Skip to content

Investoinnit hyvinvointiin tuottavat vakaasti

Hyvinvointitalous
Hyvinvointitalous

Hyvinvointiin investoidaan eri sektoreilla ja erilaisissa ihmisyhteisöissä monin eri tavoin. Käytännössä hyvinvointi-investointi on panostus, jolla lisätään yksilön tai yhteisön hyvinvointia kestävästi. Koska tämän päivän hyvinvointi on perusta tulevaisuuden hyvinvoinnille, lähes kaikki hyvinvointia aidosti lisäävät ja hyvinvoinnin edellytyksiä parantavat panostukset ovat hyvinvointi-investointeja. Toisin sanoen tämän päivän hyvinvointi on pääomaa tulevaisuuden hyvinvoinnin luomiseen.

Panostukset hyvinvointiin voivat olla esimerkiksi rahaa, työtä, materiaalisia resursseja tai vaikka muutoksia elämäntavoissa. Hyvinvointi-investointi voi tapahtua rahatalouden piirissä, mutta näin ei välttämättä ole. Rahataloudellisen hyvinvointi-investoinnin tavoitteena on tuottaa säästöä pitkällä aikavälillä. Tämä toteutuu, jos hyvinvointi-investointi vahvistaa ihmisten hyvinvointia ongelmia ehkäisten sekä voimavaroja lisäten. Hyvinvoivat ihmiset tarvitsevat pidemmällä tähtäimellä vähemmän sosiaali- ja terveyspalveluita ja he pystyvät osallistumaan aktiivisesti työelämään: sekä julkinen talous että kansantalous vahvistuvat hyvinvoinnin lisääntyessä.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat keskeisiä hyvinvointi-investoijia ja hyvinvointitalouden rakentajia. Järjestöt luovat osallisuutta sekä hyvinvoinnin edellytyksiä parantavia rakenteita ja tarjoavat palveluita sekä tukea ihmisille erilaisissa elämäntilanteissa lukuisin eri tavoin. Järjestöt pyrkivät lisäksi vaikuttamaan siihen, että investointinäkökulma vahvistuu yhteiskunnassa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa ohjaavat hyvinvointitalouden perusperiaatteet ja järjestöjen toiminnassa korostuu yhteiskunnassa haavoittuvimmassa asemassa olevien tukeminen. Hyvinvointitalouden ytimessä on toimiva kansalaisyhteiskunta, joka vahvistaa luottamusta demokratiaan ja yhteiskuntajärjestelmään.

Miten vaikuttavuus liittyy hyvinvointitalouteen?

Jotta hyvinvointia tuotettaisiin tehokkaasti ja hyvinvointi-investoinnit kohdennettaisiin viisaasti, on pystyttävä arvioimaan erilaisten hyvinvointia lisäämään pyrkivien toimenpiteiden vaikuttavuutta. Tästä syystä hyvinvointitalouden rakentamisessa SOSTEssa ja sosiaali- ja terveysjärjestöissä on kiinnitetty enenevissä määrin huomiota vaikuttavuuden arviointiin ja osoittamiseen.

Järjestöissä keskitytään ennen kaikkea kehittävään ja käytännölliseen vaikuttavuuden arviointiin. Sen tavoitteena on luoda edellytyksiä toiminnan kehittämiselle niin, että toiminnalle asetetut tavoitteet saavutetaan paremmin. Esimerkiksi vaikuttavuusketju on paljon käytetty menetelmä kehittävässä vaikuttavuuden arvioinnissa. Vaikuttavuusketjussa määritellään toiminnan tarpeet, tavoitteet eli tavoiteltu muutos sekä ne toimenpiteet ja mekanismit, joiden kautta tavoitteet pyritään saavuttamaan. Vaikuttavuusketju on yhtä aikaa sekä vaikuttavuuden arvioinnin että toiminnan suunnittelun väline ja se tuottaa käytännön toiminnan kehittämisen kannalta monenlaista arvokasta tietoa.

