Skip to content

Verotuksella terveyshyötyjä

15.7.2020 10.00

Kansanterveys
Hyvinvointi ja terveysTerveysveroKansanterveys
yhteiskuntasuhdepäällikkö

Yhteiskuntaa ravistelleen koronavirusepidemian jälkeen on hyvä pohtia pitkän tähtäimen toimenpiteitä, joilla voidaan edistää väestön terveyttä, ehkäistä ja vähentää kansansairauksia ja samalla vahvistaa kansantaloutta. Verotus on yksi tällainen keino.

Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee jäsenmailleen lisättyyn sokeriin, suolaan ja tyydyttyneeseen rasvaan kohdistuvan, kansanterveyttä edistävän veron käyttöönottoa. Verotuksella voidaan ohjata kansalaisten kulutuskäyttäytymistä terveyttä edistäviin valintoihin, vähentää sairastavuutta, siirtää tuotekehitystä kohti terveyttä edistäviä tuotteita ja välillisesti pienentää myös eri väestöryhmien välisiä sosioekonomisia terveyseroja. Terveysvaikutusten lisäksi tämäntyyppisellä verolla olisi myös suotuisia fiskaalisia vaikutuksia ja se hillitsisi julkisen terveydenhuollon menoja.

SOSTE on esittänyt otettavaksi käyttöön terveysperusteista valmisteveroa, joka kohdistuisi valikoituun hyödykeryhmään. Verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri-, rasva- tai suolapitoisuuden lisääntyessä. Verotettavien tuotteiden tekninen valikointi tapahtuisi tullitariffinimikkeistöä hyödyntäen. Yhdistelmämallin mukaisesti kuitenkin vasta tietyn ravintoainepitoisuuden raja-arvon ylittyminen laukaisisi verovelvollisuuden ja määräisi veron suuruuden. Olennaista on määrittää raja-arvot siten, että ne edistävät terveellistä ravitsemusta.

Jotta verotuksesta aiheutuva hallinnollinen taakka ei muodostuisi ylivoimaiseksi, verotukseen sovellettaisiin alarajaa, jonka alittuessa veroa ei kannettaisi. Veron ulkopuolelle rajattaisiin lisäksi tuotteet, joiden verottaminen ei olisi linjassa veron tavoitteen eli terveellisen ravitsemuksen edistämisen kanssa. Tällaisia olisivat esimerkiksi hedelmät, marjat ja kasvikset.

Vuonna 2013 valmistui valtiovarainministeriön selvitys sokeriveron käyttöönoton edellytyksistä. Työryhmä vertaili eri veromalleja ja arvioi niiden soveltuvuutta ja vaikutuksia. SOSTEn selvitys tuo esille, että kyseisen sokeriveroselvityksen aikaiset esteet terveysveron käyttöönotolle ovat poistuneet. Euroopan unionin jäsenvaltioissa, kuten Unkarissa, on otettu käyttöön terveysveromalleja, joissa verotus kohdistuu yhdistelmämallin kaltaisesti valikoivasti erilaisiin terveydelle haitallisiin elintarvikkeisiin. Mallit ovat saaneet EU:n komission hyväksynnän.

Myös muut työryhmän havaitsemat esteet yhdistelmämallin kaltaisen terveysveron käyttöön ottamiseen ovat poistuneet: EU:n kuluttajainformaatioasetuksen soveltaminen on nyt pakottavaa ja tiedot tuotteen ravintoainepitoisuuksista on helpommin saatavilla. Lisäksi valmisteverotuksen tietojärjestelmät ovat päivittyneet.

Terveysveromallimme ja siitä toivomamme keskustelu jäi syystäkin keväällä iskeneen koronakriisin jalkoihin. Kevään kehysriihi keskittyi aivan oikein koronakriisistä selviämiseen, jonka seurauksena puolestaan syyskuun budjettiriihessä on tarkoitus tarkastella myös rakenteellisia uudistuksia. Tällainen vero voisi olla yksi sellainen. Olemme esittäneet Suomen hallitukselle, että se nimeäsi työryhmän selvittämään terveysveron käyttöönottoa. Asian selvittämisestä on myös maininta pääministeri Marinin hallitusohjelmassa. Tulemme muistuttamaan asiasta osana budjettiriihivaikuttamista.

Haluamme herätellä keskustelua terveysveron ympärille. Olemme myös jatkotyöstämässä selvitystämme hieman tarkemmalla mallilla. Tämän selvityksen on tarkoitus valmistua elokuussa.

Kuuntele myös viime keväänä julkaisemamme podcast-lähetys valmisteveroselvityksestämme. Keskustelen podcastissa SOSTEn erityisasiantuntijan Kirsi Marttisen ja sosiaali- ja terveysministeriön neuvottelevan virkamiehen Sirpa Sarlion kanssa. Elokuussa julkaisemme myös eri alojen asiantuntijoiden blogikirjoituksia terveysveron terveydellisistä, taloudellisista ja sosiaalisista vaikutuksista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hyvinvointi ja terveys -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi

12.10.2020 12:00

Sokeri, suola ja kova rasva verotuksen aineksiksi

Kansanterveys Sokerin syömisen rajoittaminen on viisas terveysteko. Etenkin lasten ruokavaliossa makeat maitotuotteet ja sokeroidut murot voivat olla merkittäviä sokerilähteitä, karkeista ja limsoista puhumattakaan. Sokeri ei kuitenkaan ole ainut – eikä edes suurin – pulma ruokavaliossamme. Siksi sokeriverosta puhuminen on aivan liian kapea näkökulma, kun keskustellaan terveysperusteisesta verotuksesta. Sokerin rinnalla on syytä keskustella myös suolasta ja rasvan […]

Blogi
erityisasiantuntija

28.9.2020 10:22

Lääkehuollon kehittäminen käynnistyy vihdoin täysimittaisesti

Sosiaali- ja terveyspalvelut Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) julkaisi viime vuoden helmikuussa lääkehuollon kehittämistä koskevan Näkökulmia lääkehoitoon ja lääkkeiden jakeluun liittyvistä muutostarpeista -virkamiesmuistion ja siihen liittyvän tiekartan. Eteneminen on tähän asti ollut vaisua, sillä kohdennettuja resursseja asioiden toimeenpanoon ei ole liioin ollut. Nyt tilanne muuttuu. Ensi vuodesta lähtien lääkehoitoihin ja lääkejakeluun liittyvään kehittämistyöhön on käytettävissä valtion budjettirahaa. Sen vuoksi […]

Blogi
erityisasiantuntija

17.9.2020 10:00

Yksin ilman yhteyttä ja neuvontaa terveyspalveluviidakossa

Sosiaali- ja terveyspalvelut Verkkosivuilla kerrotaan, että terveysasemallani on ruuhkaa takaisinsoitossa sekä korona- että tavallisissa asioissa. Sivulla lukee, että yhteyttä voi ottaa myös sähköisesti. Niin teen. Tunnistaudun pankkitunnuksilla. Otan käyttöön Oma terveys -palvelun ja lähetän viestin. Saan vastauksen lähes saman tien. Koska terveyskeskus ei pysty tarjoamaan nopeasti vaivani vaatimaa hoitoa, minulle on myönnetty palveluseteli: voin valita kolmesta yksityisestä palveluntuottajasta. […]