Koko organisaatiossahan on kysymys vastuullisuudesta. Joten itseltä voisi kysyä, onko vastuullisuus nivoutuneena jokaisen Veikkauksen työntekijän ja luottamushenkilön toimenkuvaan? Onko yhtiössä tarpeeksi osaamista haittojen ehkäisystä? Onko se osaaminen koko organisaation käytössä? Veikkaus nimittäin eroaa ulkomaisista rahapeliyhtiöistä sillä, että sen tehtävänä ei ole ensisijaisesti viihdyttää, vaan harjoittaa rahapelitoimintaa siten, että toiminta ehkäisee haittoja. Seuraava markkinointikampanja voisi kertoa siitä.

PS. Me SOSTEssa valmistelemme parhaillamme järjestöjen rahapelipoliittista ohjelmaa, joka julkaistaan syksyn aikana. Pysy siis kuulolla!