SOSTE lausui sosiaali- ja terveysministeriölle Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin esitetyistä muutoksista.
SOSTE näkee järkevänä, että Kelalle annetaan tiedonsaantioikeus tietoon, joka mahdollistaa etuusjärjestelmien ja oman toiminnan kehittämiseen liittyvän tutkimuksen, tilastojen, arvioiden ja ennusteiden laatimisen sekä toimialaa koskevan lainsäädännön kehittämiseen liittyvien ehdotuksien tekeminen.
Jatkossa tulisi kehittää myös tiedonvaihtoa, joka helpottaisi ja nopeuttaisi Kelan asiakkaiden asiointia ja päätöksen saamista. Asiakkaalta erikseen vaadittavien liitteiden määrä tulisi minimoida, ja aina kun mahdollista, hakea tieto suoraan muilta viranomaisilta tai toimijoilta. Esimerkiksi sellaisilla asiakkailla, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia, tiliotteiden toimittaminen toimeentulotukihakemusta varten on työlästä, kun joutuu asioimaan henkilökohtaisesti pankissa. Tiliotteista saatetaan myös periä varsin korkeita palvelumaksuja. Jos Kela voisi pyytää tiedot suoraan pankeilta, helpottaisi tämä asiakkaan tilannetta.
Jatkossa Kelan sähköisessä asiointipalvelussa asioivat asiakkaat saisivat sähköisesti hakemiaan etuuksia koskevat päätökset tiedoksi pääsääntöisesti siinä asiointikanavassa, jossa etuutta on haettu (OmaKela). Sähköisesti verkkohakemuksella etuuksia hakeva asiakas voisi kuitenkin halutessaan muuttaa päätöksen tiedoksiantotavan. Etuutta voisi hakea verkkohakemuksen lisäksi myös paperisella lomakkeella ja tällöin etuutta koskeva päätös tulisi postitse kotiin.
SOSTE kannattaa ehdotusta. Sähköiset päätökset ovat enemmistölle järkevä tapa saada viranomaispostia. Muutoksesta saatava toimintamenojen säästö on merkittävä, ja säästyneitä resursseja voidaan käyttää esimerkiksi niiden asiakkaiden palvelemiseen, jotka tarvitsevat henkilökohtaista palvelua. Muutoksesta on kuitenkin viestittävä selkeästi asiakkaille, jotta he ymmärtävät päätöksen tulevan sähköisessä muodossa. Asiakkaita tulee myös tarvittaessa opastaa, miten valitaan edelleen paperiset päätökset.