Kun vaikuttavuustietoon yhdistetään tiedot toimintaan käytetyistä resursseista, voidaan toteuttaa niin sanottua kustannusvaikuttavuuden arviointia. Erityisesti hyvinvointi-investointeja arvioitaessa kustannusvaikuttavuuden näkökulma on tärkeä. Kun tiedetään, millainen muutos kohderyhmässä on tietyllä investoinnilla saavutettu ja millaiset resurssit tähän investointiin on käytetty, on paljon helpompi tehdä johtopäätöksiä investoinnin onnistumisesta ja siitä, kannattaako vastaavia investointeja hyvinvointiin tehdä jatkossa.

Joskus tiettyjen keskeisten hyvinvointi-investointien tai hyvinvointia tuottavien toimintamallien vaikuttavuutta kannattaa tutkia myös tieteellisesti. Tällöin saadaan perusteellisempaa todistusaineistoa siitä, mikä tietyn intervention vaikuttavuus on ollut. Tieteellinen vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden arviointi perustuu satunnaistettuihin ja kontrolloituihin tutkimusasetelmiin, joissa tietyn toimenpiteen vaikutus pyritään eristämään muista tekijöistä johtuvista vaikutuksista. Luonnolliset koeasetelmat tai muulla tavalla aikaan saadut satunnaistetut koeasetelmat ovat vaikuttavuuden osoittamisen välineitä. Tieteellinen arviointi on usein monimutkaista ja sen toteuttaminen vaatii runsaasti resursseja, joita kaikilla hyvinvoinnin tuottajilla ei välttämättä ole saatavilla. Siksi painopisteenä SOSTEn sekä sosiaali- ja terveysjärjestöjen hyvinvointitaloudellisessa arviointityössä on kehittävä ja käytännöllinen arviointi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Muut teeman artikkelit

Uutinen

8.10.2019 11:40

Tässä ovat vuoden 2019 SOSTE-palkinnon saajat: Nuorten ilmastoliike ja Surevan kohtaaminen -hanke 

Tänä vuonna SOSTE-palkinto jaetaan poikkeuksellisesti kahdelle saajalle: Nuorten ilmastoliikkeelle sekä Surevan kohtaaminen -hankkeelle. Palkintoraati katsoi, että kahden näin erilaisen hyvinvointitaloutta edistävän toiminnan välillä oli mahdotonta tehdä valintaa. Nuorten ilmastoliike on noussut nopeasti merkittäväksi kansainväliseksi liikkeeksi. Greta Thunbergin vuoden 2018 syksyllä Tukholmassa aloittamasta ilmastolakosta alkunsa saanut liike on levinnyt moneen maahan ja esimerkiksi nuorten ilmastomarsseille on tähän mennessä osallistunut jo miljoonia nuoria.  […]

Uutinen

24.9.2019 15:54

SOSTEn kommentit budjettiriihen tuloksiin ja suositukset vuoden 2020 talousarvioon

Finanssipolitiikka Antti Rinteen hallitus on antamassa ensimmäisen talousarvioesityksensä tilanteessa, jossa Suomen talouden kasvun näkymät ovat selvästi heikentyneet viime vuosista. Vuonna 2018 Suomen talous kasvoi alle kahden prosentin vuosivauhtia ja kasvu hiipui jonkin verran kahdesta edellisestä vuodesta. Tästä huolimatta suhdannetilanne säilyi kohtalaisena, mikä näkyi myös suotuisana työllisyyskehityksenä. Työllisyysasteen trendi nousi loppuvuodesta yli 72 prosenttiin. Myös työttömyysaste […]

Uutinen

12.9.2019 15:02

Hyvinvointitalous kiinnostaa Euroopassa – EU:n puheenjohtajuuskauden kattoteemaa käsitellään lukuisissa kokouksissa Helsingissä  

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kattoteema sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on hyvinvointitalous.Hyvinvoinnin roolia talous- ja yhteiskuntapolitiikassa sekä kestävän taloudellisen kehityksen tekijänä on alettu korostaa. Hyvinvointitalous on alunalkujaan järjestölähtöinen termi. Se on yhteiskunnan alue, jossa toiminnan päämäärä on ihmisten hyvinvoinnin tukeminen ja hyvän elämän edellytysten vahvistaminen sekä turvaaminen. Näille ensisijaisille tavoitteille alisteisia ovat esimerkiksi talouskasvu, hyvinvointivaltion säilyttäminen tai demokratian laajeneminen. Suomen EU-puheenjohtajuuskauden myötä kiinnostus hyvinvointaloudellista ajattelua kohtaan […]