Skip to content

Digitalisaatio haastaa oppimaan ja tekemään yhteistyötä

22.11.2018 9.01

Kansalaisyhteiskunta
Elinvoimaiset järjestötJärjestöjen palvelutuotantoJärjestölähtöinen auttamistyöJärjestötJärjestöbaroKansalaisyhteiskuntaSosiaali- ja terveyspalvelutSote-järjestöt

Digitalisaatiokehitys avaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia sekä tiedon että tuen tarjoamiseen. Tämä näkyy vahvasti myös sosiaali- ja terveysjärjestöjen palvelutuotannossa. Tuoreen Järjestöbarometrin 2018 tuloksista selviää, että valtaosassa järjestöjä sähköiset palvelut ovat kiinteä osa palveluvalikoimaa (kuvio 1). Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi verkkovälitteinen neuvonta ja vertaistoiminta.

Valtakunnallisilla järjestöillä on monia sähköisten palvelujen muotoja.

Sähköisten palveluiden etuja ovat saatavuus ja kustannustehokkuus. Eräs Järjestöbarometrin vastaajista kiteyttää asian osuvasti: ”Sähköisten palvelujen avulla tavoitetaan entistä paremmin kohderyhmää ja pystytään usein vastaamaan suht pienilläkin kustannuksilla kentältä nousseisiin uusiin palveluntarpeisiin”.

Näille palveluille on myös runsaasti kysyntää. Ne mahdollistavat omaehtoisen ja joustavan asioinnin (kuvio 2). Sähköisissä palveluissa voidaan asioida ajasta ja paikasta riippumatta. Usein niitä voi käyttää myös anonyymisti eli ilman tunnistautumista, mikä madaltaa tiedon ja tuen hakemisen kynnystä erityisesti tilanteissa, joihin liittyy häpeän tunteita tai leimautumisen pelkoa.

Sähköistyminen tuo mahdollisuuksia ja haasteita

Palvelujen sähköistyminen voi lisätä osallisuutta, mutta myös osattomuutta. Teema on tärkeä, ja järjestöt ovat usein nostaneet sen esiin yhteiskunnallisessa keskustelussa. Sitä käsitellään monin

tavoin myös Järjestöbarometrin avovastauksissa. ”Sähköinen palvelu ei korvaa ihmisten kohtaamisia ja vertaistukea kasvokkain”, yksi vastaajista toteaa. Mahdollisuudet kasvokkaiseen asiointiin tulee varmistaa jatkossakin, sillä aina tulee olemaan myös heitä, jotka eivät syystä tai toisesta voi tai halua asioida sähköisesti.

Toiminnan siirtyminen verkkoon on järjestöille sekä haaste että mahdollisuus – useimmiten näitä molempia. Erityisesti resurssien riittävyys mietityttää monia järjestötoimijoita. ”Hyvä palvelun kehittäminen vie aikaa, eikä järjestöllä ole juuri irrottaa henkilöstöä niiden suunnitteluun ja tekemiseen”, kuten yksi vastaajista yhteistä huolta sanoittaa.

Rahan ohella ratkaisuja pulmaan kannattaisi hakea uudenlaisista osallistumisen tavoista, joita verkkoympäristö ja etäyhteydet mahdollistavat. Jäsenten tietotaitoa voidaan hyödyntää esimerkiksi verkkosivujen päivittämisessä, tietoaineistojen visualisoinnissa tai keskustelupalstojen ylläpitämisessä. Parhaimmillaan modernit vapaaehtoisuuden muodot houkuttelevat uusiakin aktiiveja mukaan toimintaan.

Järjestöille on elinehto, että ne mukauttavat toimintaansa digitalisaation vanavedessä ja vahvistavat siihen liittyvää osaamistaan. Tiedon hankinnassa, kokemusten jakamisessa ja yhteistyön virittelyssä kannattaa hyödyntää jo olemassa olevia foorumeita. Yksi esimerkki on järjestöjen digiverkosto, joka on ollut toiminnassa jo joitakin vuosia.

Muuttuvassa maailmassa sopeutuminen, oppiminen ja yhteistyö ovat selviytymisen edellytyksiä. Nämä peruskoulun biologian tunneilla opitut lainalaisuudet näyttävät pätevän myös verkkoympäristöissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Elinvoimaiset järjestöt -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi
erityisasiantuntija

5.6.2019 17:39

Pikavippejä, geoblokkausta ja byrokratiaa – tarkastelussa hallitusohjelman kansalaisyhteiskuntakirjaukset

Byrokratiaa kevennetään. Autonomiaa kasvatetaan. Avustusjärjestelmä uudistetaan. Sote-järjestöjen toimintaedellytyksiä vahvistetaan. Kansalaisjärjestöillä ja erityisesti sosiaali- ja terveysjärjestöillä on syytä olla tyytyväinen edellä mainittuihin hallitusohjelman kirjauksiin. Hallitusohjelmaa lukiessa tuntuu siltä, että puolueet ovat monelta osin kuulleet järjestöjen huolet ja viestit. Kansalaistoiminnan hallintokuormaa on vara purkaa ja lupakäytäntöjä keventää, toivottavasti tämä työ saadaan pian käyntiin. Myös kansalaisyhteiskunnan vahvistaminen – […]

Blogi

23.5.2019 08:30

Vad är Forums roll i att stödja civilsamhället?

I början av 1990-talet pågick en utredning av den svenska socialtjänsten. Eftersom utredningen inte tog alls tog upp frågor av vad det svenska civilsamhället gjorde när det gäller sociala frågor, så valde ett antal organisationer att bilda en svensk intresseorganisation för socialt arbete som grundades på civilsamhällets organisationer. Det blev Forum – idéburna organisationer med […]

Blogi
viestintäpäällikkö

12.3.2019 16:42

Onneksi oli joku! 

Keväällä 1998 olin kolmetoistavuotias. Kotimatkalla harrastuksestani kuvataidekerhosta vastaani tuli ambulanssi. Lisäksi pihassamme oli poliisiauto. Kotona eteisessä lojuivat äitini kauppakassit purkamattomina. Isoveljeni oli kuollut. Sinä keväänä kasvoin nopeammin kuin muut ikäiseni ja opin paljon uutta.  Opin vastaanottamaan aikuisten hyvää tarkoittavia, mutta ajattelemattomia surunvalitteluja, jotka ryöpsähtivät liikutukseksi, jopa itkuksi. Opin suojaamaan tunteeni uteliailta katseilta sekä ottamaan kasvoilleni sopivan […]