Skip to content

Keskitytään kohtaamisiin, kun kehitämme terveydenhuoltoa

4.3.2019 10.51

Sosiaali- ja terveyspalvelut
Hyvinvoivat ihmisetSosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus

Kärryt kolisevat käytävillä, saranat narahtelevat ovien avautuessa ja puhelin pirisee jossain kauempana. Nenässä polttelee tuttu neo-amiseptin tuoksu. Tämä on aistimaisemaa, jossa aika saa paradoksaalisia piirteitä. Asiakkaille se matelee, mutta henkilökunnalle kiitää. Kuulostaako tutulta? Aivan – näistä ympäristöistä meistä jokaisella on omakohtaisiakin kokemuksia.

Terveyspalvelujen erityispiirre on, että niissä liikutaan hyvin yksityisten, kipeitten ja usein varsin monisyistenkin asioitten äärellä. Siksi niissä tapahtuvien kohtaamisten onnistuminen ja kiireettömyys on ensiarvoisen tärkeää. Juuri kohtaamiseen ja kohtaamattomuuteen kytkeytyvät kuitenkin monet terveyspalvelujemme ongelmista. Seurauksena syntyy luottamuspulaa, jonka vaikutukset näkyvät esimerkiksi rokotekriittisyytenä ja siinä, että hoitoon ei edes hakeuduta.

Jotta jatkossa olisi toisin, on luottamusta rakennettava yhteistyöllä. Terveydenhuollon kehittäminen asiakaskeskeisesti on nyt enemmän kuin tarpeen. Viime vuosina terveyspalveluissa yleistynyt lean-ajattelu on hyvä esimerkki tällaisesta toiminnasta. Sen keskeisenä tavoitteena on asiakastyytyväisyyden lisääminen ja hukan karsiminen. Terveyspalveluissa hukkaa syntyy, kun aikaa tuhlautuu esimerkiksi välinehuoltoon, tavaroiden siirtelyyn, odotteluun, ajanvarauksiin ja tietojärjestelmien viiveisiin. Kun prosesseja tehdään sujuvammiksi, niukkoja resursseja voidaan vapauttaa muuhun käyttöön. Parhaimmillaan tästä hyötyvät niin asiakkaat kuin järjestelmäkin.

Hyvä esimerkki on suun terveydenhuollossa monilla paikkakunnilla jo käytössä oleva ”kerralla enemmän” –toimintamalli. Sen idea on yksinkertainen: Yhdellä käynnillä tehdään mahdollisimman monta tutkimusta ja toimenpidettä. Tuloksetkin ovat varsin lupaavia. Asiakkaat ovat päässeet nopeammin hoitoon. Tiloja, välineitä ja henkilöstöresursseja on voitu käyttää tehokkaammin. Henkilöstö on ollut työhönsä entistä tyytyväisempiä  ja kiireen tuntu vastaanotolla on vähentynyt. Tämä on tärkeä oppi, sillä hyvinvoiva henkilöstö on sairaanhoitopiirien tärkein voimavara ja asiakkaan ehdoton etu. Ja toisaalta, kaikki sellaiset toimenpiteet, jotka vapauttavat aikaa asiakaskohtaamisiin, ovat enemmän kuin tervetulleita. Vain kiireetön kohtaaminen mahdollistaa, että asiakas tulee vastaanotolla aidosti nähdyksi ja kuulluksi.

Hyväksi havaitusta on malliksi muuallekin.

Muokataan järjestelmän prosessit kuntoon, tarkistetaan resurssit ja panostetaan myös koulutukseen. Vuorovaikutustaitojen tulee olla kiinteä osa terveydenhuollon ammattilaisten osaamistaitovaatimuksia. Näillä palikoilla rakennamme onnistuneita kohtaamisia ja varmistamme, että apua ja tukea saadaan, kun sitä tarvitaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hyvinvoivat ihmiset -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi

20.6.2019 10:30

Bryt tystnaden!

Ingen kan väl ha undgått de heta diskussionerna kring vården inom äldreomsorgen i Finland. Det har diskuterats mycket om kvaliteten i äldrevården. Det har framkommit brister på bland annat  Esperi Cares vårdhem Ulrika i Kristinestad. Vårdhemmets egna närvårdare gjorde en anmälan om missförhållanden till fackförbundet SuPer, som i sin tur kontaktade övervakningsmyndigheten Valvira. Närvårdaren i […]

Blogi
erityisasiantuntija

18.6.2019 16:00

Kuinka kauan äänestyskopissa saa olla ja muita digiloikasta sivuun jääneiden kysymyksiä

”Soitin pankkiin palveluneuvojalleni, mutta ei hän vastaa. On varmaan taas vaihtunut”, läheinen vanha ihminen sanoi minulle alistuneesti. Kysyin, mihin numeroon soitit. Hän kertoi numerosarjan ja kertoi jättäneensä alusta plussan pois. Eihän puhelinnumeroihin plussat kuulu. Hän oli soittanut myös asiakaspalvelunumeroon, jossa oli nopeaan tahtiin vaadittu jotain tunnusta – henkilötunnusta hän arveli. Eihän se se ollut, vaan […]

Blogi
erityisasiantuntija

13.6.2019 08:30

Tuoko hallitusohjelma toivoa sairastaville?

Kyllä tuo, olisi lyhyt vastaus otsikon kysymykseen. Mutta jättää se kuitenkin vielä paljon epävarmuutta matkalla kohti toteutusta. Keskusteluun myös kuntoutustakuu Epätasa-arvoinen palveluihin pääsy ja heikosti toimivat hoito- ja palveluketjut ovat pitkään hankaloittaneet monien sairastavien ja kuntoutuksen tarpeessa olevien tilannetta. Tältä osin hallitusohjelman lupaus hoitotakuun merkittävästä tiukennuksesta ja hoitoon pääsyn helpottumisesta on otettu ilolla vastaan. Toteutuksen […]