Skip to content

Rahoittaja opintomatkalla Venäjällä ja Turkissa?

23.1.2018 15.41

Avustusjärjestelmä
Väkevästi yhdessäJärjestöjen autonomiaAvustusjärjestelmäKansalaisyhteiskunta

Toiminnanjohtajaverkoston kokoontumisessa joulun alla leijaili kriittinen henki. Moni koki rahoittajan tunkeutuvan avustuspäätöksissään syvälle järjestöjen autonomiaan, ottavan hallituksen ja toimivan johdon paikan.

Kokoontumisen jälkeen SOSTE teki pika-aikataululla kyselyn toiminnanjohtajille, ja se paljasti selkeän polarisaation toiminnanjohtajien mielipiteissä. Huonoa on se, että leikkaukset rahoitukseen ja kasvava ohjaus näyttävät osuvan samoihin järjestöihin. Erittäin huonoa on se, että oikeastaan kukaan ei uskalla kertoa omasta järjestöstä esimerkkinä nimellään – pelätään.

Yhdistyslain mukaan päätösvalta yhdistyksessä kuuluu sen jäsenille ja edelleen hallitukselle – tämä on autonomisen, yleiseksi hyväksi toimivan järjestökentän perusidea. Tätä eivät tunnu kaikki hyväksyvän tai ymmärtävän. Haluaako poliittinen järjestelmä ja virkamieskoneisto todella ottaa järjestökentän hallinnon jatkeeksi, kuten itäisessä naapurissa.

Alla muutama esimerkki käsiohjauksesta. Nämä ovat suoria sitaatteja STEAn tuottamista papereista:

STEA ei hyväksy avustetun toiminnan kustannukseksi Ruotsin terveyspalveluista tilattua raporttia, koska hankintaa ei ollut ilmoitettu avustushakemuksella.

Kyseistä koulutusohjelmaa ei ole esitetty avustushakemuksessa.

Tarkastuksessa havaittiin, että avustuskohteella on laadittu merkittävä määrä lausuntoja ja tehty edunvalvontatyötä, vaikka näitä toimintoja ei ole mainittu avustuskohteen käyttötarkoituksessa. — lausuntojen laatimista tehdään myös muissa avustuskohteissa.

Näiden lisäksi viranomaiset antavat papereissaan ymmärtää, että järjestöjen toimintaedellytysten vinkkelistä EU-edunvalvontaa ei tarvita, kaikki ulkomaanmatkat ja niiden osallistujat pitäisi tietää jo hakuvaiheessa, ja että kaikki toiminnalliset ja tehtäväkuvien muutokset tulisi hyväksyttää ministeriössä. Lisäksi pidetään kustannusten kirjausten näkökulmasta ongelmallisena sitä, että järjestön eri tiimit tekevät yhteistyötä keskenään ja kaikkien asiantuntemusta käytetään parhaalla mahdollisella tavalla.

Lainsäädäntö edellyttää, että hakemuksessa annetaan oikeat ja riittävät tiedot. Jos se merkitsee mm. yksittäisten koulutusten ja raporttien hankintaa tai jokaisen työtehtävän kuvaamista, on rima asetettu todella alas.

Sellainen maailma, jossa järjestöjen kaikki toiminta lukitaan kiinni puoleksitoista vuodeksi, ja maailman muutokseen vastaaminen tulee riippuvaiseksi ministeriön virkamieheltä saatavasta luvasta, on täydellisesti vastoin vapaan kansalaistoiminnan ideaa. Samaan aikaan järjestöjä siis kannustetaan ketteryyteen ja ketteryydestä tehdään riippuvaista ministeriöstä saatavasta luvasta.

On aika kysyä, haluaako poliittinen järjestelmä tätä Suomessa. Uskotaanko todella, että Kruununhaassa asuu viisaus siitä, milloin ja kuka matkustaa, kuka ja millaiseen koulutukseen henkilökunta osallistuu tai miten työntekijöiden työnkuvia kehitetään?

Byrokratiatalkoita voisi jatkaa tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Väkevästi yhdessä -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi
pääsihteeri

27.10.2020 12:13

Rahat pois rakenteista?

Kansalaisyhteiskunta Kuluvana syksynä on jälleen käyty hieman isommilla kierroksilla keskustelua veikkausvoittovaroista ja niiden käytöstä. Osa keskustelijoista on jo pitkään vaatinut, ettei Veikkauksen tuottoa tulisi käyttää nykyisiin toimintoihin, vaan siirtää se yleiskatteiseen budjettiin. Osa on tätä mieltä periaatteellisista syistä, osa kuvittelee, että julkinen intressi tuottoon näin vähenisi ja pelihaittoja voitaisiin näin tehokkaammin vähentää. Harva on esittänyt perusteluja, miksi jälkimmäinen […]

Blogi
pääsihteeri

18.2.2020 10:00

Kansalaisyhteiskunta tärkeä puheissa – säädösten valmistelussa marginaalissa

Kansalaisyhteiskunta Puolueet, jotka istuivat Juha Sipilän hallituksen aikana oppositiossa, pitivät ennen viime kevään eduskuntavaaleja ääntä siitä, että Sipilän hallitus valmisteli lakeja kapea-alaisesti. Oppositiopuolueet tukivat kansalaisjärjestöjen laajaa osallisuutta ja halusivat ihmisten – palveluiden ja sosiaaliturvan käyttäjien – äänen kuuluviin. Oppositiopuolueet halusivat parantaa järjestöjen toimintaedellytyksiä ja keventää byrokratiaa. Tämä henki jatkui vaalien yli, Antti Rinteen ja myös Sanna […]

Blogi
pääsihteeri

11.2.2020 13:30

Järjestöt tarvitsevat yhteistyötä muuttuvassa sotessa – miten se organisoidaan?

Järjestöille SOSTE on koordinoinut muutaman vuoden laajaa hankekokonaisuutta, Järjestö 2.0:aa, joka on tarjonnut järjestöille jokaisessa maakunnassa tukea maakunta- ja sote-uudistukseen valmistautumisessa ja vaikuttamisessa. Lähtiessään aikanaan hakemaan tätä koordinaatiohanketta SOSTE teki selkeän poikkeuksen: tämä on ainut raha-automaatti- tai veikkausvoittovaroin rahoitettu hanke, jota SOSTE on hakenut. Haasteena hajanaiset tavoitteenasettelut Hankekokonaisuus oli SOSTEn näkökulmasta alusta alkaen haasteellinen. Itsenäiset maakuntahankkeet […]