Sosiaalibarometri 2019
Tutkimus on julkaistu 4.10. ja se käsittelee eriarvoistumista sekä vaikeimmassa tilanteessa oleville ihmisille keskeistä perusturvaa ja perustoimeentulotukea, osatyökykyisten tukemista ja keinoja kohentaa työllisyyttä. Lisäksi kuvataan sote-palvelujen uudistamista ja kuntoutusta.
Sosiaalibarometri 2019 tulokset perustuvat 882 kyselyvastaukseen, jotka koottiin tammi-helmikuussa 2019. Monialainen asiantuntemus kerättiin sosiaali- ja terveysjohdolta, sosiaalityöntekijöiltä, TE-toimistojen johdolta sekä Kelan johdolta ja toimihenkilöiltä.
Tutkimustuloksista johdetut suositukset
Eriarvoistumiskehitystä katkaistava määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti
Monia palveluja ja etuuksia tarvitsevien tuki koottava asiakkaalle järkeväksi kokonaisuudeksi
Asiakaslähtöinen neuvonta ja palveluohjaus varmistettava kaikille
Toimeentulotuen kehittämistä jatkettava asiakkaan sujuvan palvelun takaamiseksi
Ihmisten hyvinvointia ja työllisyyttä tuettava järjestöjen osaamisella ja toiminnalla
Hyödynnä teemoista löytyviä infografiikoita somessa ja esitysmateriaaleina!
Laaja valmistelu mahdollistaa ihmislähtöiset palvelut
Barometria on julkaistu vuosittain pian kolme vuosikymmentä. Se on ollut aina ajassa kiinni ja tarjonnut tuoretta ja monipuolista tietoa yhteiskunnan akuuteista ilmiöistä ja prosesseista, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas julkaisun esipuheessa.
Tutustu tutkimuksen pääkohtiin
Voit tutustua Sosiaalibarometri 2019 keskeisiin sisältöin alla. Julkaisu on myös ladattavana kokonaan tällä sivulla. Huomaathan, että teemasivuilta löydät myös mielenkiintoiset asiantuntijahaastattelut!
Teemat
Eriarvoisuus ja perusturvan kehittäminen
Suuntaviivoja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseen
Keinoja työttömyyden vähentämiseen
Näkemyksiä kuntoutuksen tilasta ja tulevaisuudesta
Johtopäätökset
Kun yksi palvelu tai etuus ei riitä
Tavoitteena edistää kaikkien työllistymistä
Toimeentulotuki – kahden luukun viimesijainen turva
Suositukset
Eriarvoistumiskehitystä katkaistava määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti
Monia palveluja ja etuuksia tarvitsevien tuki koottava asiakkaalle järkeväksi kokonaisuudeksi
Asiakaslähtöinen neuvonta ja palveluohjaus varmistettava kaikille
Toimeentulotuen kehittämistä jatkettava asiakkaan sujuvan palvelun takaamiseksi
Ihmisten hyvinvointia ja työllisyyttä tuettava järjestöjen osaamisella ja toiminnalla
Ajankohtaista Sosiaalibarometri 2019:sta
Sosiaalialan työ – ihmisoikeustyötä parhaimmillaan
Sote-uudistus Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa sosiaalinen hyvinvointi nähdään yhteiskuntapolitiikan keskeisenä tavoitteena. Tämän perusteella voisi olettaa, että sosiaalialan asiantuntijoiden ja tutkijoiden viesti alkaa vihdoin mennä perille: Hyvinvointi ei ole vain terveyttä. Se on myös osallisuutta, itsekunnioitusta ja toimintamahdollisuuksia. Se on elämänhallintaa, arvokasta elämää ja luottamusta tulevaan. Ihmisten hyvinvoinnin tukeminen on sosiaalihuollon keskeinen tehtävä. Siksi palvelujärjestelmää pitää uudistaa […]
Tulevaisuuden sote-keskuksiin saatava mukaan brändätyt järjestöpalvelut
Sote-uudistus Edellisessä sote-valmistelussa järjestöjen palvelujen laajuutta ja monimuotoisuutta ei tunnettu, koska järjestöt eivät olleet kuvanneet ja brändänneet niitä. Jos Minna Kivipellon kanssa hahmottelemamme sote-keskustoiminnan mallinnus etenee, se edellyttää, että järjestöjen arvokkaat ja vaikuttavat toiminnot ja palvelut tunnetaan. Blogini 1. osassa käsittelin: Miten rakentaa Sosiaalibarometri 2019:n mukainen sote-keskus? Nyt tarkastelen, miten järjestöt asemoidaan sinne ja miten ne […]
Miten rakentaa Sosiaalibarometri 2019:n mukainen sote-keskus?
Sote-uudistus SOSTEn yksi arvokkaista palveluista on barometrien tuotanto. Ne antavat hyvää tilannekuvaa siitä, miten suomalainen sosiaali- ja terveydenhuolto toimii ja mikä on järjestökentän tilanne. Sosiaalibarometri 2019:n tulokset perustuvat 882 kyselyvastaukseen, jotka koottiin noin vuosi sitten sosiaali- ja terveysjohdolta, sosiaalityöntekijöiltä, TE-toimistojen johdolta sekä Kelan johdolta ja toimihenkilöiltä. Kyselyn pohjalta tehdyt suositukset lähtevät eriarvoistumiskehityksen katkaisemisesta. Muut suositukset käsittelevät […]
Vuokrarästejä, vaikeita valintoja ja toivottomuutta – pienituloisen oltava sinnikäs ja perehtynyt pärjätäkseen
Perusturva Sosiaalibarometrin 2019 tulokset kertovat karua kieltä sosiaaliturvajärjestelmän kitsaudesta silloin, kun ihmisen toimeentulo on niukimmillaan. Perusturvan* taso on tällä hetkellä riittämätön: moni joutuu anomaan harkinnanvaraista toimeentulotukea, vaikka sen tulisi olla viimeinen oljenkorsi eikä paikata ensisijaisten etuuksien alhaista tasoa. Perusturvalla elävien ihmisten kanssa työskentelevät ammattilaiset pitävät yhtenä ratkaisuna ensisijaisten etuuksien tason nostoa. Tätä mieltä oli 73 % […]
Tuore Sosiaalibarometri 2019: Toimeentulotuki nyt läpinäkyvämpi ja leimaa vähemmän – huoli eniten tukea tarvitsevista ihmisistä on edelleen kova
Sosiaalibaro Juuri julkaistu Sosiaalibarometri 2019 kuvaa muun muassa sitä, miten toimeentulotuki, viimesijainen taloudellinen turva, toimii kaksi vuotta sen jälkeen, kun perustoimeentulotuki siirrettiin Kelaan. Sosiaalibarometrissa on seurattu toimeentulotukea sekä Kelan että sosiaalitoimen näkökulmasta vuodesta 2016. Kaikkien Sosiaalibarometrin vastaajien mielestä asiakkaiden on vaikea erottaa, milloin toimeentulotukea haetaan Kelasta ja missä asioissa sosiaalitoimesta. Uudistuksen ajateltiin tuovan työajan säästöä sosiaalityöhön, […]