Sosiaalihuollossa käytettävästä teknologiasta on tarpeen säätää, mutta lakiesityksessä on ongelmakohtia

SOSTElausunto.

Etusivu / Lausunnot / Sosiaalihuollossa käytettävästä teknologiasta on tarpeen säätää, mutta lakiesityksessä on ongelmakohtia

Erilaista teknologiaa käytetään sosiaalihuollossa paljon ja koko ajan yhä enemmän. SOSTE katsoo, että sen käytöstä on syytä säätää niin sosiaalihuolto- kuin vanhuspalvelulaissa ja myös asiakasmaksulaissa. SOSTE on jättänyt lausuntonsa sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntöönluonnoksesta hallituksen esitykseksi sosiaalihuoltolain, vanhuspalvelulain ja asiakasmaksulain muuttamisesta.

Kannan muodostaminen lakiesitykseen on hankalaa, koska se koskee osin jo laajasti käytössä olevaa, varsin arkipäiväistä, riskitöntä teknologiaa ja apuvälineitä, mutta myös esimerkiksi valvontateknologiaa, joka vaikuttaa perusoikeuksiin, kuten yksityisyyden suojaan ja kotirauhaan. Uutta teknologiaa syntyy koko ajan muun muassa tekoälyn ansiosta. Lainsäädännön pitäisi kattaa myös tulevaisuuden teknologiat.

Ihminen, ei teknologia ja säästöt edellä

Säädökset ovat tarpeen, mutta lakiesityksen sävy on voimakkaasti teknologian käyttöä edistävä ja sen käytöllä säästöjä hakeva. SOSTEn Sosiaalibarometriin 2025 vastannut sote-johtaja tiivistää tämänkin lakiesityksen henkeä: ”Kustannusten hillintä määrittää kaiken kehittämisen. Siksi kehitetään digitaalisia palveluita.”

Ihmisen pitäisi olla keskiössä, kun sosiaalihuollon palveluita kehitetään. Teknologioiden ”kohteiden”, sosiaalihuollon asiakkaiden näkökulmia ei esityksessä kuitenkaan juuri tuoda esiin. Teknologiasta on jo ja voi olla uusin tavoin monipuolista hyötyä myös sosiaalihuollon asiakkaille. On kuitenkin huolestuttavaa, että sitä edistetään näin voimakkaasti ja säästöjä hakien ihmisillä, jotka ovat usein monella tavalla haavoittuvassa asemassa. Tällaisilla ryhmillä teknologian käytön eettiset kysymykset ovat aivan keskeisiä ja niitä pitää tarkastella huolellisesti.

Asiakkaalta tietoinen suostumus

Esityksen perusteella teknologiaa voidaan ottaa käyttöön, vaikka asiakas sitä vastustaisi. Hänen näkemyksiään pitäisi selvittää osana asiakasprosessia, mutta niitä ei tarvitsisi ottaa sitovina huomioon. SOSTE näkee toivottavana, että asiakkaalta saataisiin tietoinen suostumus teknologian käyttöön ja hänellä olisi myös oikeus kieltäytyä sen käytöstä. Teknologian käytössä olisi oltava valinnanvapaus ja käyttöönoton pitäisi olla vapaaehtoista.

SOSTE suhtautuu kriittisesti teknisen valvonnan käyttöön sosiaalihuollon yksiköiden yhteistiloissa, koska se sisältää monia epäselviä ja myös perusoikeuksia vaarantavia kysymyksiä.