Vuoden 2020 Sosiaalibarometri julkaistiin 3.7.2020
Sosiaalibarometri 2020 perustuu 776 vastaukseen. Toukokuussa 2020 tehty kysely osoitettiin kuntien ja yhteistoiminta-alueiden sosiaali- ja terveysjohtajille ja sosiaalityöntekijöille, TE-toimistojen johdolle ja Kelan etuus- ja asiakkuuspalvelujen johdolle. Toimeentulo-ongelmia koskeviin kysymyksiin vastasivat Kelan johto ja sosiaalityöntekijät. Barometri on toteutettu yhdessä THL:n kanssa.
Julkaisussa on 4 teemaa: koronaepidemia sosiaalisena kysymyksenä, työllisyys ja toimeentulo, palvelutarpeet ja niihin vastaaminen sekä poikkeusaikojen sosiaalityö.
Sosiaalibarometri 2020
- Tutustu julkaisun esipuheeseen ja johtopäätöksiin
- Lue koko julkaisu tulostetavassa muodossa: PDF (5 Mt)
- Lue selailtavassa muodossa: Issuu
- Julkaisua ei ole painotuotteena
Tutkimuksen johtopäätökset
Koronaepidemian seuraukset toivat esiin uusia sosiaalisia kysymyksiä.
Yhteiskunnan jakolinjat kärjistyivät.
Etäpalvelu toimi, kun asiakkaan yksilöllinen tilanne huomioitiin.
Alueelliset erot huolissa ja kyvyssä vastata palvelutarpeisiin.
Palveluihin ja etuuksiin joustavuutta.
Vastaajien arvio väestön kokonaishyvinvoinnin tasosta oli tutkijoille yllätys.
Koronaepidemia toi esiin suomalaisen sosiaaliturvan haavoittuvuuden poikkeusoloissa.
In English: Conclusions And Dicussion
På svenska: Förord, Slutsatser och reflektioner
Ajankohtaistiedon merkitys korostuu koronakriisissä
Kriisi tuo meidät perusasioiden äärelle: miten turvata perustuslain määrittämällä tavalla kaikille ihmisarvoisen elämän edellyttämä toimeentulo ja huolenpito sekä riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Tehtävä ei ole mahdoton, jos kaikkien voimavarat otetaan käyttöön, toteavat SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas ja THL:n tutkimusprofessori Heikki Hiilamo julkaisun esipuheessa.
Sosiaalibarometrin infograafit
Osallistu keskusteluun Twitterissä
Ajankohtaiset
-
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on pikemminkin pitkän matkan juoksua kuin lyhyitä pyrähdyksiä
-
Sosiaalibarometri 2023: Sote-uudistuksen suurimmat lupaukset kaatumassa henkilöstöpulaan ja henkilöstön ahdinkoon
-
Sosiaalibarometri 2023: Kelassa palvelu pelaa, mutta etuuksien hakeminen on silti haastavaa
-
Sosiaalibarometri 2023 ennakkotiedot: Työnteon kannusteet paranevat parhaiten palveluita tarjoamalla ja aktiivisuudesta palkitsemalla
-
Sosiaalibarometri selvittää hyvinvointialueiden aloitusta ja palveluiden toimivuutta
-
Pohjoismainen työvoimapalvelumalli – susi jo syntyessään
-
Sosiaalibarometri 2023: Järjestöt ja niiden asiantuntemus vajaakäytössä työllisyyden hoidossa
-
Sosiaalibarometri 2023: Sosiaaliturvan leikkaaminen ei ole tehokkain keino työllisyysasteen nostamiseksi
-
Sosiaalibarometrin toinen kyselykierros on alkanut – aiheina sosiaaliturva ja Kelan palvelut