Sosiaalisen median yhtiö Meta on kieltänyt kaiken poliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin liittyvän mainonnan EU-maissa. Meta omistaa muun muassa Facebookin ja Instagramin, jotka ovat myös monille järjestötoimijoille tärkeitä viestintäkanavia.
Meta on kieltänyt maksetut mainokset, jotka käsittelevät esimerkiksi seuraavia aiheita:
- kansalais- ja sosiaalisia oikeuksia
- terveyttä
- taloutta
- ympäristökysymyksiä
- maahanmuuttoa
- turvallisuutta
Metan kiellon taustalla on EU:n poliittisen mainonnan asetus, josta SOSTE ilmaisi huolensa aiemmin tänä vuonna.
Järjestöt huolissaan sananvapaudesta, vapaasta tiedonvälityksestä ja varainhankinnan tulevaisuudesta
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry ja sen jäsenet ottivat äskettäin kantaa Metan päätöksen vaikutuksiin kansalaisyhteiskunnan toimintaan. Sosiaalisen median kanavat ovat VaLa ry:n jäsenkyselyn perusteella yksi tärkeimpiä varainhankinnan kanavia, minkä lisäksi mainosrajoitukset vaikuttavat järjestöjen mahdollisuuksiin viestiä niille tärkeistä asioista.
Metan päätöksestä sananvapaudelle ja vapaalle tiedonvälitykselle koituvat riskit ovatkin VaLan ja sen jäsenten mukaan merkittäviä.
EU:n poliittisen mainonnan asetuksen seurauksena myös ainakin osa suomalaisesta kaupallisesta mediasta on päättänyt rajoittaa poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden mainontaa.
”Myös tämä voi osaltaan heikentää sekä järjestöjen toimintamahdollisuuksia, tiedonvälitystä että sananvapauden tilaa”, huomauttaa SOSTEn juristi Kirsi Väätämöinen.
Mainonnan rajoitukset tulevat voimaan jo valmiiksi vaikeana aikana
SOSTE pitää uusia mainosrajoituksia huolestuttavina myös siksi, että sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaedellytykset ovat heikkenemässä jo valmiiksi.
Sote-järjestöiltä ollaan leikkaamassa kuluvan hallituskauden aikana 140 miljoonaa euroa eli yli kolmasosa valtionavustuksista. Lisäksi useat sote-järjestöt ovat jäämässä hallituksen kaavaileman lahjoitusvähennyksen ulkopuolelle.
”Sote-järjestöjen omaa varainhankintaa pitäisi pystyä nyt vahvistamaan. Uudet mainosrajoitukset vievät kehitystä täysin väärään suuntaan”, toteaa SOSTEn erityisasiantuntija Miia Nahkuri.
Mitä järjestöt voivat nyt tehdä?
Uusien mainosrajoitusten muuttaminen ei todennäköisesti tapahdu kovin nopeasti. Avaimet suurempaan muutokseen ovat yhtäältä esimerkiksi Metalla ja toisaalta Euroopan komissiolla.
”Metan ei olisi pakko tulkita asetusta niin laajasti kuin se nyt tekee. Myös EU-komissiolla on mahdollisuus antaa ohjeistusta asetuksen tulkinnasta”, sanoo Kirsi Väätämöinen.
Poliittisen mainonnan asetusta tullaan arvioimaan myöhemmin, jolloin EU:n eri jäsenmaiden edustajien on mahdollista tuoda näkemyksiään asetuksesta laajempaan tietoisuuteen.
”Järjestöjen kannattaa aktiivisesti kertoa mainosrajoitusten vaikutuksista. Näin järjestöjen terveiset saadaan välitettyä aikanaan eteenpäin”, Väätämöinen sanoo.
Järjestöjen kannattaa hyödyntää myös käytännönläheisempiä keinoja, joilla ne voivat jatkossakin saada itselleen tärkeitä asioita esiin Metan kanavissa rajoituksista huolimatta.
”Metan päätös koskee nimenomaan maksettua mainontaa. Järjestöillä on edelleen mahdollisuus julkaista alustalla maksutonta sisältöä haluamistaan aiheista. Maksuttoman sisällön näkyvyys kannattaa yrittää turvata ja maksimoida”, sanoo SOSTEn viestinnän erityisasiantuntija Sirkku Aalto.
Maksuttomien sisältöjen näkyvyyttä Metan kanavissa voi pyrkiä varmistamaan ja vahvistamaan seuraavasti:
1. Kannusta seuraajiasi reagoimaan, kommentoimaan, jakamaan ja tallentamaan sisältöjäsi näkyvyyden lisäämiseksi. Näkyvyyden parantamiseksi voit esimerkiksi tykätä julkaistusta sisällöstä painamalla sydäntä ja tallentaa sen päivityksen oikeasta alareunasta.

2. Pyydä seuraajiasi tarkistamaan heidän Facebook- ja Instagram-profiilinsa asetuksista, että he ovat rastittaneet Sisältöasetuksista kohdan Ehdota poliittista sisältöä. Mene profiilisi Sisältöasetuksiin ja valitse sieltä kohta Poliittinen sisältö. Aktivoi Ehdota poliittista sisältöä -kohta.

3. Pyydä heitä lisäämään tilisi suosikkeihin. Klikkaa profiilista auki Seurataan-kohta ja valitse sitten Lisää suosikkeihin.

