Skip to content

Keskitytään kohtaamisiin, kun kehitämme terveydenhuoltoa

4.3.2019 10.51

Sosiaali- ja terveyspalvelut
Hyvinvoivat ihmisetSosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus
erityisasiantuntija

Kärryt kolisevat käytävillä, saranat narahtelevat ovien avautuessa ja puhelin pirisee jossain kauempana. Nenässä polttelee tuttu neo-amiseptin tuoksu. Tämä on aistimaisemaa, jossa aika saa paradoksaalisia piirteitä. Asiakkaille se matelee, mutta henkilökunnalle kiitää. Kuulostaako tutulta? Aivan – näistä ympäristöistä meistä jokaisella on omakohtaisiakin kokemuksia.

Terveyspalvelujen erityispiirre on, että niissä liikutaan hyvin yksityisten, kipeitten ja usein varsin monisyistenkin asioitten äärellä. Siksi niissä tapahtuvien kohtaamisten onnistuminen ja kiireettömyys on ensiarvoisen tärkeää. Juuri kohtaamiseen ja kohtaamattomuuteen kytkeytyvät kuitenkin monet terveyspalvelujemme ongelmista. Seurauksena syntyy luottamuspulaa, jonka vaikutukset näkyvät esimerkiksi rokotekriittisyytenä ja siinä, että hoitoon ei edes hakeuduta.

Jotta jatkossa olisi toisin, on luottamusta rakennettava yhteistyöllä. Terveydenhuollon kehittäminen asiakaskeskeisesti on nyt enemmän kuin tarpeen. Viime vuosina terveyspalveluissa yleistynyt lean-ajattelu on hyvä esimerkki tällaisesta toiminnasta. Sen keskeisenä tavoitteena on asiakastyytyväisyyden lisääminen ja hukan karsiminen. Terveyspalveluissa hukkaa syntyy, kun aikaa tuhlautuu esimerkiksi välinehuoltoon, tavaroiden siirtelyyn, odotteluun, ajanvarauksiin ja tietojärjestelmien viiveisiin. Kun prosesseja tehdään sujuvammiksi, niukkoja resursseja voidaan vapauttaa muuhun käyttöön. Parhaimmillaan tästä hyötyvät niin asiakkaat kuin järjestelmäkin.

Hyvä esimerkki on suun terveydenhuollossa monilla paikkakunnilla jo käytössä oleva ”kerralla enemmän” –toimintamalli. Sen idea on yksinkertainen: Yhdellä käynnillä tehdään mahdollisimman monta tutkimusta ja toimenpidettä. Tuloksetkin ovat varsin lupaavia. Asiakkaat ovat päässeet nopeammin hoitoon. Tiloja, välineitä ja henkilöstöresursseja on voitu käyttää tehokkaammin. Henkilöstö on ollut työhönsä entistä tyytyväisempiä  ja kiireen tuntu vastaanotolla on vähentynyt. Tämä on tärkeä oppi, sillä hyvinvoiva henkilöstö on sairaanhoitopiirien tärkein voimavara ja asiakkaan ehdoton etu. Ja toisaalta, kaikki sellaiset toimenpiteet, jotka vapauttavat aikaa asiakaskohtaamisiin, ovat enemmän kuin tervetulleita. Vain kiireetön kohtaaminen mahdollistaa, että asiakas tulee vastaanotolla aidosti nähdyksi ja kuulluksi.

Hyväksi havaitusta on malliksi muuallekin.

Muokataan järjestelmän prosessit kuntoon, tarkistetaan resurssit ja panostetaan myös koulutukseen. Vuorovaikutustaitojen tulee olla kiinteä osa terveydenhuollon ammattilaisten osaamistaitovaatimuksia. Näillä palikoilla rakennamme onnistuneita kohtaamisia ja varmistamme, että apua ja tukea saadaan, kun sitä tarvitaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hyvinvoivat ihmiset -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi

21.2.2020 09:30

Funktionshindersfältets expertis behövs i samhälleliga reformer

På torsdagen den 20 februari diskuterade riksdagen om hur FN:s funktionshinderskonvention förverkligats i Finland. Diskussionen är ett mycket varmt välkommet initiativ av riksdagsledamöterna. Det är värdefullt att funktionshinderfrågor uppmärksammas också på högsta möjliga politiska nivå. Trots att diskussionen är värdefull och initiativet viktigt, så räcker det inte. Funktionshindersfältet och dess aktörer behöver också höras i […]

Blogi
erityisasiantuntija

18.2.2020 13:00

Kooste State of Health in the EU -seminaarista

Suomen State of Health in the EU -terveysprofiilia 2019 (pdf) tarkasteltiin 12.2.2020 SOSTEn, eduskunnan Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen -ryhmän sekä Tutkijoiden ja kansanedustajien seura Tutkaksen järjestämässä tilaisuudessa eduskunnan Pikkuparlamentissa. EU:n kehityssuuntia Euroopan komission Suomen-edustuston talouspoliittinen neuvonantaja Ismo Grönroos-Saikkala esitteli pääkohtia Euroopan komission EU-maiden terveysprofiilien yhteydessä julkaistusta oheisraportista, jossa esitellään kehityssuuntauksia, joita on useimmissa tai kaikissa […]

Blogi
yhteiskuntasuhdepäällikkö

4.2.2020 13:15

Järjestöjohdon foorumissa puhuttivat sote, eriarvoisuus ja työllisyys

SOSTEn tammifoorumi 28.–29.1. kokosi ennätyspaljon järjestöjohtajia kuulemaan alansa huippuja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta, eriarvoisuuden torjunnasta, työllisyydestä sekä Eurooppa-politiikasta. Tilaisuudessa saatiin myös ripaus tietoa kuntavaaleihin valmistautumisesta ja niihin vaikuttamisesta. Tämä joka toinen vuosi järjestämämme foorumi on tarkoitettu SOSTEn jäsenjärjestöjen toiminnanjohtajille. Sote-uudistuksen painopiste peruspalveluissa Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus etenee jälleen ja tavoitteeksi on asetettu siihen liittyvien lakiesitysten […]