SOSTE on antanut lausunnon sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain muutoksista. SOSTE kannattaa sitä, että kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen järjestämistehtävä palautetaan viranomaisvalvonnan piiriin. Valvonnassa on tärkeää kiinnittää huomiota myös siihen, miten kunnat tukevat hyvinvointia ja terveyttä edistävien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia.
SOSTE pitää useita esityksen muutoksia perusteltuina, mutta korostaa, ettei valvonta saa lisätä tarpeettomasti pienten ja järjestötaustaisten palveluntuottajien hallinnollista tai taloudellista taakkaa. Soteri-rekisteröintiin liittyvät viranomaisprosessit on korjattava siten, etteivät ne muodostu esteeksi palvelujen tuottamiselle tai kaventaa palvelujärjestelmän monimuotoisuutta.
