Hiekka tämän eduskunnan tiimalasissa käy vähiin – Mitä vielä pitäisi tehdä?

Hiekka tämän eduskunnan tiimalasissa käy vähiin – Mitä vielä pitäisi tehdä?

Etusivu / Blogi / Hiekka tämän eduskunnan tiimalasissa käy vähiin – Mitä vielä pitäisi tehdä?

Tämän eduskunnan viimeinen istuntokausi starttaa nyt. Vaalit häämöttävät jo seitsemän kuukauden kuluttua. Syksyä kirjaimellisesti sähköistää energian hinnan nousu ja elinkustannusten karkaaminen käsistä.

Hallitus listasi budjettiriihessään useita erilaisia tapoja kompensoida kansalaisille hintojen nousua. Keinoja kiiteltiin laajasti, mutta toisaalta esimerkiksi oppositiopuolueet kritisoivat hallitusta miljardiluokan lisävelan otosta.

Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja arvioidakseen, että syksyn keskustelut Arkadianmäellä liittyvät hintojen nousuun, ihmisten taloudelliseen tukemiseen sekä toisaalta valtion velkaantumiseen. Myös hoitoon ja hoivaan pääsyn tilanne varmasti puhuttaa, varsinkin kun uudet hyvinvointialueet starttaavat tammikuussa ja maatamme vaivaa henkilöstöpula.

Myös ulko- ja turvallisuuspoliittinen keskustelu on läsnä tavalla tai toisella, koska Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan jatkuu ja Suomen ja Ruotsin NATO-jäsenyyden ratifiointiprosessi etenee eri jäsenmaissa.

Pienituloisten talousahdinkoa helpotettava täsmätoimin

Energian, ruoan ja liikkumisen kallistuminen vaikuttaa kaikkien elämään. Hintojen nousu osuu erityisesti pienituloisiin ja niihin perheisiin, jotka käyttävät suuren osan tuloistaan välttämättömiin hyödykkeisiin. Asumiseen ja ruokaan menee yli puolet niiden ihmisten menoista, jotka kuuluvat pienituloisimpaan viidennekseen suomalaisista. Siksi SOSTE lähtee politiikkaehdotuksissaan ennen kaikkea siitä, että talousahdinkoa helpottavat toimenpiteet on kohdistettava niitä eniten tarvitseville.

Hallituksen ja eduskunnan on seurattava tarkasti, varmistavatko nyt tehdyt panostukset pienituloisimpien selviytymisen talven yli vai tarvitaanko lisää tukitoimia.

Hoitoon pääsyn ratkaisut lykättiin

Ikääntyvä väestö ja henkilöstöpula ovat keskeiset syyt hoitoon ja hoivaan pääsyn takkuamiseen. SOSTEn mielestä hallituksen olisi pitänyt riihessään jämäkästi tarttua hoitojonojen purkuun suuntaamalla 200 miljoonaa euroa käytettäväksi hyvinvointialueilla oman henkilöstön lisätyöhön, määräaikaisen henkilöstön lisäämiseen ja tarvittaessa ostopalveluihin ja palveluseteleihin. Kriisiytyneen hoiva- ja päivystysruuhkan vuoksi esitimme myös, että hoitajamitoituksen kiristämistä hieman lykätään ja hoitajavajetta paikataan toistaiseksi lisäämällä hoiva-avustajia ja tukihenkilöstöä.

Hallitus linjaa mitoituksen kiristämisen mahdollista lykkäämistä vielä tämän kuun aikana, mutta esitti riihessä hoiva-avustajien koulutukseen lisämäärärahoja, mikä oli hyvä asia. Keskustelu hoitoon pääsystä ei jää tähän, sillä hyvinvointialueiden käynnistyessä on valmiiksi pelko, että rahat eivät riitä laadukkaiden palveluiden järjestämiseen. Ylen tuoreen selvityksen mukaan hyvinvointialueet kertovat tarvitsevansa jopa 1,5 miljardia lisää rahaa ensi vuodelle. Mistä löytyvät ratkaisun avaimet, se jää vielä nähtäväksi.

Terveysveron toteuttaminen jää seuraavalle hallitukselle

SOSTEn ja sote-järjestöjen pitkään ajama tavoite terveysperusteisen valmisteveron saamisesta Suomeen jäi tälläkin hallituskaudella haaveeksi. Siitäkin huolimatta, että asiasta on kirjaus hallitusohjelmassa ja vuosi sitten riihessä asiaa luvattiin selvittää. Asia typistyy virvoitusjuomaveron muokkaukseksi, minkä valmistelu on vielä kesken.

Ajatus terveysverosta on lähtenyt siitä, että tällä hetkellä suomalaiset saavat ruokavaliostaan liikaa sokeria, suolaa ja kovaa rasvaa. Tämä vaikuttaa sekä kansanterveyteen että sairauksien hoidon kautta myös kansantalouteen. Kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa ravitsemuksella on puolestaan keskeinen rooli.

Laaja-alainen terveysvero kannustaa valitsemaan terveellisemmän vaihtoehdon, sillä terveellisempi tuote olisi tuoteryhmässään epäterveellisempää halvempi. Toisaalta se kannustaisi teollisuutta valmistamaan terveellisempiä tuotteita valmisteveron välttämiseksi.

Hallituskautta on vielä jäljellä. Mikään ei estä nykyistä hallitusta perustamasta työryhmää pohtimaan erilaisten mallien toimivuutta terveysveron toteuttamiseksi. Työryhmän toimikausi voi jatkua seuraavalle hallituskaudelle. Vuosikausia ryhmän ei tarvitse istua, sillä erilaisia malleja on jo olemassa.

Ulla Kiuru yhteiskuntasuhdepäällikkö