Skip to content

Miten järjestöt saadaan mukaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiin? – selvitys esittää ratkaisuksi yhteistä digitaalista alustaa

6.4.2021 12.30

Sosiaali- ja terveyspalvelut
digitalisaatioSOSTEHyvinvointi ja terveysSosiaali- ja terveyspalvelutSote-uudistus

Järjestöjen pitäisi kuvata palvelunsa selkeästi ja nämä kuvaukset koota yhteiselle digitaaliselle alustalle. Digitaalisen alustan avulla esimerkiksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksessa toimiva palveluohjaaja voisi tarjota asiakkaalle myös eri järjestöjen palveluita.

Tällainen on yksinkertaistettuna malli, jolla järjestöjen tarjoama vertaistuki, vapaaehtoistoiminta ja palvelut voisivat kiinnittyä osaksi sote-uudistuksen seurauksena syntyviä tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksia. Malli käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n teettämästä selvityksestä, joka kuvaa sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavien järjestöjen roolia ja mahdollisuuksia sote-uudistuksen jälkeisessä ajassa.

SOSTEn johtaja Anne Knaapi muistuttaa, että tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksissa luvataan vastata ihmisen hyvinvointia ja terveyttä koskeviin palvelutarpeisiin kokonaisvaltaisesti.

”Se on iso lupaus, johon julkinen sektori ei yksinään pysty vastamaan. Järjestöjen palvelutuotanto ja sen rinnalla vapaaehtoistyö ja vertaistuki, järjestölähtöinen auttamistoiminta sekä matalan kynnyksen apu ja tuki on syytä ottaa huomioon heti alusta asti, kun sote-keskusten toimintatapoja ja -malleja luodaan”, Knaapi sanoo.

Alustapalvelu Sociala Oy:n tekemä selvitys perustuu julkisen sektorin sekä järjestöjen edustajien ryhmähaastatteluihin, virtuaalisessa työpajassa syntyneeseen aineistoon sekä aiempiin tutkimuksiin, selvityksiin ja kirjallisiin aineistoihin.

Järjestöjen osattava tunnistaa ja kuvata oma osaamisensa

Selvityksen perusteella julkiset toimijat eivät aina tunne järjestöjä ja niiden osaamista, minkä lisäksi järjestökenttä näyttää julkisten toimijoiden silmissä hajanaiselta. Toisaalta myös järjestöt myöntävät, että niillä on vaikeuksia kuvata toimintaansa ja palveluitaan riittävän hyvin.

”Nyt olisi erityisen tärkeä miettiä, miten löydetään synergiaetuja eri järjestöjen kesken, jotta ne voivat yhteistyössä tulevien hyvinvointialueiden kanssa edistää asiakaslähtöisiä palvelupolkuja. Järjestöjen ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksen sujuva yhteistyö edellyttää järjestöiltä oman profiilin ja osaamisen tunnistamista ja kuvaamista, tehokkaampaa viestintää sekä teknologian hyödyntämistä”, sanoo hankepäällikkö ja tuleva toimitusjohtaja Hanna Hauta-aho Alustapalvelu Sociala Oy:stä.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksissa tarvitaankin selvityksen mukaan selkeästi koottua tietoa järjestöjen osaamisesta, järjestöjen tarjoamasta tuesta ja järjestöjen tuottamista palveluista sekä mahdollisuudesta laajentaa toimintojaan kunnan tasolta tuleville hyvinvointialueille.

Yhteinen digitaalinen alusta tarjoaisi mahdollisuuden koota järjestöjen tarjoaman tuen ja palvelut yhteen paikkaan, josta ne olisivat helposti muiden löydettävissä. Julkiselta digitaaliselta alustalta myös asiakas tai hänen omaisensa voisivat tarkistaa, miltä asiakkaalle tarkoitettu palveluiden yhdistelmä voisi näyttää.

”Asiakaslähtöisiä palvelupolkuja ja palvelukokonaisuuksia on tarkoituksenmukaista vahvistaa järjestöjen tarjoamalla vapaaehtoistoiminnalla ja vertaistuella sekä järjestöjen tuottamilla palveluilla. Järjestöt tavoittavat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset, pienet erityisryhmät sekä tuntevat palvelujärjestelmän puutteet ja aukot. Järjestöt ovat ihmisten arjessa mukana jo silloin, kun avun tarve on vasta muotoutumassa”, Hauta-aho toteaa.

Tutustu tarkemmin julkaisuun Järjestöt ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus: Selvitys sujuvien ja asiakaslähtöisten yhteistyöprosessien rakentamiseksi (pdf, 1 Mt).

Alustapalvelu Sociala Oy on järjestöjen yhteinen voittoa tavoittelematon organisaatio ja toimii yhteiskunnallisen yrityksen periaattein. SOSTE on yksi Alustapalvelu Sociala Oy:n perustajajärjestöistä.

Lisätietoja:

  • SOSTE: Johtaja Anne Knaapi
  • Alustapalvelu Sociala Oy: Hankepäällikkö ja tuleva toimitusjohtaja Hanna Hauta-aho, hanna.hauta-aho@sociala.fi, 040 5018751

Muut teeman artikkelit

Uutinen

14.4.2021 09:00

Puoliväliriihessä on tehtävä päätös Terapiatakuusta

Hyvinvointi ja terveys Terapiatakuu on toteuttava vielä tämän hallituskauden aikana kiireellisenä päätöksenä ja pysyvällä budjettirahoituksella. Koronarajoitusten päättymisen jälkeen mielenterveyspalvelujen kysyntä todennäköisesti kasvaa entisestään ja palvelut voivat ruuhkautua. Rajoitusten aikana esimerkiksi matalan kynnyksen mielenterveysavun palveluja on suljettu. Kuormituksen ja uupumuksen tunne koettelee nyt erityisesti 18–34-vuotiaita nuoria aikuisia. Nuorisoalan kattojärjestö Allianssin ja MTV Uutisten helmikuussa 2021 julkaiseman kyselyn mukaan 75 […]

Uutinen

13.4.2021 06:58

Sosiaalibarometri 2021: Marinin hallituksen sote-uudistus saa edeltäjiään myönteisemmän vastaanoton sosiaali- ja terveysjohtajilta

Sote-uudistus Tuoreen Sosiaalibarometri 2021 mukaan eduskunnan käsittelyssä oleva sote-uudistus saa sosiaali- ja terveysjohtajilta myönteisemmän arvion kuin mikään aiemmista sote-esityksistä vuosina 2016–2019. Yli puolet vastaajista piti Marinin hallituksen uudistusesitystä erittäin hyvänä tai hyvänä ja vain kuusi prosenttia huonona tai erittäin huonona. Myönteisimmin suhtauduttiin sote-uudistuksen mahdollisuuksiin turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sote-palvelut sekä palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantumiseen. Kaikkein […]

Uutinen

13.4.2021 06:58

Socialbarometern 2021: Marins regerings vårdreform får ett mera positivt mottagande av social- och hälsovårdscheferna

Sote-uudistus Enligt den färska Socialbarometern 2021 får vårdreformen som är under behandling i riksdagen en mera positiv bedömning än tidigare förslag till vårdreform under åren 2016–2019. Över hälften av respondenterna ansåg att reformförslaget av Marins regering är väldigt bra eller bra och bara sex procent ansåg att det är dåligt eller väldigt dåligt. Man ansåg att […]