Webinaarissa pureudutaan siihen, miten ymmärrettävä kieli – erityisesti virkakielen ja säädöskielen ymmärrettävyys – vaikuttavat ihmisten kykyyn toimia, tehdä valintoja ja osallistua omaan elämäänsä sekä yhteiskuntaan. Ymmärrettävän kielen merkitys korostuu, kun esimerkiksi sosiaalietuuden hakeminen epäonnistuu monimutkaisten lomakkeiden ja ohjeiden vuoksi. Ymmärrettävä kieli terveydenhuollossa tukee potilaan ymmärrystä hoitovaihtoehdoista ja auttaa häntä osallistumaan omaa hoitoaan koskevaan päätöksentekoon. Lisäksi pohdimme, miten säädöksiä voidaan muotoilla niin, että ne tukevat myös kielellisesti haavoittuvien ryhmien oikeuksia ja toimijuutta.
Keskustelussa nousevat esiin muun muassa:
- Miten kielellä voidaan lisätä luottamusta, turvallisuuden tunnetta ja ymmärrystä palveluista?
- Miten julkisen sektorin asiakasviestintää voidaan selkeyttää niin, että se tukee jokaisen oikeutta ymmärtää ja osallistua?
- Mitä kielellinen saavutettavuus tarkoittaa käytännössä?
- Millaisia konkreettisia haasteita ja ratkaisuja monikulttuurisessa viestinnässä on?
Mukana on asiantuntijapuheenvuoroja viranomaistaholta ja tutkimuksesta, konkreettisia esimerkkejä kielen selkeyttämisestä sekä kokemuksia kielellisestä osallisuudesta asiakasnäkökulmasta.
Webinaarin järjestävät yhteistyössä SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, Lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea ja STM/Palveluvalikoimaneuvosto sekä Suomalainen Lääkäriseura Duodecim/Käypä hoito -toimitus.
Ilmoittautuminen
Ohjelma
Tervetuloa!
- Anne Perälahti, edunvalvontapäällikkö, SOSTE
Kielellä on väliä
- Henna Kara, erityisasiantuntija, Kotimaisten kielten keskus
Digitaaliset sote-palvelut ja kielellinen saavutettavuus – uhka vai mahdollisuus?
- Anne Koskela, viestinnän asiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö
Kieli, hyvinvointi ja haavoittuvuus
- Camilla Lindholm, professori, Helsingin yliopisto
Kysymyksiä, keskustelua
Tauko
Kokemusasiantuntijan puheenvuoro
- Anni Kyröläinen, pääsihteeri, Vammaisfoorumi
Monikulttuurisuus haastamassa osallisuutta
- Saynur Soramies, monikulttuurisuuden kouluttaja
Kelan tekstien kielenhuolto – selkeä kieli asiakkaan osallisuutta tukemassa
- Jenni Viinikka, kielenhuoltopäällikkö, Kela
Kysymyksiä, keskustelua
Päätössanat
- Anne Perälahti, edunvalvontapäällikkö, SOSTE