Skip to content

Sote-uudistus on maalisuoralla, mutta mitä miettivät sote-johtajat?

9.5.2018 11.48

Sosiaalibaro
Hyvinvoivat ihmisetHyvinvointi ja terveysintegraatioSote-uudistusSosiaalibaroSote-uudistus
yhteiskuntasuhdepäällikkö

Sote-uudistus on jälleen kerran loppusuoralla ja sen kohtalon hetkiä eletään ties monennetta kertaa. Eduskunnan pitäisi hyväksyä paketti ennen kesälomia. Uudistukseen valmistautuminen on edistynyt myös maakunnissa, mutta samalla sosiaali- ja terveysjohtajien usko soten onnistumiseen on heikentynyt. Asia käy ilmi SOSTEn Sosiaalibarometrin tuoreista ennakkotuloksista.

Enää joka kolmas sosiaali- ja terveysjohtaja pitää uudistusta kokonaisuutena hyvänä, mikä on kymmenen prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Vastaavasti uudistusta huonona pitävien sote-johtajien osuus on noussut 36 prosentista 45 prosenttiin vuoden aikana. Suhtautumisessa on alueellisia eroja. Ei liene yllättävää, että kriittisyys on suurinta Etelä-Suomessa.

Terveyspalveluiden laadun ja saatavuuden arvioidaan paranevan

Arviot uudistuksen onnistumisista painottuvat terveydenhuoltoon. Enemmistö sosiaali- ja terveysjohtajista arvioi valinnanvapauden lisäämisen parantavan terveyspalvelujen laatua ja saatavuutta. Yli puolet arvioi uudistuksen onnistuvan hyvin terveyspalveluiden asiakaslähtöisyyden parantamisessa. Enemmistö sosiaali- ja terveysjohtajista pitää myös henkilökohtaisen budjetin käyttöönottoa, asiakassetelin laajentamista ja valinnanvapauden lisäämistä periaatteessa kannatettavina asioina.

Mikäli sote-keskuksia syntyy nykyistä enemmän, lisää se saatavuutta. Asiakaslähtöisyys puolestaan paranee, jos ihmisiä kuunnellaan palveluita suunniteltaessa ja niistä päätettäessä. Itsemääräämisoikeus vahvistuu mm. asiakassetelien ja henkilökohtaisen budjetin myötä. Hyvääkin siis on.

Keskeistä on kuitenkin se, saavatko ihmiset laadukasta ohjausta, neuvontaa ja tukea valinnoilleen, sillä kyvyt ja mahdollisuudet hyödyntää valinnanvapautta vaihtelevat. Muuten valinnanvapaus on lähinnä näennäistä.

Usko sote-integraatioon horjuu

Arviot uudistuksen haasteista taas liittyivät oikeastaan koko uudistuksen ydinkysymyksiin: terveyserojen kaventamiseen, palveluiden yhdenvertaisuuden parantamiseen sekä kustannusten nousun hillintään.

Sote-johtajien enemmistön mukaan uudistus epäonnistuu sosiaali- ja terveydenhuollon integraation lisäämisessä. Huomionarvoista on se, että näin ajattelevien sote-johtajien osuus on noussut peräti 21 prosenttiyksiköllä viime vuodesta. (2017 40% > 2018 61%).

Tulos voi selittyä esimerkiksi sillä, että valinnanvapautta koskettavan lainvalmistelun edetessä sosiaalihuollon asema on hiljalleen näivettynyt. Kyynisimmät voisivat todeta, että itse asiassa koko uudistusta on rakennettu terveyspalvelut edellä.

