Skip to content

Veikkaukselle välivettä

8.8.2019 12.00

Kansalaisyhteiskunta
Väkevästi yhdessäRahapelitKansalaisyhteiskunta
viestintäpäällikkö

Veikkaus nosti “käden pystyyn virheen merkiksi”, sillä Toton eli ravituloksista vedon lyömisen markkinointi ylitti hyvän maun rajan. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kesän aikana, kun Veikkauksen markkinointi aiheuttaa kummeksuntaa. Kesäkuussa Veikkauksen sosiaalisen median mainoksissa Kenoa kuvattiin osaksi päivärutiineja, sellaiseksi kuten kahvinjuonti. Lopulta rahapeliyhtiö päätti laittaa maksetun mainontansa tauolle. 

Molemmissa markkinointikampanjoissa on epäonnistuttu vastuullisuudessa ja itseasiassa Veikkauksen perustehtävässä. Yksinoikeusjärjestelmä on olemassa, jotta rahapelaaminen Suomessa ei ruokkisi väärinkäytöksiä tai rikollisuutta ja siihen liittyvät taloudelliset, sosiaaliset sekä terveydelliset haitat olisivat mahdollisimman pieniä. Veikkauksen tehtävä ei ole helppo. Miten ehkäistä rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja, mutta olla kuitenkin viihdepelaajille varteenotettava vaihtoehto, kun löysemmin säädellyillä kansainvälisillä markkinoilla toimii jos jonkinmoista nettikasinoa ja vedonlyöntipuljua? 

Nyt Veikkauksen markkinointi vaikuttaa keskittyvän niin tarmokkaasti kilpailuun suomalaisten sydämistä, että on unohtanut mitä paikkaa yhtiö on siellä alun perin pitänyt. Väittäisin, että hyvä imago ei ole johtunut tarjotuista andrenaliinipurskeista, vaan luottamuksestaVeikkauksen markkinointiviestinnän vastuullisuusperiaatteissa listataan, että yhtiö ei ihannoi pelaamista ja välttää siihen yllyttävää mainontaa.  Arpajaislain mukaan Veikkauksen mainonta ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti. Kesän kohumainoksia tarkastellessa vaikuttaa, että lain ja periaatteiden linjauksia tulkitaan markkinoinnissa enemmän kierrettävinä rajoituksina, kuin toiminnan tarkoituksena ja ytimenä. 

Veikkauksen markkinointiviestinnälle suosittelisin välivettä. Se on se säännöllinen lasillinen kraanavettä juhlimisen lomassa, jotta bileet ei lähde lapasesta ja seuraavana päivänä ei olisi päänsärkyä. Välivesi on myös valtion toisen monopoliyhtiö Alkon uusi tuote, joka tuli osaksi Alkon valikoimaa kesäkuun alussa. Tuotteella Alko muistuttaa vedenjuonnin tärkeydestä. “Myös silloin, kun käytetään alkoholia: ota vettä väliin.” Välivesi on herättänyt positiivista huomiota, eikä syyttä. Se on kampanjana ja tuotteena vastuullinen, hyvää juomakulttuuria edistävä ja silti hauska. Tempaus ei kiellä ilonpitoa, mutta muistuttaa rajoista. 

Välivettä hörppiessä Veikkauksen olisi hyvä laskea kierroksia ja palata perustehtävänsä äärelle. Koko organisaatiossahan on kysymys vastuullisuudesta. Joten itseltä voisi kysyä, onko vastuullisuus nivoutuneena jokaisen Veikkauksen työntekijän ja luottamushenkilön toimenkuvaan? Onko yhtiössä tarpeeksi osaamista haittojen ehkäisystä? Onko se osaaminen koko organisaation käytössä? Veikkaus nimittäin eroaa ulkomaisista rahapeliyhtiöistä sillä, että sen tehtävänä ei ole ensisijaisesti viihdyttää, vaan harjoittaa rahapelitoimintaa siten, että toiminta ehkäisee haittoja. Seuraava markkinointikampanja voisi kertoa siitä.

PS. Me SOSTEssa valmistelemme parhaillamme järjestöjen rahapelipoliittista ohjelmaa, joka julkaistaan syksyn aikana. Pysy siis kuulolla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Väkevästi yhdessä -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi
pääsihteeri

18.6.2019 10:00

Kolme vuotta maailmaa parantamassa

Minulla oli kunnia toimia kolme vuotta IUHPEn (International Union for Health Promotion and Education) hallituksessa, yhtenä sen varapuheenjohtajista. Vastuullani oli vaikuttamistoiminta (advocasy). IUHPE on kansainvälinen terveyden edistämisen järjestö. Sen hallituksessa on kaikkiaan 12 jäsentä ja lisäksi äänivalta on kunkin maantieteellisen alueen puheenjohtajalla. Suuria muutoksia SOSTElla on yhden edeltäjänsä, Terveyden edistämisen keskuksen, myötä vuosikymmenten perspektiivi IUHPEn toimintaan. Viime […]

Blogi
pääsihteeri

7.5.2019 08:30

Elä kuten opetat

Kansainvälinen terveyden edistämisen järjestö IUHPE (International Union for Health Promotion and Education) järjesti kolmen vuoden välein pidettävän konferenssinsa ja yleiskokouksensa huhtikuun alussa Rotoruassa Uudessa-Seelannissa. Paikka konferenssille oli oivallinen. Maan hallitus ja pääministeri Jacinda Ardern ovat vahvasti hyvinvointitalouden asialla. Edistyksellisen politiikan lisäksi Ardernin esiintyminen ja vahvat puheenvuorot Christchurchin ampumisten jälkeen olivat tuoneet hallitukselle lisäpisteitä, ja konferenssissa kuultiinkin […]

Blogi

9.4.2019 14:45

Vahva ja vaikuttava sote-järjestöjen yhteisö

Vahva ja vaikuttava sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteisö on kaikkien sote-järjestöjen etu. SOSTE on toiminut reilut seitsemän vuotta. Sinä aikana SOSTEn sosiaali- ja terveyspoliittinen vaikuttamistyö ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi on kehittynyt ja vahvistunut. Esimerkiksi edellisen hallituskauden aikana annoimme yli 200 lausuntoa ja olimme eduskunnassa kuultavana kymmeniä kertoja. Toimme sosiaali- ja terveysjärjestöjen näkökulmia esiin eri työryhmissä ja neuvottelukunnissa […]