Sote-järjestöjen rahoituslaki

Etusivu / Lausunnot / Sote-järjestöjen rahoituslaki

SOSTEn lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, VN/12962/2022

Lausunnon vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö

SOSTE pitää sote-järjestöjen rahoituslain ratkaisua, jolla lain tasoinen sääntely pidettäisiin yksinkertaisena ja lain perusteella säädettävät asetukset pitkälti nykymuotoisina, oikeana. Samalla on syytä todeta, että se ei vastaa niihin odotuksiin järjestelmän joustavoittamisesta, joita järjestöt ovat tuoneet esiin vuosia ja joilla on vahva poliittinen tuki.

Ratkaisevaksi avustettavien tahojen kannalta muodostuu uudistettavien lakien ja asetusten muodostama kokonaisuus, joten valmisteltavan säädöspaketin lopullinen arviointi on mahdollista vasta, kun saatavilla ovat luonnokset sekä uudistettavasta arpajaislaista että sote-järjestöjen rahoituslakia täydentävistä asetuksista.

Lue lisää SOSTEn uutisesta Historiallinen sote-järjestöjen rahoituslaki lausunnolla: järjestöille tärkeät näkökohdat huomioitava asetuksissa.