Integraation toteutumiseksi perustasolla sote-keskusten tulisi vastata huomattavasti kokonaisvaltaisemmin asiakkaistaan. Tällä hetkellä lakiesitys ei kuitenkaan tarjoa tähän riittäviä keinoja asiakassuunnitelmaa lukuun ottamatta. SOSTEn mielestä sote-keskusten palveluvalikoimaan pitäisikin lisätä päihde- ja mielenterveystyön, vanhustyön, lastensuojelun sekä vammaispalvelujen neuvontaa ja ohjausta. Ylipäätään sosiaalialan ammatillisen panoksen olisi oltava sote-keskuksissa kokoaikaista ja jatkuvaa. Vain siten toimintaa voidaan kehittää ja ajatus ”yhden luukun periaatteesta” olisi edes teoriassa lähempänä.

Oma kysymyksensä on myös se, miten liikelaitoksen sosiaalipalvelut kytkeytyvät sote-keskusten toimintaan.

Aikatauluja pidetään epärealistisina

Selvä enemmistö vastaajista (78 % sote-johtajista ja 81 % sosiaalityöntekijöistä) pitää uudistuksen aikatauluja epärealistisina. Tähän asiaan ovat monet muutkin asiantuntijat pitkin matkaa kiinnittäneet huomiota. SOSTE on omissa lausunnoissaan todennut useasti, että maakunnilla pitäisi olla valtuudet ottaa joustavasti ja niille itselleen sopivassa aikataulussa valinnanvapauden eri välineitä käyttöön.

Mutta mitä tästä kaikesta pitäisi päätellä? Ainakin se, että nämä Sosiaalibarometrissä esitetyt arviot ovat syytä ottaa vakavasti ja antaa eduskunnalle riittävästi aikaa käsitellä massiivista lakipakettia. Silläkin uhalla, että maakuntavaalit tai peräti koko uudistus viivästyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hyvinvoivat ihmiset -blogi

Kaikki blogin artikkelit
Blogi
johtaja, varapääsihteeri

13.2.2019 12:22

Lähtöruudun kuopiminen sotessa turhauttaa 

Sote-ratkaisun lykkääntymistä tuskin kiittäisivät asiakkaat sen enempää kuin uudistuksen toimeenpanijatkaan. Olkoonkin, että ilkikurinen kansalaismieli tuppaa joskus ilakoimaan, jos herrojen haaveet lyttääntyvät.  Resurssit eivät lykkäämisestä ainakaan lisäänny. Pikemminkin päinvastoin. Erityisen totta tämä on sote-järjestöjen näkökulmasta. Järjestöillä on halua ja kyvykkyyttä yhteistyöhön alueellisten sote-ekosysteemien rakentamisessa. Ja toisaalta rehellisyyden nimissä on sanottava, että valmiita ratkaisuja ei järjestöilläkään ole tarjottavana. Silti viriämässä on ymmärrys, […]

Blogi
erityisasiantuntija

31.1.2019 10:53

Tulevaisuuden perusturvalla täytyy tavoitella köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämistä

Köyhyys on myös Suomessa todellinen ongelma, jonka vähentämiseksi pitää ryhtyä toimiin. Suomi on sitoutunut osana YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030-tavoitteita puolittamaan köyhyyden 2030-luvulle mennessä. Tämä tarkoittaisi yli 400 000 ihmisen tilanteen korjaamista. Köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eli vuonna 2016 849 000 henkilöä. Lisäksi Suomi on EU:n 2020-strategiassa sitoutunut vähentämään köyhyys- tai syrjäytymisriskissä elävien ihmisten määrää 150 […]

Blogi
erityisasiantuntija

29.1.2019 09:51

Sosiaali- ja terveysjärjestöistä löytyy perusturvan uudistamisen erityisosaamista

Kuuntelen naista, jolla on rollaattori ja ties millaisia tukia ympärillään. Nainen kertoo, että hänellä on geenivirhe. Sen takia hän joutuu silloin tällöin – milloin vain – sairaalaan viikoiksi kerrallaan. Silti hän käy palkkatöissä ja on käynyt koko elämänsä, joitain työttömyysjaksoja lukuun ottamatta. Ilman palkkatyötä hän eläisi koko elämänsä köyhyydessä pienellä eläkkeellä. Työnteon lisäksi hän on […]