Skip to content

Asiakasmaksujen uudistukselle sekä ruusuja että risuja

11.9.2018 12.54

Asiakasmaksut
Hyvinvoivat ihmisetAsiakasmaksuSote-uudistusAsiakasmaksutSosiaali- ja terveyspalvelut

Asiakasmaksulakiluonnos lähetettiin kesäkuussa lausunnolle. Lakiluonnos sisältää paljon muutosesityksiä, joita järjestökentällä on toivottu ja joilla parannetaan asiakkaan asemaa.

Lakiluonnos selkiyttää nykytilannetta. Esimerkiksi jatkossa maksuja saisi periä vain niistä palveluista, joiden maksuista on säädetty laissa. Tällä estettäisiin villien maksukäytäntöjen kehittymistä. Lisäksi laissa säädettäisiin edelleenkin enimmäismaksut, jolloin maakunnat voisivat periä palveluista laissa säädettyä alempia maksuja tai olla perimättä niitä. Palveluasumisen maksuista säädettäisiin vihdoinkin laissa ja alle 18-vuotiaiden terveyspalvelut olisivat jatkossa pääosin maksuttomia

Pienituloisten tilannetta helpotettaisiin vahvistamalla maksujen alentamista ja perimättä jättämistä koskevan pykälän velvoittavuutta: maakuntien tulisi tehdä siitä päätös ennen toimeentulotuen hakemista ja palveluntuottajan olisi huolehdittava, että asiakas tietää mahdollisuudesta hakea maksuun muutosta. Velvoite alentaa maksuja tai jättää ne perimättä laajenisi koskemaan sosiaalipalvelujen ja tulosidonnaisten maksujen ohella myös lyhytaikaista laitoshoitoa.

Asiakasmaksu-, matka- ja lääkekaton yhdistämistä ei valitettavasti selvitetty lain valmistelun aikana. Asiakkaan tilannetta kuitenkin helpottaisi se, että maksukaton seurantavelvollisuuden esitetään siirtyvän asiakkaalta maakunnille ja kattoa laajennettaisiin uusilla palveluilla, kuten suun terveydenhuollon (pois luettuna hammastekniset kulut), lyhytaikaisen tehostetun palveluasumisen ja laitoshoidon sekä tilapäisen kotisairaan- ja kotisairaalahoidon maksuilla. Maksukaton taso säilyisi ennallaan. Maksu-, matka- ja lääkekattojen yhteenlaskettu enimmäismäärä on nykyisin noin 1 600 euroa vuodessa, mikä täyttyy 0,1 prosentilla väestöstä. SOSTE esittää maksukattojen tarkastelulle jatkovalmistelua ja esittää, että maksukatot tulee yhdistää ja tason tulee olla korkeintaan 775 euroa.

Maksutaakan kasvu näyttäisi kohdistuvan etenkin paljon avosairaanhoidon palveluja käyttäviin. Sote-keskuksen lääkärikäynneistä perittäisiin jatkossakin 20,60 euroa käynniltä ja enimmäismaksun suoja poistettaisiin (vaihtoehtoisesti maksu kolmesta ensimmäisestä käyntikerrasta tai 41,20 euron vuosimaksu). Sairaanhoitajan vastaanottokäynneistä voisi jatkossa periä 11,40 euron käyntimaksun. Tosin jo tällä hetkellä lähes lähes puolet kunnista perii niistä maksua. Muutoksen ennakoidaan lisäävän maksutuottoja peräti 60 miljoonalla eurolla. Tämä päätös kasvattaisi merkittävästi paljon sairastavien ja pienituloisten maksutaakkaa sekä korottaisi entisestäänkin kynnystä hakeutua lääkärin ja hoitajan vastaanotolle.

SOSTE on esittänyt, että lääkäri- ja sairaanhoitajakäynnit olisivat täysin maksuttomia. SOSTE on jättänyt lausuntonsa asiakasmaksulakiluonnokseen. Lausunto sisältää sekä ruusuja että risuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hyvinvoivat ihmiset -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi

18.10.2019 09:00

Päivän tärkein ateria -toimintamalli edistää lapsen ja vanhemman keskinäistä vuorovaikutusta

Pääkaupunkiseudulla pilotoitu Päivän tärkein ateria -toimintamalli on tarkoitettu vanhempien ja lasten vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Se on mainio ja käyttökelpoinen tapa tavoittaa niitä vanhempia, joille koulujen vanhempainillat eivät sovi tai niihin osallistumisen motivaatio on alhainen. Yhteinen aamupala oman lapsen kanssa koulussa ennen koulupäivän alkua tarjoaa yhteistä aikaa ja vahvistaa vanhemman ja lapsen keskinäistä vuorovaikutussuhdetta. Järjestöjen kehittämä toimintamalli […]

Blogi

6.9.2019 09:00

Mera kan göras för att förebygga självmord

Då man ser på fakta och statistik om självmord kan man konstatera att år 2017 gjordes 824 självmord i Finland, vilket är 30 mera än år 2016 och 90 mera än år 2015. WHO uppskattar i sin rapport från år 2015 att över 800 000 människor dör årligen till följd av självmord runtom i världen […]

Blogi

23.8.2019 08:05

Digitalisering också på svenska

Inom social- och hälsovården är digitaliseringen på framfart. Digitalisering av tjänster är ett sätt att öka tjänsternas tillgänglighet för klienten, minska kostnaderna för serviceanordnaren och förbättra tjänsternas kvalitet. Digitala tjänster och artificiell intelligens inom sjukvården kan bidra till ökad patientsäkerhet, effektivitet och kvalitet, då genomsökning av information försnabbas avsevärt till exempel i samband med diagnostisering. […]