Skip to content

Miten järjestöt saadaan mukaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin? – selvitys esittää ratkaisuksi yhteistä digitaalista alustaa

6.4.2021 12.30

Sosiaali- ja terveyspalvelut
digitalisaatioSOSTEHyvinvointi ja terveysSosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus

Järjestöjen pitäisi kuvata palvelunsa selkeästi ja nämä kuvaukset koota yhteiselle digitaaliselle alustalle. Digitaalisen alustan avulla esimerkiksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa toimiva palveluohjaaja voisi tarjota asiakkaalle myös eri järjestöjen palveluita.

Tällainen on yksinkertaistettuna malli, jolla järjestöjen tarjoama vertaistuki, vapaaehtoistoiminta ja palvelut voisivat kiinnittyä osaksi sote-uudistuksen seurauksena syntyviä tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksia. Malli käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n teettämästä selvityksestä, joka kuvaa sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavien järjestöjen roolia ja mahdollisuuksia sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa.

SOSTEn johtaja Anne Knaapi muistuttaa, että tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksissa luvataan vastata ihmisen hyvinvointia ja terveyttä koskeviin palvelutarpeisiin kokonaisvaltaisesti.

”Se on iso lupaus, johon julkinen sektori ei yksinään pysty vastamaan. Järjestöjen palvelutuotanto ja sen rinnalla vapaaehtoistyö ja vertaistuki, järjestölähtöinen auttamistoiminta sekä matalan kynnyksen apu ja tuki on syytä ottaa huomioon heti alusta asti, kun sote-keskusten toimintatapoja ja -malleja luodaan”, Knaapi sanoo.

Alustapalvelu Sociala Oy:n tekemä selvitys perustuu julkisen sektorin sekä järjestöjen edustajien ryhmähaastatteluihin, virtuaalisessa työpajassa syntyneeseen aineistoon sekä aiempiin tutkimuksiin, selvityksiin ja kirjallisiin aineistoihin.

Järjestöjen osattava tunnistaa ja kuvata oma osaamisensa

Selvityksen perusteella julkiset toimijat eivät aina tunne järjestöjä ja niiden osaamista, minkä lisäksi järjestökenttä näyttää julkisten toimijoiden silmissä hajanaiselta. Toisaalta myös järjestöt myöntävät, että niillä on vaikeuksia kuvata toimintaansa ja palveluitaan riittävän hyvin.

”Nyt olisi erityisen tärkeä miettiä, miten löydetään synergiaetuja eri järjestöjen kesken, jotta ne voivat yhteistyössä tulevien hyvinvointialueiden kanssa edistää asiakaslähtöisiä palvelupolkuja. Järjestöjen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen sujuva yhteistyö edellyttää järjestöiltä oman profiilin ja osaamisen tunnistamista ja kuvaamista, tehokkaampaa viestintää sekä teknologian hyödyntämistä”, sanoo hankepäällikkö ja tuleva toimitusjohtaja Hanna Hauta-aho Alustapalvelu Sociala Oy:stä.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksissa tarvitaankin selvityksen mukaan selkeästi koottua tietoa järjestöjen osaamisesta, järjestöjen tarjoamasta tuesta ja järjestöjen tuottamista palveluista sekä mahdollisuudesta laajentaa toimintojaan kunnan tasolta tuleville hyvinvointialueille.

Yhteinen digitaalinen alusta tarjoaisi mahdollisuuden koota järjestöjen tarjoaman tuen ja palvelut yhteen paikkaan, josta ne olisivat helposti muiden löydettävissä. Julkiselta digitaaliselta alustalta myös asiakas tai hänen omaisensa voisivat tarkistaa, miltä asiakkaalle tarkoitettu palveluiden yhdistelmä voisi näyttää.

”Asiakaslähtöisiä palvelupolkuja ja palvelukokonaisuuksia on tarkoituksenmukaista vahvistaa järjestöjen tarjoamalla vapaaehtoistoiminnalla ja vertaistuella sekä järjestöjen tuottamilla palveluilla. Järjestöt tavoittavat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset, pienet erityisryhmät sekä tuntevat palvelujärjestelmän puutteet ja aukot. Järjestöt ovat ihmisten arjessa mukana jo silloin, kun avun tarve on vasta muotoutumassa”, Hauta-aho toteaa.

Tutustu tarkemmin julkaisuun Järjestöt ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus: Selvitys sujuvien ja asiakaslähtöisten yhteistyöprosessien rakentamiseksi (pdf, 1 Mt).

Alustapalvelu Sociala Oy on järjestöjen yhteinen voittoa tavoittelematon organisaatio ja toimii yhteiskunnallisen yrityksen periaattein. SOSTE on yksi Alustapalvelu Sociala Oy:n perustajajärjestöistä.

Lisätietoja:

  • SOSTE: Johtaja Anne Knaapi
  • Alustapalvelu Sociala Oy: Hankepäällikkö ja tuleva toimitusjohtaja Hanna Hauta-aho, hanna.hauta-aho@sociala.fi, 040 5018751

Muut teeman artikkelit

Uutinen

19.1.2022 10:33

Sosiaali- ja terveysministeriön ja järjestöjen yhteistyö vahvistuu

Kansalaisyhteiskunta SOSTEn hallitus tapasi tiistaina 18.1. STM:n ylintä virkamiesjohtoa. Tapaamisessa käytiin laajaa keskustelua muun muassa järjestötoiminnan autonomian ja rahoituksen tulevaisuudesta, sosiaaliturvan uudistamistarpeista sekä järjestöjen tilanteesta käynnissä olevassa sote-uudistuksessa. ”SOSTEn yhteistyöaloite oli tervetullut ja tarpeellinen. Yhteistyön vahvistumista tarvitaan kaikille tasoilla muuttuvassa tilanteessa ja pyrimme omalta osaltamme vahvistamaan rakenteita, joiden kautta pääsemme entistä laajempaan ja systemaattisempaan dialogiin kansalaisjärjestökentän […]

Uutinen

13.1.2022 13:00

Huhtikuussa julkaistava Sosiaalibarometri 2022 erityiskatsaus käsittelee hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä kunnissa ja hyvinvointialueilla

Hyvinvointi ja terveys SOSTE selvittää tammikuussa kyselyllä, millainen on hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) tila kunnissa vuoden 2022 alussa. Samalla kartoitetaan ennakointeja siitä, mitä hyvinvointialueiden käynnistyminen tuo tähän työhön. Järjestöjä ovat huolestuttaneet seuraukset, kun HYTE-työ pilkkoutuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Kyselyssä tiedustellaankin, miten järjestöt ovat mukana kuntien HYTE-työssä, ja mitä tässä vaiheessa on näköpiirissä järjestöjen HYTE-työlle vuodesta 2023 […]

Uutinen

22.12.2021 15:20

Järjestöt apuna koronakriisissä: Näin ilmoittaudut mukaan koronatalkoisiin

Sote-järjestöt Suomen koronatilanteen pahentuessa perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru on pyytänyt myös järjestöjä apuun koronaepidemian vastaisiin toimiin. SOSTEn ja Suomen Punaisen Ristin sopiman toimintamallin mukaisesti Punainen Risti ohjaa vapaaehtoisia niihin tehtäviin, joihin viranomaiset voivat pyytää vapaaehtoisten tukea. Voit jättää yhteystietosi, jos olet kiinnostunut toimimaan Punaisen Ristin auttamistehtävissä. Punaisen Ristin piiri ottaa sinuun yhteyttä siinä tapauksessa, että […]