Miten järjestöt saadaan mukaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin? – selvitys esittää ratkaisuksi yhteistä digitaalista alustaa


Etusivu / Uutiset / Miten järjestöt saadaan mukaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin? – selvitys esittää ratkaisuksi yhteistä digitaalista alustaa

Järjestöjen pitäisi kuvata palvelunsa selkeästi ja nämä kuvaukset koota yhteiselle digitaaliselle alustalle. Digitaalisen alustan avulla esimerkiksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa toimiva palveluohjaaja voisi tarjota asiakkaalle myös eri järjestöjen palveluita.

Tällainen on yksinkertaistettuna malli, jolla järjestöjen tarjoama vertaistuki, vapaaehtoistoiminta ja palvelut voisivat kiinnittyä osaksi sote-uudistuksen seurauksena syntyviä tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksia. Malli käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n teettämästä selvityksestä, joka kuvaa sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavien järjestöjen roolia ja mahdollisuuksia sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa.

SOSTEn johtaja Anne Knaapi muistuttaa, että tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksissa luvataan vastata ihmisen hyvinvointia ja terveyttä koskeviin palvelutarpeisiin kokonaisvaltaisesti.

”Se on iso lupaus, johon julkinen sektori ei yksinään pysty vastamaan. Järjestöjen palvelutuotanto ja sen rinnalla vapaaehtoistyö ja vertaistuki, järjestölähtöinen auttamistoiminta sekä matalan kynnyksen apu ja tuki on syytä ottaa huomioon heti alusta asti, kun sote-keskusten toimintatapoja ja -malleja luodaan”, Knaapi sanoo.

Alustapalvelu Sociala Oy:n tekemä selvitys perustuu julkisen sektorin sekä järjestöjen edustajien ryhmähaastatteluihin, virtuaalisessa työpajassa syntyneeseen aineistoon sekä aiempiin tutkimuksiin, selvityksiin ja kirjallisiin aineistoihin.

Järjestöjen osattava tunnistaa ja kuvata oma osaamisensa

Selvityksen perusteella julkiset toimijat eivät aina tunne järjestöjä ja niiden osaamista, minkä lisäksi järjestökenttä näyttää julkisten toimijoiden silmissä hajanaiselta. Toisaalta myös järjestöt myöntävät, että niillä on vaikeuksia kuvata toimintaansa ja palveluitaan riittävän hyvin.

”Nyt olisi erityisen tärkeä miettiä, miten löydetään synergiaetuja eri järjestöjen kesken, jotta ne voivat yhteistyössä tulevien hyvinvointialueiden kanssa edistää asiakaslähtöisiä palvelupolkuja. Järjestöjen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen sujuva yhteistyö edellyttää järjestöiltä oman profiilin ja osaamisen tunnistamista ja kuvaamista, tehokkaampaa viestintää sekä teknologian hyödyntämistä”, sanoo hankepäällikkö ja tuleva toimitusjohtaja Hanna Hauta-aho Alustapalvelu Sociala Oy:stä.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksissa tarvitaankin selvityksen mukaan selkeästi koottua tietoa järjestöjen osaamisesta, järjestöjen tarjoamasta tuesta ja järjestöjen tuottamista palveluista sekä mahdollisuudesta laajentaa toimintojaan kunnan tasolta tuleville hyvinvointialueille.

Yhteinen digitaalinen alusta tarjoaisi mahdollisuuden koota järjestöjen tarjoaman tuen ja palvelut yhteen paikkaan, josta ne olisivat helposti muiden löydettävissä. Julkiselta digitaaliselta alustalta myös asiakas tai hänen omaisensa voisivat tarkistaa, miltä asiakkaalle tarkoitettu palveluiden yhdistelmä voisi näyttää.

”Asiakaslähtöisiä palvelupolkuja ja palvelukokonaisuuksia on tarkoituksenmukaista vahvistaa järjestöjen tarjoamalla vapaaehtoistoiminnalla ja vertaistuella sekä järjestöjen tuottamilla palveluilla. Järjestöt tavoittavat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset, pienet erityisryhmät sekä tuntevat palvelujärjestelmän puutteet ja aukot. Järjestöt ovat ihmisten arjessa mukana jo silloin, kun avun tarve on vasta muotoutumassa”, Hauta-aho toteaa.

Tutustu tarkemmin julkaisuun Järjestöt ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus: Selvitys sujuvien ja asiakaslähtöisten yhteistyöprosessien rakentamiseksi (pdf, 1 Mt).

Alustapalvelu Sociala Oy on järjestöjen yhteinen voittoa tavoittelematon organisaatio ja toimii yhteiskunnallisen yrityksen periaattein. SOSTE on yksi Alustapalvelu Sociala Oy:n perustajajärjestöistä.

Lisätietoja: