SOSTElausunto.

Etusivu / Lausunnot / Sote-järjestöillä on merkittävä rooli sisäilmaoireista kärsivien ihmisten toiminta- ja työkyvyn tukemisessa

Sisäilmaan liittyvä oireilu ja sairastuminen on merkittävä terveysongelma, josta on paljon ristiriitaisia näkemyksiä. Sosiaali- ja terveysministeriössä laadittu hoitosuositus on laaja-alainen, hyvin perusteltu ja koottu tutkimustieto on huolellisesti arvioitu.

Kansalaiskeskustelussa on paljolti keskitytty homeongelmaan. Hoitosuosituksessa nähdään kyseessä olevan laaja ryhmä erilaisia ärsykkeitä, fysikaalisia olosuhteita ja psykososiaalisia tekijöitä, jotka vaikuttavat oireilun syntyyn. SOSTE korostaa sisäilmaoireista kärsivien ihmisten toiminta- ja työkyvyn tukemisessa kolmannen sektorin tarjoamia tukitoimia – kuten kokemusasiantuntijoita, vertaistukihenkilöitä. Tässä potilasjärjestöjen tarjoama tuki, koulutukset, informaatio sekä kokemusasiantuntijoiden osaaminen on tärkeää.