SOSTE oli kuultavana sosiaali- ja terveysvaliokunnassa 20.5. Kelan tietojenvaihto-oikeuksien laajentamista koskevasta lakiesityksestä.
Etuuksien väärinkäytön vähentämiseen tähtäävät ehdotukset ovat kannatettavia, sillä väärinkäytökset voivat heikentää sosiaaliturvajärjestelmän legitimiteettiä ja kansalaisten luottamusta järjestelmän oikeudenmukaisuuteen. Samalla väärinkäytösten torjunnan tulee olla oikeasuhtaista eikä se saa tarpeettomasti vaikeuttaa etuuksiin oikeutettujen henkilöiden asemaa tai asiointia.
Väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista on kuitenkin alle puoli promillea. Jatkossa tulee vastaava huomiota kiinnittää myös etuuksien alikäyttöön. Se on paljon suurempi ongelma kuin etuuksien väärinkäyttö.
