Etusivu / Lausunnot / Lapsiperheille myönnettävä ylimääräinen lapsilisä kohdistettava pienituloisimmille ruokkimatta laajemmin inflaatiota

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että lapsiperheiden ostovoiman lisäämiseksi joulukuun 2022 lapsilisä maksettaisiin lapsilisän saajille kaksinkertaisena.

SOSTE kannattaa budjettiriihessä tehtyjä päätöksiä kompensoida elinkustannusten nopeaa nousua pienituloisille ja erityisesti lapsiperheille. SOSTE kuitenkin näkee, että kaikille lapsiperheille myönnettävän ylimääräisen lapsilisän sijaan tukea olisi kannattanut kohdistaa pienituloisimmille ruokkimatta laajemmin inflaatiota. Nyt tukea kohdistuu väistämättä myös niille, jotka eivät sitä olisi tarvinneet.

Esityksessä on myönteistä, että ylimääräistä lapsilisää ei huomioida tulona toimeentulotuessa, jolloin se hyödyttää myös toimeentulotukea saavia perheitä.