Skip to content

Jääkö tavoite integraatiosta haaveeksi?

20.6.2018 15.26

Sote-uudistus
Hyvinvoivat ihmisetintegraatioSote-uudistusSosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus
yhteiskuntasuhdepäällikkö

Jälleen kerran hallituksen vastuuministerit kokoontuivat tiedotustilaisuuteen (18.6.) kertomaan valinnanvapausesitykseen tehtävistä muutoksista perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella.

Uudistuksen vaiheistuksen, palveluiden rahoituksen sekä muun muassa EU-notifikaation lisäksi hallitus esitti vastineessaan muutoksia asiakassuunnitelmaan. Se esitti, että valinnanvapauslakiehdotuksen kaikista säännöksistä poistetaan maininnat, jotka liittyvät asiakassuunnitelman sitovuuteen palveluntuottajien osalta. Asiakassuunnitelma ei olisi muutoksenhakukelpoinen päätös, vaan suunnitelma, joka toimisi asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin palvelujen suunnittelun ja yhteensovittamisen työkaluna.

Muutokset esitetään siis tehtäväksi siihen työkaluun, jolla uudistuksessa on pyritty edes jollain tavalla turvaamaan asiakastasolla eheät ja joustavat palveluketjut eli niin sanottu sote-integraatio. Keskeinen ongelma on se, että valinnanvapausmalli itsessään pilkkoo palvelut lukuisille eri tuottajille. Varsinkin paljon palveluita tarvitsevien kohdalla tämä voi merkitä pallottelua luukulta toiselle.

Hallituksen vastineessa sitovuuden poistamista perustellaan perustusvaliokunnan täsmennysvaatimuksilla. Perustuslakivaliokunnan mukaan asiakassuunnitelman oikeudellinen velvoittavuus jää lakiehdotuksen ja sen perustelujen valossa varsin epäselväksi ja jäsentymättömäksi. Valiokunta kuitenkin piti tärkeänä asiakassuunnitelmaa koskevan sääntelyn tavoitetta sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamisesta.

Myös SOSTE on useaan otteeseen korostanut, että asiakassuunnitelman velvoittavuus on varmistettava ja se, että kaikki tuottajat noudattavat sitä. Asiakassuunnitelman merkitys etenkin paljon palveluita tarvitsevien kohdalla on aivan keskeinen. Valinnanvapauslakiesitykseen sisältyvän asiakassuunnitelman ideana on juuri ollut, että nyt eri lakien perusteella laadittavien erillisten suunnitelmien sijasta asiakkaalle laadittaisiin yksi suunnitelma. Siihen sisältyisi kootusti asiakkaan palvelutarpeet sekä se, miten palvelut toteutetaan asiakkaan tarpeita vastaavasti. Tällä on pyritty nimenomaan siihen, että vaikka ihminen saisi eri paikoista palvelut, kokonaisuus olisi hahmotettavissa yhdestä paikasta.

Mitä keinoksi toimiviin palveluketjuihin?

Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluiden nykyistä parempi ”yhteen pelaaminen” on ollut koko uudistuksen yksi keskeisimmistä tavoitteista. Keinot alkavat kuitenkin pahasti kuivua kasaan, jos asiakassuunnitelmalle kaavailtu rooli integraation toteuttajana liukenee. Sote-keskus on jo käytännössä typistynyt terveyskeskukseksi ja maakunnan liikelaitoksen kiertävien sosiaalityöntekijöiden resursointi on suuri kysymysmerkki. Mitä enää jää jäljelle keinoksi sirpaleisessa monituottajamallissa?

Maakuntien pitää nyt ratkaista, kuinka eheät palveluketjut toteutetaan. Asiakassuunnitelman on hyvä olla joustavasti asiakkaan tilanteen huomioiva integraation työkalu, mutta se ei myöskään saa olla liian löysä ja muuttua merkityksettömäksi kirjaukseksi. Mutkat oikoen: Asiakassuunnitelmasta ei saa tulla maakunnan palvelulupauksen kaltaista ylätason unelmapaperia, samaan aikaan kun käytännössä raha ohjaa tekemistä.

Asiakassuunnitelmien velvoittavuutta olisi mahdollista korostaa esimerkiksi maakuntien ja palveluntuottajien välisissä sopimuksissa. Maakunta voisi esimerkiksi sopimusehdoissa edellyttää, että asiakassuunnitelmia pitää noudattaa. Palveluntuottajalta voisi lisäksi vaatia perusteluja, jos se jostain syystä poikkeaisi asiakassuunnitelmasta. Ehtojen toteutumisen seurannassa ja valvonnassa on omat haasteensa, mutta jotenkin se pitää ratkaista. Tärkeintä on, että ihminen saa tarvitsemansa palvelut ja tuen, eikä tästä periaatteesta ole syytä livetä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hyvinvoivat ihmiset -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi

20.5.2020 10:00

Nyt naisryhmä tapaa videopuheluiden välityksellä poluilla, kuusikoissa ja kallioilla

Suolla on vielä lunta, mutta onneksi kuivilla pitkospuilla on hyvä kulkea. Huhtasuo alkaa paljastaa värejään talven jälkeen, ja luonto raottaa talviunen väsyttämiä silmiään. En ole matkalla yksin. Kanssani on lempeä-ääninen nainen, joka onnekseni tuntee nämä maastot minua paremmin. Hän vie minut suon ja metsän halki, ja retken lopuksi opettaa minulle hyvää tekevän sammalkylvyn teon. Jostain […]

Blogi

18.5.2020 10:00

”Kohtaa mut” toteutuu Tukiliiton Verkkokahvilassa

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry on kehitysvammaisten ihmisten ja heidän läheistensä oma järjestö. Tukiliiton Tuleva -hankkeessa olemme treenanneet projektipäällikkö Riikka Mannisen ja projektisuunnittelija Wilma Karikon kanssa kokeillen kehittämistä sekä verkon käyttöönottoa vanhempien tavoittamiseen ja tukemiseen valtakunnallisesti. Samalla kokoonpanolla syntyi maanantaiaamuna 16.3. idea kaikille avoimesta korona-ajan kohtaamispaikasta eli Verkkokahvilasta. Se avasi ovensa ensimmäisen kerran keskiviikkona 18.3. kello 17 […]

Blogi

12.5.2020 10:00

Koronavirus osoittaa kuinka tärkeää meidän on yhdessä kitkeä eriarvoisuutta

Monen arki on tämä keväänä muuttunut täysin, ja sitä on varjostanut syvä huoli terveydestä, toimeentulosta ja koronaviruksen riskiryhmään kuuluvista läheisistä. EU ja sen jäsenmaat, toimivaltojensa puitteissa, ovat koronaviruksen johdosta ryhtyneet täysin historiallisiin toimiin. Euroopassa on kannettu perusteltua huolta omien terveydenhuoltojärjestelmiemme kantokyvystä, mikäli koronavirus leviäisi hallitsemattomasti – ja meillä sentään on maailman kehittyneimmät ja toimivimmat järjestelmät. Esimerkiksi […]