Skip to content

Asiakasmaksut eivät saa olla hoidon ja hoivan este

Tasapainoisen terveyspolitiikan lähtökohta on tarjota jokaiselle terveydentilan edellyttämät laadukkaat palvelut riippumatta sosioekonomisesta asemasta tai taloudellisesta tilanteesta. Tämän edellytys on kohtuulliset sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksut.

Artikkeli

Asiakasmaksut Suomessa

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuista säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa ja asiakasmaksuasetuksessa. Lainsäädäntö määrittää sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuille enimmäismaksut. Kunnat tai kuntayhtymät viimekädessä päättävät siitä, peritäänkö enimmäismaksu, alennettua maksua vai onko palvelu maksuton. Osa sosiaali- ja terveyspalveluista on säädetty kokonaan maksuttomiksi. Kaikille palveluille ei ole säädetty maksua, jolloin kunnat voivat periä niistä maksun korkeintaan […]

Artikkeli

Asiakasmaksut uudistuvat

Asiakasmaksulainsäädäntö uudistuu. Uudistettu lainsäädäntö astuisi voimaan vuoden 2021 alusta. Lakiluonnos sisältää paljon muutosesityksiä, joilla parannetaan asiakkaan asemaa ja selkiytetään nykytilannetta. Esimerkiksi jatkossa maksuja saisi periä vain niistä palveluista, joiden maksuista on säädetty laissa. Maksuttomista sosiaali- ja terveyspalveluista säädettäisiin kuitenkin erikseen. Laissa säädettäisiin edelleenkin enimmäismaksut, jolloin maakunnat voisivat periä palveluista laissa säädettyä alempia maksuja tai olla […]

Artikkeli

Ulosotot ja toimeentulotuki sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuissa

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja maksaa eniten paljon sairastavat, jotka ovat usein pienituloisia.  Suomessa asiakasmaksut ovat pienituloisille korkeat ja maksuja ei systemaattisesti kohtuullisteta kunnissa (EAPN-Fin 2016). Tämä johtaa monilla siihen, ettei asiakasmaksuja pysytä maksamaan, jolloin maksuja maksetaan toimeentulotuella tai ne joutuvat perintään. Asiakasmaksuista syntyneet korot ja laskutusmaksut voivat nousta kohtuuttoman korkeiksi. Osa turvautuu pikavippeihin, joista ulospääsy […]

Artikkeli

Sairastamisen hinta

Sairastaminen on suhteettoman kallista pienituloisille, jotka myös paljon sairastaville. Asiakasmaksuja sekä lääkkeiden ja matkakulujen omavastuuosuuksia on nostettu viime vuosina. Asiakasmaksuja maksetaan paljon toimeentulotuella ja yhä useampi joutuu ulosottoon asiakasmaksujen vuoksi. Sairastamisen kalleus syventää sosiaalisia, taloudellisia ja terveydellisiä ongelmia, joiden korjaaminen on yhteiskunnalle kalliimpaa kuin niiden ennaltaehkäisy. Näiden ongelmien hintalappu näkyy kohonneina palvelumenoina useiden vuosien päästä. […]

Ajankohtaiset

Blogi
erityisasiantuntija

11.9.2018 12:54

Asiakasmaksujen uudistukselle sekä ruusuja että risuja

Asiakasmaksulakiluonnos lähetettiin kesäkuussa lausunnolle. Lakiluonnos sisältää paljon muutosesityksiä, joita järjestökentällä on toivottu ja joilla parannetaan asiakkaan asemaa. Lakiluonnos selkiyttää nykytilannetta. Esimerkiksi jatkossa maksuja saisi periä vain niistä palveluista, joiden maksuista on säädetty laissa. Tällä estettäisiin villien maksukäytäntöjen kehittymistä. Lisäksi laissa säädettäisiin edelleenkin enimmäismaksut, jolloin maakunnat voisivat periä palveluista laissa säädettyä alempia maksuja tai olla perimättä […]

Lausunnot

22.11.2018

Sairausvakuutuslaki

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain muutamisesta ja väliaikaisesta muutamisesta sekä eräiden muiden lakien muutamisesta, HE 206/2018 vp
Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysvaliokunta
14.11.2018

Asiakas- ja potilaslaki

asiakas-ja-potilaslaki-stm-074-00-2018
Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysministeriö
8.11.2018

Valtion talousarvio 2019

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2019, HE 123/2018 vp
Vastaanottaja: Sosiaali- ja terveysvaliokunta
5.11.2018

SOHÄ-lagstiftningen och valfrihetslagen

Organisering och produktion av svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster
Vastaanottaja: